Державно-приватне партнерство: світовий досвід та перспективи реалізації в Україні

В статье детально рассматриваются правовые и экономические характеристики государственно-частного партнерства. Основное внимание автор посвящает государственно-частному партнерству в Украине, а также наиболее распространенным и общепризнанным схемам концессионных отношений . Исследуются его преимущества и недостатки, а также схема реализации проектов на условиях государственно-частного партнерства в Украине.

За останні роки питання запровадження інституту державно-приватного партнерства {далі-ДПП) стало одним із головних пріоритетів урядових стратегічних програм розвитку, індикатором успішної взаємодії бізнесу та структур державної влади, альтернативним способом відновлення та модернізації національної економіки.

Залишаючись доволі новим явищем, державно-приватне партнерство в Україні має всі шанси стати інституціональним інструментом оновлення спільного виробництва на підставі об’єднання активів держави з інвестиційними, управлінськими та іншими ресурсами приватного сектору. Технічно відстала та зношена інфраструктура (автомобільні та залізничні дороги, морські та аеропорти, системи централізованого тепло-, водопостачання та відведення) потребує значних фінансових вкладень та застосування новітніх технологій, що держава в умовах фінансово-економічної кризи самостійно не здатна забезпечити. Відповідно, основною мотивацією держави для реалізації проектів на умовах державно-приватного партнерства є обмеження бюджетних ресурсів, а також відсутність достатнього досвіду держави ефективного управління об’єктами громадської інфраструктури в ринкових умовах.

Під терміном РuЬІіс-Ргіvatе Рагtnershiр або, як зазначено в українськоve законодавстві, державно-приватне партнерство зазвичай розуміється особлива форма взаємодії бізнесу та держави. Характер цієї взаємодії, методи та конкретні форми такої співпраці суттєво відрізняються залежно від національних особливостей ринкових відносин та правових систем.

Державно-приватне партнерство – складний як з організаційної, так і з вінансової та правової точки зору інститут. Він включає в себе багатосторонні домовленості, розподіл ризиків, аналіз комерційних перспектив та індивідуальні схеми фінансування та юридичного втілення.

Зупинимося на витоках та основних еономіко-правових характеристиках інституту державно-приватного партнерства.

Державно-приватне фінансування проектів суспільної інфраструктури не є новою економічною концепцією. В XVIII та на початку ХІХ ст.ст. система Англії була відновлена з залученням приватного фінансування, в основі якого були доходи від їх використан­ня; залізниці, водо- та газопостачан­ня, електрифікація, телефонний зв’язок отримали свій розвиток насамперед за­вдяки інвестиціям приватного сектору. Однак у першій половині XX ст. у бага­тьох країнах держава взяла на себе ке­рівництво такими підприємствами, у тому числі шляхом їх націоналізації, і тільки в останні роки ситуація карди­нально змінилася. Дедалі частіше дер-

«НА СТОРОНІ ДЕРЖАВНОГО ПАРТНЕРА ВИСТУПАЮТЬ ОРГАНИ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ ТА ОРГАНИ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ. НА СТОРОНІ ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРА ВИСТУПАЮТЬ ЮРИДИЧНІ ТА ФІЗИЧНІ ОСОБИ, А ТАКОЖ МОЖУТЬ ВИСТУПАТИ ДЕКІЛЬКА ОСІБ, ЯКІ НЕСУТЬ СОЛІДАРНУ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ЗОБОВ’ЯЗАННЯМИ»

жава починає залучати приватний сек­тор до одвічно державних монополій.

Фахівці виділяють декілька етапів розвитку проектного фінансування, які стали основою державно-приватного партнерства.

По-перше, механізми фінансування проектів видобутку корисних копалин (нафта, газ, вугілля тощо) вперше були застосовані в Техасі у 30-х роках XX ст. у нафтодобуванні, а також під час під­готовки проектів розробки нафтових покладів в Північному морі в 70-х роках XX ст. та проектах, пов’язаних з видо­бутком газу та інших корисних копа­лин в Австралії й деяких інших країнах.

По-друге, фшансування незалежних енергетичних проектів у секторі енер­гопостачання, вперше застосоване в США в 1978 p., сприяло розвитку ком­бінованих (спільних) підприємств, ві­домих сьогодні як спільна діяльність.

Фінансування громадської інфра­структури (дороги, транспорт, гро­мадські будівлі) розвинулось у Великобританії завдяки Закону про приватне фінансування Private Finance Initiative (PFI) на початку 90-х років XX ст., і зараз такі проекти відомі як класичні проек­ти державно-приватного партнерства.

В Україні 1 липня 2010 року був при­йнятий Закон України «Про держав­но-приватне партнерство» № 2404-VI (далі – Закон), який набрав чинності 31.10.2010 р. та визначив організацій­но-правові засади взаємодії державних партнерів із приватними партнерами та основні принципи державно-приват­ного партнерства на договірній основі.

