Казуси повітряних перевезень: хто винен та яка відповідальність?

Настоящая публикация посвящена ответственности воздушного перевозчика за багаж и за нарушения правил перевозки пассажиров. Автор подробно рассматривает вопросы, связанные с повреждением, утратой багажа, с компенсацией в случае отказа в перевозке, отмены или длительной задержки рейса, а также понижения класса обслуживания пассажира. Особенное внимание уделяется порядку рассмотрения претензий и подачи исков. Автор дает свои рекомендации пассажирам на случай ненадлежащего осуществления перевозки.

Що робити у разі затримки в перевезенні, знищення, втрати або пошкодження багажу? На яку компенсацію можна розраховувати у разі відмови в перевезенні, скасування чи тривалої затримки рейсу, зниження класу обслуговування? Як правило, відповіді на ці запитання стають потрібними, коли пасажир застряг у незнайомому аеропорту та не має часу або технічної можливості проаналізувати відповідне законодавство. Саме тому арто заздалегідь дізнатися про свої права та послідовність необхідних для їх захисту дій. Відповідальність авіаперевізників, які здійснюють внутрішні та міжнародні регулярні й чартерні рейси з/до України, встановлюється відповідно до вимог і правил, передбачених міжнародними договорами та законодавством України. Основними актами у цій сфері є Конвенція про уніфікацію деяких правил міжнародних повітряних перевезень 1999 р. (далі — Конвенція), Повітряний кодекс України, Правила повітряних перевезень пасажирів і багажу, затверджені наказом Міністерства інфраструктури України від 30.11.2012 р. №735 (далі — Правила перевезень), а також правила, інструкції та технології,
встановлені авіаперевізниками, які не можуть бути нижчими ніж правила та норми, встановлені законодавством (далі — Правила авіаперевізника).

