Коли повернеться Туземун?

Настоящая статья посвящена вопросам, связанным с криптовалютой и динамикой изменения цен на биржах криптовалют. Особый интерес вызывают наблюдения автора относительно зависимости этой динамики от правового статуса отношений по поводу криптовалют и их обращения. Автор приводит пример правового регулирования подобных отношений Гибралтаром. В заключение автор приходит к выводу, что рынок криптовалют с точки зрения правового регулирования является очень молодым и непредсказуемым, так что государству надо ответить на главный вопрос: насколько жестко будет регулироваться рынок криптовалют.

Термін «туземун» є популярним у криптоспільноті та походить від «to the moon», що означає зростання ціни токена ICO в кілька разів, тобто ріст ціни «до місяця». Однак останній період є так званим періодом «зими» для криптовалюти, оскільки вже небагато токенів ICO дають «ікси». Як показує динаміка зміни цін на біржах криптовалют, одним з істотних факторів впливу на їх ціну є новини про правове регулювання криптовалюти в різних країнах світу. Наприклад, після новин щодо обмеження в Китаї щодо обігу токенів ICO ціна на них різко впала, тому відстеження правового регулювання має важливе значення для спекуляцій та інвестування у криптовалюту. Останній рік показав, що багато держав намагаються розробити модель правового регулювання ринку криптовалюти. Однак необхідно зазначити, що принциповим питанням для використання криптовалюти є
можливість конвертувати криптовалюту в фіат. При цьому, щоб оцінити перспективу даної можливості, необхідно заглибитися в світову банківську систему та її суть. Декількома словами можна сказати, що обов’язком будь-якого банку є вивчення джерела походження коштів. У практиці існує безліч випадків, коли банківські транзакції зупиняються до з’ясування джерела походження коштів. Зараз проаналізуємо основні принципи роботи з
криптовалютою. В даному випадку для криптовалюти є дуже важливим анонімність, тобто неможливість юридично прив’язати гаманець до конкретної фізичної особи. При цьому, наприклад, історія будь-якого гаманця Bitcoin може бути переглянута будь-яким користувачем без прив’язки до конкретної фізичної особи. Таким чином «каменем спотикання» правового регулювання криптовалюти є бажання держави через банківську систему виконувати повноцінний KYC, який здійснюється на даний момент банками щодо звичайних банківських рахунків. З точки зору юридичних механізмів, участь в ICO є високоризиковим заходом, оскільки учасник практично не має інструментів для того, щоб захистити свої інтереси у разі їх порушення. З метою взяття під контроль ICO, уряд США встановив тест, згідно з яким токен може бути визначений як цінний папір, що тягне за собою обов’язок бути підконт рольним Комісії з цінних паперів і бірж США з усіма наслідками, що випливають щодо обов’язків та рівня відповідальності. При цьому уряд США наполягає на регулюванні, згідно з яким будь-яка спроба продажу токена американському громадянину автоматично означає поширення американського законодавства щодо регулювання ICO на адресу компанії, яка здійснює ICO. Тому ми можемо спостерігати ситуацію, коли на багатьох біржах криптовалюти запроваджені обмеження для реєстрації американських громадян. Проведення ICO є унікальним інструментом для залучення інвестицій в проект. Ситуація демонструє, що безліч проведених ICO зібрали десятки мільйонів доларів. При цьому більшість компаній лише декларують майбутній проект у вигляді white paper, а гарантії реалізації проекту відсутні. Але даний факт не зупиняє інвесторів, оскільки більшість учасників ICO намагаються спекулювати токенами. У розрізі правового регулювання обігу ICO токенів хотілося б звернути увагу на законодавство Гібралтару, де 01.01.2018 р. набрав чинності Регламент про фінансові послуги (провайдери технологій розподілених
