Затверджено порядок проведення документальних перевірок дотримання митного законодавства

Министерство доходов и сборов Украины 16.01.2014 утвердило Порядок организации работы территориальных органов и структурных подразделений Миндоходов при проведении и реализации материалов документальных проверок соблюдения требований законодательства Украины по вопросам государственного таможенного дела (приказ № 22), а также Методические рекомендации относительно порядка оформления документов в ходе проведения документальных проверок соблюдения требований законодательства Украины по вопросам государственного таможенного дела, а также реализации их материалов (приказ № 23). Принимая во внимание важность этих нормативных актов, приводим их ниже полностью на языке оригинала, а также приводим тексты приказов, которыми они утверждены.

Міндоходів наказом від 16.01.2014 р. № 22 затвердило Порядок організації роботи територіальних органів і структурних підрозділів Міндоходів при проведенні та реалізації матеріалів документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи. Норми цього Порядку поширюються на будь-яких юросіб або фізосіб-підприємців, які при переміщенні товарів через митний кордон України подавали митну декларацію, передбачену законодавством України для підприємств. Відбір підприємств до проведення перевірок здійснюється на підставі аналізу інформації та документів щодо їх зовнішньоекономічної діяльності шляхом: — застосування критеріїв ризику (при проведенні планових документальних перевірок); — виявлення або отримання певної інформації, яка свідчить про порушення підприємством вимог чинного законодавства (при проведенні позапланових виїзних та невиїзних документальних перевірок). Зазначимо, що до фактів порушення підприємством законодавства з питань митної справи податківці відносять: — заниження митної вартості; — неавтентичність документів, які подавалися під час митного оформлення; — неправильність класифікації товарів згідно з УКТ ЗЕД; — незаконність надання пільг і звільнення від оподаткування; — невідповідність фактичного використання меті переміщення товарів, митне оформлення яких завершене, тощо. Про проведення документальних виїзних планових і позапланових та невиїзних документальних перевірок, а також про строки їх проведення підприємства будуть інформувати за три дні до проведення таких перевірок. Також Міндоходів наказом від 16.01.2014 р. № 23 затвердило Методичні рекомендації щодо порядку оформлення документів у ході проведення документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи, а також реалізації їх матеріалів. Накази № 22 та 23 набрали чинності 16.01.2014 р.

Источник: http://nibu.factor.ua/ukr/news/news.html?id=9913
© nibu.factor.ua

МІНІСТЕРСТВО ДОХОДІВ І ЗБОРІВ УКРАЇНИ


НАКАЗ


від 16 січня 2014 року N 22


Про затвердження Порядку організації роботи територіальних органів і структурних підрозділів Міндоходів при проведенні та реалізації матеріалів документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи


Відповідно до підпункту 2 пункту 4 Положення про Міністерство доходів і зборів України, затвердженого Указом Президента України від 18 березня 2013 року N 141/2013, та з метою належної організації роботи з проведення документальних перевірок щодо дотримання вимог законодавства з питань державної митної справи наказую:


1. Затвердити Порядок організації роботи територіальних органів і структурних підрозділів Міндоходів при проведенні та реалізації матеріалів документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи (далі – Порядок), що додається.


2. Начальникам головних управлінь Міндоходів в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, Міжрегіонального головного управління Міндоходів – Центрального офісу з обслуговування великих платників, митниць Міндоходів забезпечити доведення наказу до підпорядкованих структурних підрозділів та неухильне дотримання вимог Порядку в роботі.


3. Начальникам митниць Міндоходів забезпечувати у разі отримання від головних управлінь Міндоходів, Міжрегіонального головного управління Міндоходів – Центрального офісу з обслуговування великих платників обґрунтованого звернення з переліком питань, які потребують участі посадових осіб митниці Міндоходів у якості спеціалістів, включення підпорядкованих працівників до складу координаційних робочих груп, надання необхідних документів, інформації, висновків.


4. Координаційно-моніторинговому департаменту (Санжаревська І. С.) внести зміни до Репозиторія звітної і статистичної інформації Міністерства доходів і зборів України, затвердженого наказом Міндоходів від 06.09.2013 N 448 “Про затвердження Порядку супроводження Репозиторія звітної і статистичної інформації Міністерства доходів і зборів України”.


Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.



Міністр

О. В. Клименко



ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказ Міндоходів

16.01.2014 N 22



Порядок

організації роботи територіальних органів і структурних підрозділів Міндоходів при проведенні та реалізації матеріалів документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи



1. Загальні положення


1.1. Порядок організації роботи територіальних органів і структурних підрозділів Міндоходів при проведенні та реалізації матеріалів документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи (далі – Порядок) розроблено відповідно до вимог Митного кодексу України, Податкового кодексу України для застосування посадовими (службовими) особами головних управлінь Міндоходів в АР Крим, областях, мм. Києві та Севастополі, Міжрегіонального головного управління Міндоходів – Центрального офісу з обслуговування великих платників (далі – Центральний офіс), митниць, інших територіальних органів Міндоходів та структурних підрозділів Міндоходів.


1.2. У розумінні цього Порядку підприємством вважається будь-яка юридична особа або фізична особа – підприємець, який при переміщенні товарів через митний кордон України подавав митну декларацію, передбачену законодавством України для підприємств.


Порядок роботи територіальних органів і структурних підрозділів Міндоходів при організації, проведенні та реалізації матеріалів документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи громадянами – фізичними особами визначається окремим порядком, який затверджується відповідним наказом Міндоходів.


1.3. Документальні перевірки щодо дотримання законодавства з питань державної митної справи (далі – документальні перевірки) проводяться посадовими особами головних управлінь Міндоходів та Центрального офісу (далі – уповноважені органи доходів і зборів).


Документальні перевірки підприємств, крім великих платників податків, проводяться головними управліннями Міндоходів, яким підпорядковані державні податкові інспекції, в яких підприємство, що підлягає перевірці, перебуває за основним місцем обліку.


Документальні перевірки великих платників податків, які перебувають на обліку безпосередньо в Центральному офісі, проводяться посадовими особами Центрального офісу.


Документальні перевірки великих платників податків, які перебувають на обліку у спеціалізованих державних податкових інспекціях з обслуговування великих платників податків Міжрегіонального головного управління (далі – спеціалізовані державні податкові інспекції), проводяться посадовими особами головних управлінь Міндоходів, зона діяльності яких збігається із зоною діяльності таких спеціалізованих державних податкових інспекцій. У разі коли зона діяльності спеціалізованої державної податкової інспекції збігається із зоною діяльності декількох головних управлінь Міндоходів, документальні перевірки проводяться працівниками головних управлінь Міндоходів, що відповідають зареєстрованому місцезнаходженню таких великих платників податків.


1.4. З метою забезпечення належної взаємодії між працівниками уповноважених органів доходів і зборів та інших органів доходів і зборів відповідно до цього Порядку створюються постійно діючі координаційні робочі групи, що беруть участь в організації, проведенні та реалізації матеріалів документальних перевірок підприємств.


Координаційні робочі групи включають групу митного аудиту та інформаційно-аналітичну групу. Координують діяльність таких груп та визначають пріоритетні напрями роботи відповідні підрозділи уповноважених органів доходів і зборів, посадові особи яких безпосередньо здійснюють (очолюють) проведення документальних перевірок.


До складу групи митного аудиту входять:


у головних управліннях Міндоходів – посадові особи:


підрозділів податкового та митного аудиту (при проведенні перевірок юридичних осіб очолюють таку перевірку (координатор перевірки));


підрозділів доходів і зборів з фізичних осіб (при проведенні перевірок фізичних осіб – підприємців очолюють таку перевірку (координатор перевірки));


у Центральному офісі – посадові особи відповідного підрозділу Центрального офісу (залежно від галузі, у якій провадить діяльність великий платник податків) – координатор перевірки.