Відповідно до Закону під державно-приватним партнерством розуміється співробітництво між державою Укра­їна, Автономною Республікою Крим, територіальними громадами в особі відповідних органів державної влади та органів місцевого самоврядування (державними партнерами) та юридич­ними особами, крім державних та кому­нальних підприємств, або фізичними особами – підприємцями (приватни­ми партнерами), що здійснюється на основі договору в порядку, встановле­ному цим Законом та іншими законо­давчими актами.

Як бачимо, на стороні державного партнера виступають органи держав­ної влади та органи місцевого самовря­дування. На стороні приватного парт­нера виступають юридичні та фізичні особи, а також можуть виступати де­кілька осіб, які несуть солідарну відпо­відальність за зобов’язаннями.

До ознак ДПП відповідно до Закону належать:

1. Забезпечення вищих техніко-економічних показників ефективнос­ті діяльності, ніж у разі здійснення та­кої діяльності державним партнером без залучення приватного партнера;

2. Довготривалість відносин (від 5 до 50 років);

3. Передача приватному партнеру частини ризиків у процесі здійснення державно-приватного партнерства;

4. Внесення приватним партнером інвестицій в об’єкти партнерства із дже­рел, не заборонених законодавством.

Проте в переважній більшості кра­їн, які мають позитивний досвід реалі­зації проектів на умовах ДПП, однією із визначальних ознак державно-при­ватного партнерства є те, що зазначе­ний механізм застосовується з метою реалізації масштабних, національних або міжнародних, суспільно значущих проектів. Світовий досвід переконує, що взаємодія між державою та приватним бізнесом має найбільший ефект пере­дусім в інфраструктурних галузях, де історично склалися передумови, по­треба та можливості для такої співп­раці при реалізації масштабних соці­ально-економічних завдань.

Крім того, до визначальних ознак ДПП прийнято відносити виключно конкурентний спосіб вибору приватного партнера. Більше того, успіх реа­лізації проекту у формі державно-при­ватного партнерства напряму залежить від прозорості проведеного конкурсу, оскільки тільки такий спосіб забезпечує вибір найбільш економічно-вигідного проекту та надійного партнера.

На жаль, українське законодавство не передбачає подібних суттєвих ознак та дозволяє реалізацію проекту на умовах ДПП навіть за умови, якщо конкурс фактично не відбувається, а заявку на участь подає лише один учасник.

До основних принципів здійснення державно-приватного партнерства належать:

рівність перед законом державного та приватного партнера;

заборона будь-якої дискримінації прав державних чи приватних партнерів;

узгодження інтересів державних та приватних партнерів з метою отримання взаємної вигоди;

незмінність протягом усього строку дії договору, укладеного в рамках державно-приватного партнерста, цільового призначення та форми власності об’єктів, що перебувають у державній або комунальній власності, переданих приватному партнеру;

визнання державними та приватними партнерами прав та обов’язків, передбачених законодавством України та визначених умовами договору укладеного в рамках державно-приватного партнерства;

справедливий розподіл між державним та приватним партнерами ризиків, пов’язаних з виконанням договорів, укладених у рамках державно-приватного партнерства.

Структура проектів державно-приватного партнерства може відрізнятися для різних промислових секторів. Не існує такого поняття, як «стандартний проект» державно-приватного партнерства, оскільки кожен проект та відпо­відно і договір має свої індивідуальні унікальні властивості.

Законом передбачено, що держав­но-приватне партнерство здійснюється на основі договору. В рамках державно-приватного партнерства можуть укла­датись договори про концесію, спіль­ну діяльність, розподіл продукції, інші договори. Істотні умови договорів, що укладаються в рамках здійснення дер­жавно-приватного партнерства, ма­ють відповідати вимогам, встановле­ним законами України.

Розглянемо найпоширені­шу форму співпраці держави та бізнесу – концесію.

На сьогодні регулювання відносин концесії державного та комунального майна здійснюється Законами Украї­ни «Про концесії», «Про концесії на бу­дівництво та експлуатацію автомобіль­них доріг”, “Про особливості оренди чи концесії об’єктів паливно-енергетичного комплексу, що перебувають у державн­ій власності», «Про особливості здачі в оренду чи концесію об’єктів централізованого водо-, теплопостачання і водовідведення, що перебувають у комунальній власності».

Концесія – це надання уповноваженим органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування на підставі концесійного договору на платній строковій основі юридичній або фізичній особі права на створення та (або) управління об’єкта концесії, за умови взяття концесіонером на себе зобов’язань зі створення та (або) управління об’єктом концесії, майнової відповідальності та можливого підприємницького ризику.

Відмінною рисою концесії є те, що держава як одна зі сторін концесії володіє монопольним правом на певні ресурси або зайняття певною діяльністю. Існує безліч типів концесійних угод, найпоширенішими з яких є:

ВОТ (Build – Operate – Transfer) – «Будівництво – управління – передача». Концесіонер здійснює будівництво та єкмплуатацію протягом встановленого строку, після чого об’єкт передається державі. Зазвичай концесійні схеми BOT використовуються при будівництві автострад (Італія, Іспанія, Південна Корея), трубопроводів (Німеччина), електростанцій (Туреччина, Індія, Таїланд), аеропортів (Єгипет, Греція, Канада), тунелів (Франція), стадіонів інших об’єктів, які вимагають значних капіталовкладень, проте пови­нні залишатись у власності держави.