Що робити, якщо багаж пошкоджений або не був доставлений до пункту призначення?
У разі неналежного перевезення багажу (затримки у перевезенні, знищення, втрати або пошкодження зареєстрованого багажу) до виходу з багажного відділення
аеропорту потрібно оформити Акт про неналежне перевезення багажу (Property Irregularity Report) у службі розшуку багажу (Lost&Found/Passenger Service). Неоформлення зазначеного акту буде розцінюватися як належне перевезення багажу (п. 1 гл. 3 розд. 28 Правил перевезень). Разом з копією акту пасажиру повинна бути надана інформація щодо строків та умов розшуку багажу. Далі необхідно звернутися до авіаперевізника з письмовою претензією у строки, передбачені Правилами перевезень (гл. 3 розд. 28) та Правилами авіаперевізника. У випадку пошкодження багажу або втрати частини вмісту багажу необхідно за першої можливості (але не пізніше ніж через 7 днів з дати отримання зареєстрованого багажу) надіслати авіаперевізнику відповідну претензію. У разі затримки в перевезенні багажу строк для звернення з претензією складає 21 день. Якщо багаж не знайшли протягом 21 дня з дати, коли багаж повинен був прибути до місця призначення, багаж вважається втраченим. У такому випадку звернутися з претензією до авіаперевізника можна протягом 2-х років з дати прибуття літака до місця призначення або коли літак повинен був прибути до місця призначення. До претензії мають бути додані всі необхідні документи, що підтверджують права пасажира вимагати відшкодування: квиток/посадковий талон, багажна квитанція, акт про неналежне перевезення багажу, довідки про затримку перевезення та інші документи, які можуть пришвидшити розгляд претензії (п. 4 гл. 3 розд. 28 Правил перевезень). Проте авіаперевізник несе обмежену матеріальну відповідальність щодо пошкодженого багажу, а також у разі його затримки в перевезенні, знищення або втрати. У разі неприбуття багажу в пункт призначення разом з пасажиром, якщо пункт призначення не є місцем постійного проживання пасажира, авіаперевізник повинен запропонувати компенсацію, виходячи з необхідності забезпечити пасажира засобами першої потреби, але не більше ніж 50 доларів США (або еквівалентна сума в іншій валюті) (розд. 17 Правил перевезень). Відповідальність авіаперевізника у випадку знищення, втрати, пошкодження або затримки в перевезенні багажу обмежується сумою 1131 спеціальних прав запозичення (далі — СПЗ) (еквівалент 1583 долари США) стосовно кожного пасажира. Якщо багаж був втрачений/знищений частково, компенсація обчислюється, виходячи з ваги втраченого багажу та вартості 1 кілограма (п. 5-6 гл. 3 розд. 28 Правил перевезень). Мінімальна страхова сума за кожен кілограм ваги складає 19 СПЗ (еквівалент 26 доларів США) (п. 27 Порядку і правил здійснення обов’язкового авіаційного страхування цивільної авіації, затвердженого Постановою КМУ від 06.09.2017 р. №676). Проте відповідальність авіаперевізника за неналежне перевезення обмежується реальними збитками, доведеними власниками багажу шляхом надання розрахункових
документів (чеків), банківських виписок щодо купівлі втрачених речей тощо (п. 2 гл. 2 розд. 27 Правил перевезень). У разі перевезення багажу із заявленою цінністю,
відповідальність авіаперевізника визначається сумою заявленої цінності (п. 2-3 гл. 5 розд. 27 Правил перевезень). Варто пам’ятати, що авіаперевізник не відповідає за багаж у разі його дефекту, пошкодження якості чи наявності вад. Зокрема, авіаперевізник не несе відповідальність за зламані коліщатка та ніжки валіз, сумок, загублені ремінці та петельки, незначні потертості або подряпини, пошкодження як результат надмірного наповнення валізи, пошкодження ручки валізи або сумки, пошкодження крихких речей або продуктів, що швидко псуються, пошкодження предметів, які були неналежно упаковані (п. 7 гл. 3 розд. 28 Правил перевезень).
Практика свідчить, що авіаперевізники також не несуть відповідальність за речі, які відповідно до Правил перевезень (п. 1 гл. 6 розд. 12) не слід включати до багажу: ламкі, крихкі речі, гроші, ключі, коштовності, електронне обладнання, фото- та відео техніку, вироби з дорогоцінних металів і срібла, технічну документацію, ділові документи, цінні папери, цінні речі, медикаменти, медичну документацію, документи, що посвідчують особу. Такі речі варто перевозити в салоні літака.