До складу інформаційно-аналітичної групи входять фахівці підрозділів уповноваженого органу доходів і зборів:


правової роботи;


оподаткування об’єктів та операцій;


контролю митної вартості та митних платежів;


координаційно-моніторингових підрозділів;


IT, електронних сервісів та обліку платників;


оперативних підрозділів.


До складу інформаційно-аналітичної групи входять посадові особи підрозділів митниць Міндоходів, до повноважень яких належить здійснення контролю за правильністю визначення митної вартості товарів, класифікації товарів згідно з УКТЗЕД, визначення країни походження, у тому числі після завершення процедур митного контролю та митного оформлення.


До складу інформаційно-аналітичної групи входять також фахівці Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень Міндоходів (далі – Лабораторія Міндоходів).


2. Порядок організації роботи при виявленні та опрацюванні митних ризиків у діяльності підприємств та проведенні доперевірочного аналізу


2.1. Відбір підприємств до проведення перевірок здійснюється відповідними підрозділами уповноваженого органу доходів і зборів на підставі попереднього ґрунтовного доперевірочного аналізу інформації та документів щодо їх зовнішньоекономічної діяльності шляхом:


застосування критеріїв ризику (при проведенні планових документальних перевірок);


виявлення або отримання певної інформації, яка свідчить про порушення підприємством вимог чинного законодавства (при проведенні позапланових виїзних та невиїзних документальних перевірок).


2.2. Відповідними структурними підрозділами уповноважених органів доходів і зборів, що здійснюють відбір платників для перевірки, до вжиття організаційних заходів з її проведення здійснюється ґрунтовний аналіз зовнішньоекономічної діяльності підприємства на предмет встановлення можливих ризиків порушень законодавства України з питань державної митної справи (доперевірочний аналіз).


2.3. Під час відбору потенційних об’єктів контролю та проведення доперевірочного аналізу діяльності відібраних для перевірок підприємств уповноважені органи доходів і зборів аналізують:


інформацію про обсяги експортно-імпортних операцій, джерела придбання товарів;


класифікаційні рішення, прийняті всіма митницями Міндоходів;


рішення щодо коригування митної вартості, прийняті всіма митницями Міндоходів;


дані моніторингу електронних копій митних декларацій;


інформацію щодо дотримання строків подання митних декларацій;


інформацію, що стосується товарів, митне оформлення яких завершено, отриману від суб’єктів ЗЕД та виробників таких товарів;


інформацію щодо пов’язаних осіб з підприємством;


інформацію, отриману з висновків акредитованих відповідно до законодавства експертів;


наявну в базах даних Міндоходів інформацію щодо залучення підприємства до схем ухилення від оподаткування шляхом формування податкового кредиту з ПДВ третім особам за рахунок безтоварного постачання імпортованого податкового кредиту (наявність ризиків середнього ступеня);


наявну в базах даних Міндоходів інформацію щодо взаємодії підприємства із суб’єктами господарювання високого ступеня ризику;


отримані від уповноважених органів іноземних держав відповіді на запити щодо підтвердження автентичності документів, наданих при митному оформленні, щодо відомостей про вартісні, кількісні або якісні характеристики, країни походження, складу товару та інших відомостей;


наявність фактів завищення (заниження) митної вартості товарів при їх ввезенні (вивезенні) на митну територію України, наявність фактів (рішень) коригування митної вартості, класифікації таких товарів тощо;


наявність фактів безпідставного застосування пільг зі сплати митних платежів при імпорті та експорті товарів;


особливості товарів (наприклад, товари “групи прикриття”), які переміщує через митний кордон України таке підприємство;


матеріали попередніх перевірок такого підприємства у частині раніше виявлених порушень вимог законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій, у тому числі фактів порушень митних правил, інформацію про визначені суми грошових зобов’язань (у тому числі застосованих штрафних (фінансових) санкцій);


матеріали про діяльність підприємства, отримані від правоохоронних та інших органів державної влади;


інформацію, отриману від митниць Міндоходів, інших головних управлінь Міндоходів або структурних підрозділів Міндоходів щодо діяльності підприємства, у тому числі зовнішньоекономічної, проведеної претензійно-позовної роботи тощо;


іншу інформацію щодо підприємства, яка може бути використана під час відбору потенційних об’єктів контролю та проведення доперевірочного аналізу діяльності, з метою визначення можливих ризиків порушень підприємством чинного законодавства та питань, що підлягають першочерговій перевірці.


2.4. Для забезпечення належної організації роботи з відбору потенційних об’єктів контролю та проведення доперевірочного аналізу підрозділи групи митного аудиту, які організовують (очолюють) перевірку, за потреби направляють відповідним підрозділам групи митного аудиту та інформаційно-аналітичної групи запити щодо надання необхідної (наявної) інформації. Вказані підрозділи зобов’язані у зазначені в запиті терміни надати всю наявну в них інформацію щодо діяльності такого підприємства, дані щодо аналізу ризиків у його діяльності, а також зазначену в запиті інформацію та необхідні документи.


2.5. У разі самостійного виявлення митницею Міндоходів або іншими територіальними органами Міндоходів фактів порушень підприємством законодавства з питань державної митної справи (заниження митної вартості, неавтентичність документів, які подавалися під час митного оформлення, неправильність класифікації товарів згідно з УКТЗЕД, незаконність надання пільг і звільнення від оподаткування, невідповідність фактичного використання меті переміщення товарів, митне оформлення яких завершено тощо) інформація про це протягом п’яти робочих днів направляється до уповноваженого органу доходів і зборів для вжиття відповідних заходів.


2.6. При проведенні доперевірочного аналізу та формуванні доказової бази в ході проведення документальної перевірки у разі потреби отримання, підтвердження або спростування від уповноважених органів іноземних держав даних, зазначених у наявних документах про товари (їх кількість, вартість, походження тощо), з метою направлення запитів до уповноважених органів іноземних держав підрозділ групи митного аудиту, що організовує (очолює) документальну перевірку (координатор перевірки), звертається до митниць Міндоходів із запитом про надання завірених копій документів, які надавалися при митному оформленні товарів.


На виконання запиту митницями Міндоходів у строк, визначений у запиті, але не більше п’яти робочих днів з дня їх отримання, надається відповідна інформація або інформується уповноважений орган доходів і зборів про причини неможливості її надання або необхідність продовження строку для опрацювання такого запиту.


2.7. З метою направлення запитів до компетентних органів іноземних держав уповноважений орган доходів і зборів направляє до Департаменту податкового та митного аудиту (Департаменту доходів і зборів з фізичних осіб – стосовно фізичних осіб) обґрунтоване звернення з проектом запиту (та його перекладом), підготовленими відповідно до вимог міжнародних угод про надання адміністративної допомоги у митній справі, та з відповідним пакетом документів, які та/або відомості зазначені в яких потребують підтвердження на автентичність. Проект запиту підписується начальником або заступником начальника уповноваженого органу доходів і зборів, що здійснює аналіз (очолює) перевірку, та надсилається до Департаменту податкового та митного аудиту (Департаменту доходів і зборів з фізичних осіб – стосовно фізичних осіб).


Кількість направлених проектів запитів фіксується для оцінки роботи підрозділів, що здійснюють митний аудит.