баз даних) 2017, №2017/204. Даний регламент передбачає, що блокчейн означає систему управління базами даних, в якій інформація записана і
розподілена, а також синхронізована в мережі різних пристроїв, і всі копії баз даних вважаються автентичними. Особа, яка планує займатися наданням послуг технології розподілених баз даних в Гібралтарі або з Гібралтару, зобов’язана перед початком діяльності подати запит на первісну оцінку заяви до контролюючого органу. У свою чергу контролюючий орган зобов’язаний оцінити природу і складність бізнес-моделі заявника, а також продуктів та послуг, які він планує пропонувати, а потім надати заявнику повідомлення з початковою оцінкою із зазначенням будь-яких кроків, які
заявник повинен зробити перед подачею основного пакету документів для отримання ліцензії, документів та іншої інформації, яка повинна бути надана, а також встановлений розмір збору для оплати. Особа, яка отримала повідомлення з початковою оцінкою від контролюючого органу, може подати заяву на отримання ліцензії, але тільки ця заява має враховувати всі зауваження і вимоги, зазначені в повідомленні контролюючого органу.
Заявник зобов’язаний дотримуватися принципів, які передбачають, що провайдер технологій розподілених баз даних зобов’язаний:
1) здійснювати діяльність чесно;
2) приділяти належну увагу інтересам і потребам всіх своїх клієнтів; підтримувати комунікацію з ними у спосіб, який ґрунтується на чесності, прозорості та не вводить в оману;
3) підтримувати достатній фінансовий і нефінансовий обсяг ресурсів;
4) керувати своїм бізнесом ефективно і проявляти відповідний рівень компетенції, професіоналізму і уваги, включаючи правильний підхід до оцінки ризиків для свого бізнесу і клієнтів;
5) забезпечити умови для захисту активів і грошових коштів у разі, якщо провайдер технологій розподілених баз даних несе відповідальність за них;
6) мати умови ефективного корпоративного управління;
7) забезпечити, щоб всі його системи і протоколи безпеки знаходилися на високому рівні;
8) мати в наявності систему для запобігання та визначення ризиків фінансового злочину: відмивання грошових коштів та фінансування тероризму.
Особа, яка має ліцензію на надання послуг технології розподілених баз даних, може відкрити рахунок в банку, який здійснює діяльність на території Гібралтару. Як показує практика, популярні банки Прибалтики і Кіпру вважають клієнтів, які пов’язані з криптовалютою, небажаними. Основним поясненням банків є те, що джерело походження коштів, пов’язаних з криптовалютою, неможливо відстежити, а отже ризики для банку є дуже високими. Існує безліч практичних прикладів, коли банки закривають своїм клієнтам рахунки у зв’язку з тим, що транзакція якимось чином пов’язана з криптовалютою, наприклад, коли клієнт надсилає кошти з криптобіржи на свій банківський рахунок. На практиці ряд криптобірж дозволяє виводити грошові кошти на рахунок платіжних систем. У свою чергу платіжна система має не такий жорсткий комплаенс у порівнянні з банками і проводить дані транзакції. Після цього кошти можуть бути виведені вже на банківський рахунок. З точки зору правового регулювання, ринок криптовалюти всетаки є дуже молодим і непередбачуваним, однак глобальність блокчейна та його хайп вимагають грамотної оцінки з боку держав. У даному випадку принциповим питанням є, наскільки жорстко держави світу намагатимуться контролювати ринок криптовалюти. Важливим є пошук компромісу між контролем і свободою пересування криптовалюти. Є виправдані побоювання, що оскільки криптовалюта широко використовується на «чорних ринках», то будь-які дії щодо полегшення її конвертації в фіат сприятимуть розвитку незаконної діяльності. Однак є й інша сторона медалі – при жорсткому контролі страждають інтереси сумлінних користувачів криптовалюти.

Автор: Д. ПЕРЕВОЗЧИКОВ

Источник: Юридична Газета. – 2018. – № 14. – С. 20.

Читайте также