На яку компенсацію можна розраховувати у разі відмови у перевезенні, скасування чи тривалої затримки рейсу, зниження класу обслуговування?
Відповідальність авіаперевізника у разі відмови у перевезенні, скасування чи тривалої затримки рейсу, зниження класу обслуговування передбачена розд. 16 Правил перевезень. Така відповідальність настає за умови, якщо пасажири мають підтверджене бронювання на відповідний рейс, присутні в аеропорту для проходження реєстрації у передбачений на це час та не подорожують безкоштовно або за зменшеною вартістю, яка безпосередньо або опосередковано недоступна іншим пасажирам.
Правилами перевезень також встановлений граничний розмір матеріальної відповідальності авіаперевізника за шкоду, заподіяну внаслідок затримки під час перевезення пасажирів, який дорівнює 4694 СПЗ (еквівалент 6572 долари США) стосовно кожного пасажира (п. 1 гл. 5 розд. 27 Правил перевезень). Відповідальність перевізника за неналежне перевезення в будь-якому випадку обмежена реальними збитками, доведеними пасажирами. У випадку зміни класу обслуговування пасажира проти його волі та його розміщення у нижчому класі, ніж той, що зазначений у квитку, авіа перевізник повинен відшкодувати:
• 30% від вартості квитка — для рейсів дальністю до 1500 км;,                                                                                                                                                                                                               • 50% від вартості — для рейсів дальністю від 1500 км до 3500 км;
• 75% від вартості — для рейсів дальністю понад 3500 км.
Водночас авіаперевізник не може вимагати додаткової плати у разі розміщення пасажира у вищому класі, ніж той, що зазначений у квитку (гл. 5 розд. 16 Правил перевезень). У разі відсутності вільних місць у літаку або з інших причин авіаперевізник може відмовити в перевезенні пасажира з підтвердженим бронюванням. Зокрема, спочатку авіаперевізник повинен знайти добровольців, які готові відмовитися від посадки на рейс в обмін на узгоджену між такими пасажирами та авіаперевізником винагороду. Додатково авіаперевізник повинен надати відшкодування вартості квитка протягом 7 днів або запропонувати зміну маршруту на альтернативний, а також відшкодувати витрати, пов’язані з альтернативним маршрутом. У разі відсутності добровольців авіаперевізник може відмовити пасажиру в перевезенні проти його волі з подальшою виплатою компенсації у розмірі:
• 250 євро — для рейсів дальністю до 1500 км;
• 400 євро — для рейсів дальністю від 1500 км до 3500 км;
• 600 євро — для рейсів дальністю понад 3500 км.
Якщо пасажиру пропонується заміна маршруту перевезення до його пункту призначення альтернативними рейсами, авіаперевізник має право зменшити розмір компенсації на 50%, час прибуття яких не перевищує запланованого:
• на 2 години — для рейсів дальністю до 1500 км;
• на 3 години — для рейсів дальністю від 1500 км до 3500 км;
• на 4 години — для рейсів дальністю понад 3500 км.
Додатково авіаперевізник повинен надати відшкодування вартості квитка або запропонувати зміну маршруту на альтернативний та відшкодувати витрати, пов’язані з альтернативним маршрутом. У разі значного часу очікування наступного/альтернативного рейсу авіаперевізник також повинен безкоштовно запропонувати та забезпечити харчування і прохолодні напої, місця в готелі, наземний трансфер аеропорт – готель – аеропорт, а також за наявності технічних умов аеропорту — 2 телефонні дзвінки або відправлення повідомлення електронною поштою (гл. 2 розд. 16 Правил перевезень). Авіаперевізник може затримати або скасувати рейс як з комерційних причин, так і з причин, які від нього не залежать. Законодавством передбачено, що у разі дії надзвичайних обставин авіаперевізник має право без повідомлення пасажира скасувати чи затримати рейс або анулювати раніше підтверджене бронювання (розд. 15 Правил перевезень). У разі затримки рейсу авіаперевізник повинен надати пасажирам харчування та прохолодні напої, а також 2 телефонні дзвінки, якщо затримка рейсу від запланованого часу відправлення складає:
— більше ніж 2 години — для рейсів дальністю до 1500 км;
— більше ніж 3 години — для рейсів дальністю від 1500 км до 3500 км;
— більше ніж 4 години — для рейсів дальністю понад 3500 км.
У разі перевищення затримки рейсу на 5 годин авіаперевізник повинен надати відшкодування вартості квитка або запропонувати зміну маршруту на альтернативний, а також відшкодувати витрати, пов’язані з альтернативним маршрутом. Якщо рейс затримується до наступного дня авіаперевізник повинен надати пасажирам номери в готелі, харчування та забезпечити трансфер за маршрутом аеропорт — готель — аеропорт (гл. 4 розд. 16 Правил перевезень). Якщо рейс був скасований, пасажир має право на компенсацію та відшкодування, аналогічне до того, що надається у разі відмови в перевезенні пасажира проти його волі, за умови, що його не було проінформовано про скасування рейсу:
• за 2 тижні до запланованого часу відправлення;
• не більше ніж за 2 тижні та не менше ніж за 7 днів до запланованого часу відправлення у разі запропонування альтернативного маршруту з прибуттям до пункту призначення не пізніше ніж через 4 години від запланованого часу прибуття;
• менше ніж за 7 днів до запланованого часу відправлення у разі запропонування альтернативного маршруту з прибуттям до пункту призначення не пізніше ніж через 2 години від запланованого часу прибуття (гл. 3 розд. 16 Правил перевезень). Проте авіаперевізник не зобов’язаний виплачувати компенсацію за скасування рейсу через дію непереборної сили або надзвичайної ситуації, якій не можна було запобігти, навіть якби було вжито всіх заходів (зокрема, через погодні умови) (ч. 3 ст. 105 Повітряного кодексу України). Окрім того, авіаперевізник не відповідає за шкоду, заподіяну внаслідок затримки в повітряному перевезенні пасажирів та багажу, якщо доведе, що він або його працівники та агенти вжили всіх можливих заходів, щоб уникнути спричиненої цим шкоди, або що він не мав можливості вжити таких заходів (п. 1 гл. 2 розд. 27 Повітряних перевезень). У разі неналежного перевезення пасажира (відмови у перевезенні, скасування чи тривалої затримки рейсу, зниження класу обслуговування) бажано, але не обов’язково, подати претензію на відшкодування пов’язаних з неналежним перевезенням витрат та стягнення сум
компенсації в досудовому порядку відповідно до Правил авіаперевізника.