Департамент податкового та митного аудиту (Департамент доходів і зборів з фізичних осіб – стосовно фізичних осіб) аналізує та направляє такий запит до Департаменту міжнародних зв’язків (у разі коли предмет запиту стосується обміну податковою інформацією), або до Головного оперативного управління (у разі направлення запитів до митних та інших уповноважених органів іноземних держав про взаємну адміністративну допомогу у проведенні перевірок законності зовнішньоекономічних операцій та розслідуванні справ про порушення митних правил), або до Департаменту митної справи (у разі направлення запитів до митних та інших уповноважених органів іноземних держав про взаємну адміністративну допомогу в рамках визначення митної вартості товарів, класифікації товарів, або країни походження товарів).


Головне оперативне управління (Департамент митної справи) протягом 30 календарних днів з дня отримання звернення готує обґрунтований запит до уповноважених органів іноземних держав, про що протягом трьох робочих днів з дня направлення запиту повідомляє Департамент податкового та митного аудиту (Департамент доходів і зборів з фізичних осіб – стосовно фізичних осіб) або надає обґрунтовані пропозиції щодо необхідності доопрацювання проекту запиту, надання додаткових документів або недоцільності направлення запиту.


Департамент податкового та митного аудиту (Департамент доходів і зборів з фізичних осіб – стосовно фізичних осіб) після отримання відповідної інформації від підрозділу Міндоходів, який направляв запит до компетентних органів іноземних держав (або опрацьовував матеріали для направлення запиту), інформує уповноважений орган доходів і зборів – ініціатора запиту.


2.8. При проведенні доперевірочного аналізу та формуванні доказової бази для проведення документальної перевірки підрозділ групи митного аудиту, що організовує (очолює) документальну перевірку (координатор перевірки), у разі необхідності звертається до митниць Міндоходів з листом щодо відбору зразків товарів при митному оформленні. Результати таких експертиз направляються до підрозділу групи митного аудиту не пізніше трьох робочих днів з дня отримання висновку.


2.9. За результатами проведеного доперевірочного аналізу підрозділом групи митного аудиту складається аналітична довідка, в якій зазначаються:


виявлені ризики у діяльності такого підприємства;


виявлені можливі порушення законодавства з питань державної митної справи та іншого чинного законодавства із обов’язковим їх обґрунтуванням нормами нормативно-правових актів, визначенням обсягів можливих втрат бюджету, наведенням заходів, які вжиті або потребують вжиття для забезпечення збору належної доказової бази щодо зазначених порушень.


До аналітичної довідки додається схема ухилення від оподаткування (мінімізації розміру оподаткування).


Зазначена аналітична довідка підписується заступником начальника уповноваженого органу доходів і зборів, якій координує роботу підрозділів, що здійснюють митний аудит, та разом із пропозиціями щодо порядку вжиття контрольно-перевірочних заходів (включення до плану-графіка, проведення позапланової виїзної або невиїзної документальної перевірки) не пізніше п’яти робочих днів з дня її складання надсилається для розгляду та погодження до Департаменту податкового та митного аудиту (Департаменту доходів і зборів з фізичних осіб – стосовно фізичних осіб). Кількість та якість складених аналітичних довідок фіксується для оцінки роботи підрозділів, що здійснюють митний аудит.


У разі якщо за результатами аналізу встановлено ознаки правопорушення та ухилення від оподаткування, додатково до аналітичної довідки складається кваліфікаційний висновок у порядку, визначеному наказом Міндоходів від 05.07.2013 N 245/ДСК “Про базову систему оперативного реагування та подолання проявів тіньової економіки”.


3. Дії посадових осіб при організації проведення документальних перевірок підприємств


3.1. З метою забезпечення якісного та оперативного відпрацювання питань, що виникають під час організації, проведення та оформлення матеріалів планових документальних перевірок, орган доходів і зборів (у тому числі спеціалізована державна податкова інспекція) за основним місцем обліку, в якому як платник податків перебуває підприємство, за 20 календарних днів до початку таких перевірок (при здійсненні перевірок у першому місяці кварталу згідно із затвердженим планом-графіком – протягом двох робочих днів від дня його отримання) інформує відповідне головне управління, уповноважене на проведення перевірки з питань державної митної справи, про орієнтовну дату початку та закінчення перевірки.


Уповноважений орган доходів і зборів протягом трьох робочих днів з дня отримання такої інформації забезпечує аналіз ризиків діяльності такого підприємства та повідомляє орган доходів і зборів за основним місцем обліку про необхідність (або відсутність необхідності) проведення планової перевірки такого підприємства з питань державної митної справи.


У разі проведення планової документальної перевірки підприємства з питань державної митної справи підрозділ групи митного аудиту уповноваженого органу доходів і зборів, який здійснює (очолює) перевірку згідно з планом-графіком в частині дотримання законодавства з питань державної митної справи (координатор перевірки), за 15 календарних днів до початку таких перевірок інформує відповідні підрозділи групи митного аудиту та інформаційно-аналітичної групи про проведення перевірки підприємства.


З метою одночасної організації і проведення планової документальної перевірки такого підприємства з питань державної митної справи, а також дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства органи доходів і зборів за основним місцем обліку підприємства та уповноважені на проведення митного аудиту забезпечують своєчасне взаємне інформування про зміни (продовження, зупинення, перенесення) термінів проведення планової перевірки, а також координацію дій в ході проведення перевірки.


При організації документальної виїзної позапланової та невиїзної перевірки підприємства, щодо якого необхідно отримати додаткову інформацію або залучити до перевірки спеціалістів групи митного аудиту та інформаційно-аналітичної групи (у тому числі інших органів доходів і зборів), підрозділ групи митного аудиту уповноваженого органу доходів і зборів, який здійснює (очолює) перевірку та є координатором перевірки, готує відповідний запит та інформує про проведення відповідні підрозділи (органи доходів і зборів) протягом двох робочих днів з дня прийняття рішення про проведення перевірки, але не пізніше п’яти робочих днів до дня запланованого початку перевірки.


Зазначені у цьому пункті повідомлення (запити) направляються за підписом керівника структурного підрозділу уповноваженого органу доходів і зборів, який здійснює (очолює) перевірку, до інших структурних підрозділів цього уповноваженого органу доходів і зборів, а за підписом керівника або заступника керівника уповноваженого органу доходів і зборів – до відповідного іншого органу доходів і зборів.


3.2. При надходженні від підрозділу групи митного аудиту, який здійснює (очолює) перевірку, повідомлення (запиту) про призначення перевірки підприємства керівники структурних підрозділів (органів Міндоходів), посадові особи яких входять до інформаційно-аналітичної групи та групи митного аудиту, призначають відповідальних посадових осіб за її супроводження, а за необхідності – визначають посадову особу для участі у перевірці (у межах компетенції), про що не пізніше двох робочих днів з дня отримання повідомлення повідомляють підрозділ уповноваженого органу доходів і зборів, що здійснює (очолює) перевірку, – координатора перевірки.


У разі виникнення необхідності в заміні відповідальних посадових осіб з об’єктивних причин керівники відповідних структурних підрозділів (органів доходів і зборів) групи митного аудиту та інформаційно-аналітичної групи призначають інших відповідальних посадових осіб.


3.3. Визначені відповідно до п. 3.2 Порядку відповідальні посадові особи:


беруть участь у проведенні перевірки (за необхідності) у межах компетенції;


беруть участь у спільних нарадах (за необхідності);


вживають заходів для виявлення ризиків у діяльності підприємства (у межах компетенції);


вживають заходів для забезпечення підрозділів групи митного аудиту, які здійснюють (очолюють) перевірку, доперевірочними матеріалами, письмовими висновками, інформацією (документальним підтвердженням) з питань, які виникають у ході проведення перевірки, роз’ясненнями та консультаціями, інформацією щодо судової практики та іншою інформацією, що може бути використана під час проведення перевірки та оформлення її результатів.


3.4. Для забезпечення оперативного вирішення питань зазначена у п. 3.3 Порядку інформація надається підрозділу групи митного аудиту, який здійснює (очолює) перевірку, у визначені в повідомленні про проведення перевірки (або іншій службовій записці, що надана у ході проведення перевірки) терміни.


Листування здійснюється засобами системи “Управління документами” в електронному вигляді. За необхідності надання відповідних документів у паперовому вигляді такі документи надаються додатково.


3.5. У разі виникнення спірних питань щодо взаємодії підрозділів групи митного аудиту з інформаційно-аналітичною групою керівник відповідного уповноваженого органу доходів і зборів здійснює координацію такої взаємодії та несе відповідальність за її належну організацію.


3.6. Відповідальність за якість наданих інформаційних матеріалів та вжитих контрольно-перевірочних заходів несуть керівники уповноважених органів доходів і зборів (інших органів доходів і зборів) і працівники цих органів, які готували відповідні матеріали (проводили перевірку).


3.7. При організації документальних виїзних планових та позапланових, а також невиїзних документальних перевірок з метою дотримання вимог абзацу першого п. 50.2 ст. 50 Податкового кодексу України та запобігання внесенню підприємством змін до митних декларацій, що перевіряються, під час проведення документальної перевірки підрозділи групи митного аудиту уповноважених органів доходів і зборів, посадові особи яких безпосередньо здійснюють (очолюють) її проведення (координатор перевірки), не пізніше трьох робочих днів до дня її початку інформують про початок, термін проведення перевірки та період, що буде охоплений такою перевіркою, відповідні митниці Міндоходів, якими здійснювалось митне оформлення товарів підприємства, що перевіряється.


3.8. З метою визначення періоду, який підлягатиме документальній плановій/позаплановій перевірці, а також забезпечення дотримання вимог Податкового кодексу України щодо застосування штрафних санкцій до підприємства підрозділ групи митного аудиту уповноваженого органу доходів і зборів, що здійснює (очолює) документальну перевірку (координатор перевірки), звертається до митниць Міндоходів із запитом за підписом начальника або заступника начальника уповноваженого органу доходів і зборів про надання інформації про всі проведені митними органами документальні перевірки протягом останніх 1095 днів, про визначені суми податкових зобов’язань та застосовані штрафні (фінансові) санкції до цього підприємства (у разі відсутності такої інформації та матеріалів в уповноваженого органу доходів і зборів).


Митниці Міндоходів надають уповноваженому органу доходів і зборів зазначену інформацію у строк, вказаний у запиті, але не пізніше трьох робочих днів з дня його отримання.


4. Порядок організації роботи посадових осіб органів доходів і зборів при проведенні перевірок


4.1. Вжиття заходів щодо організації та проведення документальних позапланових виїзних та документальних невиїзних перевірок підприємств здійснюється за попереднім узгодженням з Департаментом податкового та митного аудиту (Департаментом доходів і зборів з фізичних осіб – стосовно фізичних осіб).


4.2. У разі встановлення факту відсутності підприємства за місцезнаходженням відповідними підрозділами уповноваженого органу доходів і зборів вживаються заходи щодо встановлення його місцезнаходження, передбачені Порядком обліку платників податків і зборів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 N 1588, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 29.12.2011 за N 1562/20300, та Порядком взаємодії між структурними підрозділами органів ДПС з питань реєстрації та обліку платників податків, затвердженим наказом Державної податкової служби України від 01.08.2012 N 671.


4.3. У разі виникнення в ході проведення документальної перевірки потреби у взятті проб та зразків товарів для проведення експертизи, накладенні митного забезпечення відповідний структурний підрозділ уповноваженого органу доходів і зборів, що здійснює (очолює) документальну перевірку (координатор перевірки), звертається до керівника відповідної митниці Міндоходів із запитом за підписом начальника або заступника начальника уповноваженого органу доходів і зборів про направлення відповідних посадових осіб митниці Міндоходів для вжиття зазначених заходів.


Відповідний структурний підрозділ уповноваженого органу доходів і зборів, що здійснює (очолює) документальну перевірку (координатор перевірки), вживає організаційних заходів з метою створення умов для взяття проб та зразків товарів для проведення експертизи, накладення митного забезпечення посадовими особами митниці Міндоходів (повідомлення підприємства про факт прибуття посадових осіб митниці Міндоходів для вжиття відповідних заходів, визначення дати та часу тощо).


Відповідна митниця Міндоходів у строк, визначений у такому запиті, здійснює взяття проб та зразків товарів посадовими особами митниці Міндоходів, накладення митного забезпечення. У разі необхідності до взяття проб та зразків товарів залучаються спеціалісти-експерти Лабораторії Міндоходів.


Про залучення посадових осіб митниці Міндоходів та Лабораторії Міндоходів до здійснення таких дій робиться відповідна відмітка в акті перевірки із зазначенням опису вжитих ними заходів та складених при цьому документів.


4.4. У разі виникнення при проведенні перевірки питань, з’ясування яких потребує спеціальних знань з окремих галузей науки, техніки тощо або використання спеціального обладнання і техніки, координатор перевірки направляє до Лабораторії Міндоходів запит про проведення експертизи (досліджень) за підписом керівника або заступника керівника уповноваженого органу доходів і зборів. Поставлені питання не повинні виходити за межі компетенції та повноважень спеціалістів-експертів Лабораторії Міндоходів.


Спеціалісти-експерти Лабораторії Міндоходів у межах компетенції можуть залучатися до проведення контрольного аналізу сировини, матеріалів і продуктів переробки, контрольного запуску у виробництво сировини та матеріалів у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року N 429 “Про затвердження Порядку проведення контрольного аналізу сировини, матеріалів і продуктів переробки, контрольного запуску у виробництво сировини та матеріалів”.


Експертиза (дослідження) проводиться у строк, визначений Митним кодексом України, з урахуванням вимог щодо контролю за показниками якості товарів згідно з чинною в Україні нормативно-технічною документацією.


4.5. За необхідності під час документальної перевірки або розгляду заперечень до акта документальної перевірки отримання роз’яснення митниці Міндоходів щодо складних питань, пов’язаних із визначенням митної вартості товарів, класифікації, країни походження тощо, структурний підрозділ уповноваженого органу доходів і зборів, що здійснює (очолює) документальну перевірку (координатор перевірки), звертається із відповідним запитом до митниці Міндоходів. Такий запит підписується начальником або заступником начальника уповноваженого органу доходів і зборів, що здійснює (очолює) перевірку. До запиту у разі необхідності додаються документи, які стосуються питання, що підлягає аналізу.


Митниці Міндоходів надають уповноваженому органу доходів і зборів обґрунтовані висновки з порушених у запиті питань у строк, визначений у запиті, але не більше п’яти робочих днів з дня його отримання.


4.6. У разі потреби в ході проведення перевірки отримання, підтвердження або спростування від уповноважених органів іноземних держав даних, зазначених у наявних документах про товари (їх кількість, вартість, походження тощо), підтвердження на автентичність документів тощо уповноважений орган доходів і зборів вживає заходів, передбачених пунктами 2.6 та 2.7 цього Порядку.