Розгляд претензій та подача позовів
Протягом 15 днів після отримання претензії авіаперевізник повинен направити пасажиру повідомлення-запит про прийнятність претензії, витребування додаткової інформації та зазначити строки її розгляду. Авіаперевізник повинен повідомити заявника про задоволення чи відхилення претензії з обґрунтуванням підстав протягом 3 місяців з дати її отримання. Строк розгляду претензії може бути продовжений до 6 місяців, якщо перевезення здійснювалося кількома авіаперевізниками. Авіаперевізник розглядає претензію в порядку, встановленому Правилами авіаперевізника (гл. 1 розд. 28 Правил перевезень). У разі безпідставної відмови у задоволенні претензії особа має право звернутися до суду з позовом про відповідальність авіаперевізника. Такий позов подається до суду за місцем реєстрації або місцезнаходженням авіаперевізника (гл. 2-3 розд. 28 Повітряних перевезень) протягом 2-х років з дати прибуття літака за призначенням або з дати, коли літак повинен був прибути, або з дати зупинки перевезення пасажира/багажу (ст. 35 Конвенції). Важливо! Звернення з позовом до авіаперевізника щодо неналежного перевезення багажу можливе лише у разі подання у строк претензії щодо неналежного перевезення багажу. Звернення з позовом про відповідальність авіаперевізника щодо неналежного перевезення пасажира можливе без попереднього висування претензії до авіаперевізника. Таким чином, як законодавством України, так і міжнародними договорами встановлена обмежена матеріальна відповідальність авіаперевізника щодо неналежного перевезення пасажирів та багажу. Відповідальність авіаперевізника у разі неналежного перевезення пасажирів обмежується сумою, еквівалентною 6572 долари США, а у випадку неналежного перевезення багажу — сумою, еквівалентною 1583 долари США, але в будь-якому випадку сума відшкодування обмежена реальними збитками, доведеними
пасажирами. Окрім того, законодавством передбачено низку випадків, коли авіаперевізник звільняється від відповідальності. Для отримання відшкодування та компенсації у разі неналежного перевезення пасажирів та багажу, насамперед, необхідно зібрати якомога більше доказів щодо неналежного перевезення. У разі неналежного перевезення пасажирів бажано, а у випадку неналежного перевезення багажу обов’язково потрібно направити авіаперевізнику претензію щодо відшкодування та виплати компенсації в межах передбачених для цього строків. Якщо авіаперевізник безпідставно відмовив у задоволенні такої претензії, справа може бути вирішена в судовому порядку шляхом подання позову про відповідальність авіаперевізника протягом 2-х років з дати прибуття літака за місцем призначення або з дати, коли літак повинен був прибути, або з дати зупинки перевезення пасажира/багажу.

Автор: М. АЛЕКСАНДРОВ

Источник: Юридична Газета. – 2019. – № 8. – С. 14 – 15.

Читайте также