4.7. Оперативні підрозділи, слідчі підрозділи фінансових розслідувань у разі отримання інформації про порушення підприємством законодавства з питань державної митної справи у межах компетенції здійснюють перевірку такої інформації та при підтвердженні митних ризиків передають її разом із напрацьованими матеріалами до відповідних структурних підрозділів уповноваженого органу (підрозділів податкового та митного аудиту (у разі отримання інформації про порушення підприємствами законодавства з питань державної митної справи) або підрозділу доходів і зборів з фізичних осіб (у разі отримання інформації про порушення фізичними особами – підприємцями законодавства з питань державної митної справи) головних управлінь Міндоходів та відповідних підрозділів Центрального офісу) для розгляду та опрацювання при проведенні документальної виїзної планової (позапланової) чи невиїзної перевірки. Дані, отримані в ході досудового слідства, надаються із дотриманням вимог ст. 222 Кримінального процесуального кодексу України (далі – КПК).


4.8. Для вирішення спірних питань, які виникають у ході документальних перевірок щодо дотримання вимог законодавства з питань державної митної справи, до складу діючих при уповноважених органах доходів і зборів постійних комісій із розгляду спірних питань за наказом керівника такого органу, погодженим із начальником митниці Міндоходів, включаються фахівці підрозділів митної вартості, класифікації товарів та заходів регулювання ЗЕД; боротьби з контрабандою та митними правопорушеннями; організації митного контролю митниці Міндоходів.


5. Порядок взаємодії уповноважених органів доходів і зборів з оперативними управліннями (відділами) боротьби з контрабандою та митними правопорушеннями митниць Міндоходів щодо виявлення порушень митних правил


5.1. У день складання акта про відмову в допуску до проведення перевірки або акта про відмову у наданні зазначених у запиті матеріалів копія акта та копії документів, які містять вимогу про надання документів, та документів, що підтверджують факт відмови в допуску до проведення перевірки (листи, доповідні записки тощо), передаються до оперативного управління (відділу) боротьби з контрабандою та митними правопорушеннями митниці Міндоходів, в зоні діяльності якого виявлено правопорушення, для розгляду питання щодо наявності підстав для складання протоколу про порушення митних правил. Оперативне управління (відділ) боротьби з контрабандою та митними правопорушеннями митниці Міндоходів протягом десяти робочих днів, наступних за днем отримання копії такого акта, інформує відповідний уповноважений орган доходів і зборів про прийняте рішення.


5.2. Не пізніше наступного робочого дня після прийняття податкового повідомлення-рішення копія акта перевірки надсилається до оперативного управління (відділу) боротьби з контрабандою та митними правопорушеннями митниці Міндоходів, в зоні діяльності якого розташований уповноважений орган доходів і зборів, який склав акт, для вивчення питання щодо наявності ознак порушення митних правил та організації роботи щодо складання протоколу про порушення митних правил у разі наявності таких ознак. Оперативне управління (відділ) боротьби з контрабандою та митними правопорушеннями митниці Міндоходів забезпечує розгляд матеріалів перевірки та протягом десяти робочих днів з дня отримання копії акта перевірки інформує уповноважений орган доходів і зборів про прийняте рішення.


6. Організація роботи із взаємодії зі слідчими підрозділами


6.1. При проведенні перевірки підприємства на виконання рішення слідчого такий слідчий забезпечує надання підрозділу групи митного аудиту, що здійснює (очолює) перевірку, наявних матеріалів, які стосуються перевірки (інформацію щодо декларацій та документів, які подавались підприємством під час митного оформлення і щодо яких наявна інформація про порушення вимог законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій, протоколи допитів посадових та інших відповідальних осіб, виписки банків про рух коштів на рахунках підприємства, реєстраційні документи, інші документи та інформацію, яка свідчить про порушення вимог законодавства з питань державної митної справи, тощо) із дотриманням вимог ст. 222 КПК.


6.2. За результатами опрацювання матеріалів, наданих слідчим, що призначив перевірку, та/або наданих підприємством до перевірки документів підрозділ уповноваженого органу доходів і зборів, що здійснює (очолює) перевірку, узгоджує з ініціатором призначення перевірки терміни та перелік питань, які можуть вплинути на результати проведення такої перевірки та підлягають спільному відпрацюванню (відпрацюванню оперативними підрозділами, правової роботи, іншими структурними підрозділами та територіальними органами інформаційно-аналітичної групи).


У разі подовження (зупинення) строків проведення документальної перевірки підрозділ уповноваженого органу доходів і зборів, що здійснює (очолює) перевірку, не пізніше наступного робочого дня з дня видання відповідного наказу повідомляє про його видання, причини і підстави подовження (зупинення) строків проведення перевірки ініціатора її призначення.


6.3. Якщо за наслідками документальної перевірки виявлено порушення вимог законодавства з питань державної митної справи, за якими сума завданої державі шкоди або замаху на заподіяння шкоди є достатньою для притягнення до кримінальної відповідальності, підрозділ, який здійснював (очолював) перевірку, зобов’язаний протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем прийняття податкового повідомлення-рішення, письмово повідомити про це слідчий підрозділ фінансових розслідувань і передати матеріали перевірки для прийняття рішення згідно зі ст. 214 КПК незалежно від того, чи оскаржувались в адміністративному або судовому порядку визначені податкові зобов’язання.


До переліку матеріалів, що передаються до слідчих підрозділів фінансових розслідувань, включаються копії:


акта документальної перевірки підприємства, розрахунків донарахованих сум митних платежів;


наданих у ході перевірки пояснень підприємства (посадових осіб підприємства або його законних (уповноважених) представників) щодо виявлених порушень та/або причин ненадання первинних та інших документів, що підтверджують встановлені порушення;


відповідних податкових повідомлень-рішень, надісланих підприємству;


документів (митних декларацій, декларацій митної вартості тощо), до яких підприємством внесено неправдиві дані;


письмових заперечень до акта перевірки, документів щодо оскарження підприємством податкових повідомлень-рішень, прийнятих за результатами перевірки (за наявності);


документів, інших матеріалів, що підтверджують наявність фактів порушень законодавства з питань державної митної справи.


6.4. У разі початку досудового розслідування за ознаками злочинів, підслідних слідчим підрозділам фінансових розслідувань, останні в п’ятиденний термін повідомляють про це підрозділи, які здійснювали (очолювали) перевірку, та у разі необхідності витребовують оригінали документів, визначених у п. 6.3 Порядку.


6.5. У разі закриття кримінального провадження слідчий відповідно до ч. 5 ст. 284 КПК України не пізніше п’яти робочих днів з дня прийняття такого рішення направляє копію постанови відповідному структурному підрозділу групи митного аудиту, що здійснював (очолював) перевірку, для вжиття заходів щодо притягнення платника податків (посадових осіб платника податків) до адміністративної відповідальності.


7. Внесення інформації до інформаційних баз даних та облік результатів перевірок


7.1. Працівники підрозділу уповноваженого органу доходів і зборів, що здійснюють (очолюють) перевірки, вносять необхідну інформацію до підсистеми “Податковий аудит” системи “Податковий блок” на кожному етапі організації, проведення та реалізації матеріалів документальних планових, позапланових виїзних та документальних невиїзних перевірок та забезпечують виконання всіх передбачених пп. 5.2 п. 5 наказу Міндоходів від 15.11.2013 N 688 “Про організацію роботи щодо ведення обліку митних платежів у перехідний період” заходів з метою належного обліку результатів контрольно-перевірочної роботи.


8. Порядок взаємодії уповноважених органів доходів і зборів та митниць Міндоходів у напрямі реалізації матеріалів документальних перевірок


8.1. З метою врахування результатів документальних перевірок під час митного оформлення (визначення форм та обсягу митного контролю, переліку документів, необхідних для проведення митного контролю тощо) уповноважений орган доходів і зборів не пізніше дня направлення податкових повідомлень-рішень інформує митницю Міндоходів про результати проведеної перевірки (з обов’язковим зазначенням суті виявлених порушень, документів, які стали підставою для прийняття рішення про факт наявності порушення, тощо).


8.2. Не пізніше наступного робочого дня з дати отримання інформації про погашення підприємством суми узгодженого грошового зобов’язання, визначеного за результатами перевірки, уповноважений орган доходів і зборів, якій здійснював (очолював) перевірку, направляє до митниці Міндоходів, яка здійснювала митне оформлення товарів, інформацію за результатами документальної перевірки (у тому числі в електронному вигляді), для оформлення аркушів коригування за формою згідно з додатком 4 до Положення про митні декларації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року N 450 “Питання, пов’язані із застосуванням митних декларацій”.



Директор Департаменту

податкового та митного аудиту

С. Б. Крухмальов


МІНІСТЕРСТВО ДОХОДІВ І ЗБОРІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
від 16 січня 2014 року N 23
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо порядку оформлення документів у ході проведення документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи, а також реалізації їх матеріалів
Відповідно до підпункту 2 пункту 4 Положення про Міністерство доходів і зборів України, затвердженого Указом Президента України від 18 березня 2013 року N 141/2013, та з метою належної організації роботи із проведення документальних перевірок щодо дотримання вимог законодавства з питань державної митної справи, наказую:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо порядку оформлення документів у ході проведення документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи, а також реалізації їх матеріалів (далі – Методичні рекомендації), що додаються.
2. Начальникам головних управлінь Міндоходів в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, Міжрегіонального головного управління Міндоходів – Центрального офісу з обслуговування великих платників забезпечити доведення наказу до підпорядкованих структурних підрозділів та неухильне дотримання вимог Методичних рекомендацій у роботі.
3. Координаційно-моніторинговому департаменту (Санжаревська І. С.) внести зміни до Репозиторія звітної і статистичної інформації Міндоходів, затвердженого наказом Міндоходів від 06.09.2013 N 448.
Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Міністр
О. В. Клименко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міндоходів
16.01.2014 N 23
Методичні рекомендації
щодо порядку оформлення документів у ході проведення документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи, а також реалізації їх матеріалів
I. Основні положення
1.1. Ці Методичні рекомендації розроблено відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі – Податковий кодекс) та Митного кодексу України (далі – Кодекс) та є рекомендованими для застосування посадовими (службовими) особами органів доходів і зборів при організації та проведенні документальних перевірок щодо дотримання законодавства з питань державної митної справи (далі – документальні перевірки) підприємствами.
У цих Методичних рекомендаціях під підприємством розуміється будь-яка юридична особа або фізична особа – підприємець, яка при переміщенні товарів через митний кордон України подавала митну декларацію, передбачену законодавством України для підприємств.
1.2. Відповідно до статті 345 Кодексу документальна перевірка дотримання законодавства України з питань державної митної справи проводиться щодо:
1) правильності визначення бази оподаткування, своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів;
2) обґрунтованості та законності надання (отримання) пільг і звільнення від оподаткування;
3) правильності класифікації згідно з УКТЗЕД товарів, щодо яких проведено митне оформлення;
4) відповідності фактичного використання переміщених через митний кордон України товарів заявленій меті такого переміщення та/або відповідності фінансових і бухгалтерських документів, звітів, договорів (контрактів), калькуляцій, інших документів підприємства, що перевіряється, інформації, зазначеній у митній декларації, декларації митної вартості, за якими проведено митне оформлення товарів у відповідному митному режимі;
5) законності переміщення товарів через митний кордон України, у тому числі ввезення товарів на територію вільної митної зони або їх вивезення з цієї території.
1.3. Відповідальність за правильність оформлення документів при проведенні документальної перевірки несуть керівники уповноважених органів доходів і зборів, керівники структурних підрозділів та посадові особи, що здійснюють (очолюють) таку перевірку.
II. Оформлення документів при організації та проведенні документальних перевірок підприємств
2.1. Прийняття рішень про проведення (продовження строків, зупинення) перевірки підприємства
2.1.1. Наказ про проведення документальної планової, позапланової виїзної та невиїзної перевірки щодо дотримання вимог законодавства з питань державної митної справи підписується керівником уповноваженого органу доходів і зборів, який здійснює (очолює) перевірку.
Наказ про проведення перевірки видається відповідно до частини 1 статті 346, частини 3 статті 351 Кодексу. При цьому у наказі доцільно зазначати номер, дату наказу, найменування уповноваженого органу доходів і зборів, який здійснює (очолює) перевірку, посади, прізвища, імена та по батькові посадових осіб, уповноважених на проведення перевірки, основні реквізити та місцезнаходження підприємства, перевірка якого проводиться, мету, вид перевірки, підстави для проведення перевірки, дати початку та дати закінчення перевірки, періоду, за який проводитиметься перевірка, строк, у який керівник групи з проведення перевірки повинен доповісти керівництву уповноваженого органу доходів і зборів про результати перевірки, тощо.
2.1.2. У разі необхідності керівник уповноваженого органу доходів і зборів, який здійснює (очолює) перевірку, може включити до складу посадових осіб, які проводять (будуть проводити) документальну перевірку, посадових осіб інших органів доходів і зборів за письмовим погодженням з керівником відповідного органу.
2.1.3. Продовження строків проведення документальних перевірок здійснюється відповідно до частини 9 статті 346 та частини 6 статті 351 Кодексу за наказом уповноваженого органу доходів і зборів, який здійснює (очолює) перевірку.
Рекомендується продовження проведення перевірки розпочинати у перший робочий день за останнім робочим днем здійснення перевірки, зазначеним у посвідченні на перевірку. Доцільно наказ про продовження перевірки видавати у ході проведення перевірки для недопущення перерви між датою закінчення перевірки та датою продовження перевірки, зазначеною у відповідному наказі, на підставі доповідної записки керівника структурного підрозділу уповноваженого органу доходів і зборів, який здійснює (очолює) перевірку, з викладенням підстав та причин необхідності такого продовження.
Копія наказу про продовження строків перевірки або вручається під розписку керівнику підприємства чи уповноваженій ним особі, або надсилається підприємству рекомендованим листом з повідомленням про вручення (частина 6 статті 346, частини 4 та 7 статті 351 Кодексу). При цьому в посвідченні на право проведення перевірки доцільно зазначати про таке продовження строків.
2.1.4. За наказом керівника уповноваженого органу доходів і зборів, яким було призначено перевірку, проведення документальної виїзної (планової або позапланової) перевірки підприємства може бути зупинено (частина 11 статті 346) на строк, визначений у частині 12 статті 346 Кодексу, з подальшим поновленням проведення на невикористаний строк. У такому наказі доцільно зазначати строк зупинення та обставини, що спричинили таке зупинення.
За необхідності поновлення перевірки керівнику уповноваженого органу доходів і зборів, який видав наказ про зупинення перевірки, рекомендовано видати наказ про поновлення документальної планової або позапланової виїзної перевірки до закінчення терміну, на який її було призупинено. Наказ доцільно видавати на підставі доповідної записки керівника підрозділу уповноваженого органу доходів і зборів, який здійснює (очолює) перевірку, або за зверненням підприємства, яке перевіряється, у разі усунення (закінчення дії) обставин, що стали підставою для такого зупинення.
2.2. Оформлення посвідчення на право проведення перевірки
2.2.1. Для проведення документальної виїзної перевірки (планової та позапланової) формується посвідчення на право проведення такої перевірки, у якому зазначається дата видачі, назва уповноваженого органу доходів і зборів, за наказом якого буде проведено таку перевірку (навіть за умови залучення до нього посадових осіб інших органів доходів і зборів), мета перевірки, вид (планова, позапланова) та підстави для проведення, визначені Кодексом, дати початку та закінчення перевірки, а також посади (у разі залучення посадових осіб інших органів доходів і зборів посади у посвідченні на перевірку наводяться із зазначенням також назви органу доходів і зборів, у якому вони працюють), спеціальні звання та прізвища, ім’я та по батькові посадових осіб, що проводитимуть таку перевірку (частина 1 статті 349 Кодексу).
Як зразок для оформлення посвідчення на право проведення перевірки доцільно використовувати форму, наведену у додатку 2 до Порядку оформлення результатів проведення митними органами перевірок, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.03.2012 N 377 та зареєстрованого Міністерством юстиції України 25 квітня 2012 року за N 622/20935, з урахуванням проведення на даний час перевірок уповноваженими органами доходів і зборів.
Рекомендується дату закінчення перевірки зазначати у посвідченні відповідно до тривалості перевірки, визначеної у наказі про проведення перевірки. Фактичну дату закінчення перевірки доцільно зазначати у акті/довідці про проведення перевірки з урахуванням строку, який не включається у тривалість проведення перевірки відповідно до частини 8 статті 346 Кодексу, строку продовження перевірки відповідно до частини 9 статті 346 Кодексу, строку зупинення перевірки відповідно до частини 11 статті 346 Кодексу.
Посвідчення на право проведення документальної виїзної перевірки засвідчується підписом керівника уповноваженого органу доходів і зборів, який організовує (очолює) перевірку, та гербовою печаткою такого органу (частина 2 статті 349 Кодексу). У разі залучення до перевірки (перед її початком) посадових осіб інших органів доходів і зборів, доцільно включати їх до загального посвідчення на право проведення перевірки.
2.2.2. Посвідчення на право проведення перевірки реєструється в органі доходів і зборів, що його виписав. Реєструвати доцільно у Журналі обліку видачі направлень/посвідчень на право проведення перевірки посадовими особами органу доходів і зборів, що ведеться згідно з Методичними рекомендаціями щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків, затвердженими наказом Державної податкової служби України від 31.10.2012 N 948 (далі – Методичні рекомендації N 948).
2.2.3. У разі виникнення під час проведення документальної виїзної перевірки необхідності додаткового залучення (або заміни) посадових осіб інших органів доходів і зборів рекомендується уповноваженому органу доходів і зборів, який організовує (очолює) перевірку, видавати відповідний наказ з дотриманням вимог, передбачених п. 2.1 цих Методичних рекомендацій, та відповідно до абзацу першого цього пункту виписувати нове посвідчення на право проведення перевірки, в якому зазначати оновлений склад посадових осіб, які проводять таку перевірку.
Нове посвідчення на право проведення перевірки, в якому зазначаються кандидатури перевіряючих, разом з копією наказу (у разі залучення або заміни посадових осіб інших органів доходів і зборів) доцільно пред’являти керівнику підприємства або уповноваженій ним особі під розписку з урахуванням вимог частини 1 статті 349 Кодексу.
Зміни до складу перевіряючих (додаткове залучення або заміну) як посадових осіб органу доходу і зборів, який організовує (очолює) перевірку, так і інших органів доходів і зборів, доцільно проводити на підставі доповідної записки керівника структурного підрозділу органу доходів і зборів, який здійснює (очолює) таку перевірку, на ім’я керівника (заступника керівника) такого органу з викладенням об’єктивних причин необхідності додаткового залучення або зміни складу перевіряючих (значні обсяги операцій, проведених підприємством у періоді, що перевіряється; виникнення інших питань, що належать до компетенції інших структурних підрозділів або інших органів доходів і зборів (у тому числі митниць); тривала хвороба або звільнення посадової особи органу доходів і зборів, які сталися під час проведення перевірки тощо).
При цьому в акті перевірки доцільно вчиняти відповідний запис.
2.2.4. При виданні наказу про продовження строків проведення документальної виїзної перевірки нове посвідчення на право проведення перевірки виписувати не доцільно. Про продовження строків перевірки рекомендується вказувати у посвідченні, що виписувалось на проведення перевірки, із зазначенням основних реквізитів наказу та нових термінів завершення перевірки.
2.3. Особливості організації і проведення документальних планових перевірок
2.3.1. Документальна планова перевірка підприємства проводиться згідно із затвердженим Міндоходів планом-графіком проведення планових документальних перевірок та у порядку, визначеному статтею 346 Кодексу.
З метою дотримання вимог частини 6 статті 346 Кодексу формується повідомлення про проведення документальної планової перевірки. Зразок повідомлення наведено у додатку 1 до Методичних рекомендацій (додається).
Рекомендується повідомлення підписувати керівнику (або заступнику керівника) органу доходів і зборів, завіряти гербовою печаткою цього органу та реєструвати у Журналі реєстрації повідомлень про проведення перевірок платників податків, який ведеться згідно з Методичними рекомендаціями N 948.
2.3.2 Підрозділ уповноваженого органу доходів і зборів, який організовує (очолює) документальну планову перевірку (за умови одночасного проведення перевірки), за 10 календарних днів до початку перевірки забезпечує інформування органів державного фінансового контролю відповідно до Порядку координації одночасного проведення планових перевірок (ревізій) контролюючими органами та органами державного фінансового контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 жовтня 2013 року N 805 (далі – Порядок).
2.3.3. У разі планування в одному кварталі перевірок з питань, регламентованих Податковим кодексом та Кодексом, такі перевірки доцільно розпочинати одночасно.
При цьому у разі одночасного проведення планової документальної перевірки з питань дотримання як податкового, так і митного законодавства рекомендується підприємству направляти одне повідомлення про проведення документальної планової перевірки, в якому здійснювати посилання на норми Податкового кодексу та Кодексу щодо підстав для проведення таких документальних перевірок. Аналогічно доцільно направляти лише одне повідомлення до органів державного фінансового контролю відповідно до Порядку.
2.4. Організація проведення документальних позапланових виїзних та невиїзних перевірок
2.4.1. При організації документальних позапланових виїзних перевірок слід враховувати особливості їх проведення, визначені статтею 346 Кодексу.
Так, документальна позапланова виїзна перевірка здійснюється на підставі наказу про проведення, оформленого з дотриманням вимог, передбачених пунктом 2.1 цих Методичних рекомендацій, та за наявності обставин для проведення документальної позапланової перевірки, визначених частиною 7 статті 346 Кодексу.
2.4.2. При організації проведення документальної позапланової виїзної або документальної невиїзної перевірки обґрунтовані пропозиції щодо необхідності її проведення доцільно оформлювати доповідною запискою за підписом керівника відповідного структурного підрозділу уповноваженого органу доходів і зборів, який має інформацію, що може слугувати підставою для проведення документальної позапланової виїзної або документальної невиїзної перевірки відповідно до чинного законодавства.
Доповідна записка надається на розгляд керівника уповноваженого органу доходів і зборів, який приймає рішення про доцільність проведення такої перевірки та визначає підрозділ, який буде здійснювати (очолювати) цю перевірку, відповідати за її організацію, координацію дій, залучених до перевірки посадових осіб інших структурних підрозділів, посадових осіб інших територіальних органів Міндоходів, посадових осіб Координаційних робочих груп, а також реалізацію матеріалів перевірки.
2.4.3. При організації документальних невиїзних перевірок необхідно враховувати особливості їх проведення, визначені статтею 351 Кодексу.
2.4.4. Документальна невиїзна перевірка здійснюється на підставі наказу про її проведення (частина 3 статті 349 Кодексу), який рекомендується оформляти з дотриманням вимог, передбачених пунктом 2.1 цих Методичних рекомендацій, та за наявності обставин для проведення документальної невиїзної перевірки, визначених частиною 2 статті 351 Кодексу.
2.4.5. Повідомлення про проведення документальної невиїзної перевірки рекомендується складати у порядку, передбаченому п. 2.3.1 цих Методичних рекомендацій.
2.5. Окремі питання проведення документальних перевірок
2.5.1. Умови допуску посадових осіб до проведення документальних планових або позапланових виїзних перевірок визначено статтею 349 Кодексу.
У разі відмови керівника підприємства або уповноваженої ним особи у допуску посадових осіб, уповноважених на проведення перевірки, до проведення такої перевірки складається акт (частина 7 статті 349). Рекомендується складати акт про відмову в допуску до перевірки довільної форми у двох примірниках та вживати заходи, передбачені Порядком організації роботи територіальних органів та структурних підрозділів Міндоходів при проведенні документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи та реалізації їх матеріалів, який затверджується окремим наказом Міндоходів (далі – Порядок організації).
При цьому після реєстрації один примірник акта доцільно залишати в уповноваженому органі доходів і зборів, який організовує (очолює) перевірку, другий примірник акта надавати керівнику підприємства або уповноваженій ним особі, яким було відмовлено у допуску до проведення перевірки в один з таких способів:
а) через канцелярію (загальний відділ) із зазначенням на копії акта номера та дати реєстрації в журналі вхідної кореспонденції підприємства та з підписом посадової особи канцелярії (загального відділу), яка здійснила реєстрацію;
б) рекомендованим поштовим відправленням з повідомленням про вручення.
2.5.2. У порядку, передбаченому частиною 4 статті 353 Кодексу, посадові особи, уповноважені на проведення перевірки, мають право подавати керівнику підприємства або уповноваженій ним особі письмові запити про надання матеріалів, необхідних для проведення перевірки.
У разі відмови від надання матеріалів, зазначених у такому запиті, посадовими особами, уповноваженими на проведення перевірки, складається акт відповідно до частини 5 статті 353 Кодексу та вживаються заходи, передбачені Порядком організації.
2.5.3. Акти про відмову в допуску до перевірки та про відмову в наданні матеріалів доцільно реєструвати у Спеціальному журналі реєстрації актів, що ведеться згідно з Методичними рекомендаціями N 948.
2.5.4. Під час проведення документальних виїзних перевірок посадові особи уповноваженого органу доходів і зборів, які її проводять, з метою з’ясування питань перевірки мають право проводити зустрічні звірки.
Підстави, порядок проведення та оформлення результатів зустрічних звірок регламентовано статтею 348 Кодексу.
2.5.5. При виникненні спірних питань у межах термінів проведення документальної перевірки за поданням керівника підрозділу, який здійснює (очолює) перевірку, такі питання доцільно виносити на розгляд постійних комісій із розгляду спірних питань при такому уповноваженому органі доходів і зборів, який здійснює (очолює) перевірку. Висновки комісії враховуються при подальшому проведенні перевірки та складанні акта (довідки) перевірки.
III. Оформлення та реалізація матеріалів документальних перевірок з питань державної митної справи
3.1. Результати документальних перевірок оформлюються у формі акта (у разі виявлення порушень законодавства з питань державної митної справи) або довідки (у разі відсутності таких порушень), які підписуються, реєструються та вручаються (надсилаються) керівнику підприємства або уповноваженій ним особі з дотриманням вимог, встановлених статтею 354 Кодексу.
Рекомендується акти (довідки) документальних перевірок реєструвати у загальному порядку в Журналі реєстрації актів (довідок) документальних невиїзних, планових та позапланових виїзних перевірок, що ведеться в уповноваженому органі доходів і зборів, який здійснював (очолював) перевірку, за формою: для юридичних осіб, затвердженою наказом Державної податкової адміністрації України від 11.09.2008 N 584, для фізичних осіб – підприємців – за формою, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 14.03.2013 N 395, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 12 квітня 2013 року за N 607/23139.
3.2. У разі незгоди керівника підприємства або уповноваженої ним особи із висновками акта (довідки) документальної перевірки чи фактами та даними, викладеними в акті (довідці), та надання ним заперечень до акта (довідки) підрозділ уповноваженого органу доходів і зборів, що здійснював (очолював) таку перевірку, здійснює підготовку матеріалів для розгляду керівником такого органу доходів і зборів отриманих заперечень у порядку та в строки, передбачені частинами 8 – 10 статті 354 Кодексу.
Отримані заперечення можуть бути винесені на розгляд постійних комісій підрозділом уповноваженого органу доходів і зборів, який здійснював (очолював) перевірку.
Висновки про результати розгляду заперечень доцільно реєструвати у Журналі реєстрації висновків, складених за результатами розгляду заперечень до акта (довідки) перевірки, який ведеться згідно з Методичними рекомендаціями N 948.
3.3. Податкове повідомлення-рішення приймається у порядку, визначеному статтею 354 Кодексу, та за формою, встановленою Порядком підготовки та направлення митними органами податкових повідомлень платникам податків, установлення й експлуатації дощок податкових повідомлень, затвердженим наказом Державної митної служби України від 11.05.2006 N 370, зареєстрованим Міністерством юстиції України 25 травня 2006 року за N 613/12487 (рекомендується здійснювати посилання на статтю 54.3 Податкового кодексу, а також інші статті Податкового кодексу та Кодексу, які є підставою для визначення грошових зобов’язань та надають право на оскарження).
Директор Департаменту податкового
та митного аудиту
С. Б. Крухмальов
Додаток 1
до Методичних рекомендацій щодо порядку оформлення документів у ході проведення документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи, а також реалізації їх матеріалів
Зразок повідомлення
Повідомлення від “___” ____________ 20__ року N ___
Згідно з планом-графіком проведення перевірок* __________________________________________,
(найменування органу доходів і зборів)
на підставі статті ___ Митного кодексу України та наказу ___________________________________
(номер та дата наказу про проведення перевірки)
з “___” ____________ 20__ року буде проводитись документальна планова виїзна (документальна
(вибрати необхідне)
невиїзна) перевірка
______________________________________________________________________________________
(найменування / П. І. Б. платника податку, код ЄДРПОУ / реєстраційний номер облікової картки платника податків або
номер та серія паспорта (для фізичних осіб)**
з питань дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи.
У зв’язку з вказаним ___________________________________________________________________
(найменування / П. І. Б. платника податку)
відповідно до частини 2 статті 353 Митного кодексу України слід не пізніше першого робочого дня, наступного за днем початку документальної перевірки, забезпечити надання всіх документів, у тому числі в електронній формі, що належать до предмета перевірки або пов’язані з ним, можуть мати відношення до переміщення товарів через митний кордон України, у тому числі до ввезення товарів на територію вільної митної зони або їх вивезення з цієї території.
___________________________________________________
(Посада керівника, заступника керівника органу доходів і зборів)
____________
(Підпис)
___________________
(П. І. Б.)
М. П.
____________
* У випадку проведення невиїзної перевірки не вказується.
** Для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовились від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку у паспорті.
Додаток: копія наказу про проведення документальної планової перевірки.
Розписка N ___***
Я, ___________________________________________________________________________________,
(прізвище, ім’я, по батькові платника податку (посадової особи платника податку (вказати займану посаду) або
його законного (уповноваженого) представника)
повідомлення та копію наказу про проведення документальної планової перевірки****
_____________________________________________________________________________ одержав.
(повне найменування / П. І. Б. платника податку)
_________________
(дата)
_______________________
(підпис)
____________
*** Номер розписки відповідає номеру повідомлення.
**** У випадку проведення невиїзної перевірки зазначається лише про отримання повідомлення.
____________
Читайте также