ВТО (Build – Transfer – Operate) – «Будівництво – передача – управління». Концесіонер будує об’єкт, який передається державі у власність одразу після завершення будівництва, після чого він надається в експлуатацію концесіонеру. Ця схема найвигідніша для держави, оскільки передбачає високий ступінь державного контролю над об’єктом концесії і у випадку необхідності держава в будь-який час може вплинути на діяльність концесіонера.

ВОО (Build – Own – Operate) – «Будівництво – володіння – управління». Концесіонер будує об’єкт та здійснює наступну експлуатацію, володіючи ним на праві власності, строк дії якого не обмежується.

ВОOT (Build – Own – Operate – Тransfer) – «Будівництво – володіння – управління – передача» передбачає, що концесіонер будує об’єкт, здійснює експлуатацію, володіє об’єктом протягом певного строку, після закінчення якого об’єкт переходить у власрність держави.

RОТ (Rehabilitate – Operate – Transfer) – «Реконструкція-управління-передача». Ця схема аналогічна BOT, тільки замість будівництва нового об’єкта передбачена реконструкція існуючого.

DBFO (Design – Build – Finance – Operate) – «Проектування – будівництво – фінансування – експлуатація». При такому підході вся відповідальність за проектування, будівництво, фінансу­вання та експлуатацію пов’язана во­єдино та передана приватному парт­неру. В Європі, Латинській Америці та Азії така схема зазвичай використовується для розроблення нових проектів платних доріг.

Зазначені схеми не є стабільними та дуже часто переплітаються між со­бою, створюючи нові види концесій.

Переваги та недоліки реалізації проектів на умовах ДПП

Зокрема, перевагами реалізації про­ектів на умовах ДПП є:

скорочення тиску на дер­жавний/ місцевий бюджет в короткостроковій перспективі за рахунок пе­ренесення витрат бюджету на наступні 15-20 років;

підвищення якості державних послуг населенню;

забезпечення ефективні­шої експлуатації об’єкта приватним партнером;

створення об’єкта певної фік­сованої вартості, визначеної на етапі конкурсу. Експлуатаційні витрати індек­суються лише на коефіцієнт інфляції;

використання досвіду та про­фесіоналізму приватного сектору при збереженні державного контролю над активами;

розподіл ризиків між держа­вою та приватним партнером;

стимулювання конструктив­ного діалогу між бізнесом та владою.

Утім, реалізація проектів на умовах ДПП має і такі недоліки:

створення фінансових зобов’язань держави на довгостроко­ву перспективу;

потенційно високий ризик значних витрат держави у випадку розірвання договору про ДПП;

відсутність досвіду реалізації проектів ДПП, відсутність фахівців достатньо високого рівня, зокрема, зі сто­рони державного партнера;

тривалість строків реалізації проектів ДПП та неможливість урахувати при укладенні договору про ДПП всі ризики, зокрема, циклічність ви­никнення кризових явищ;

високі витрати на етапі під­готовки проекту (витрати на розроб­ку ТЕО, оплату консультантів, юрис­тів, аудиторів, проведення конкурсу та укладення договору);

розрив у часі між реалізацією проекту та можливістю бюджету профінансувати його реалізацію;

у бюджеті не відображається конкретний проект, відсутні дієві механізми відстеження його реалізації;

потенційно висока корупційна складова.

Регулювання функцій у галузі ДПП в Україні та Західній Європі покладено на різні органи. Якщо в Європі створю­ються консультаційні центри, які скла­даються з представників приватного бізнесу та влади, то в Україні регуля­тивні функції практично повністю належить різним міністерствам та ві­домствам. При цьому кожне з них на­магається проводити власну політи­ку щодо регулювання цього питання. Формування та забезпечення держав­ної політики в сфері ДПП Указом Пре­зидента від 31.05.2011 № 634/2011 по­кладено на Мінекономрозвитку.

Схема реалізації проекту на умовах ДПП

1. Галузеве міністерство проводить аналіз ефективності здійснення
ДПП та виявлення можливих ризиків, пов’язаних з його реалізацією в порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2011 № 384, та за результатами якого готує висновок, що повинен містити:

1)загальну характеристику здій­снення ДПП (інформація про об’єкт партнерства, мета та результати ДПП, способи їх досягнення, учасники ДПП, форми здійснення ДПП);

2) результати проведеного аналізу ринку (кількісні характеристики по­питу та пропонування, у тому числі ін­формація про рівень забезпечення, тен­денції попиту, вплив здійснення ДПП на конкурентне середовище);

3) план здійснення ДПП (етапи та графіки робіт);

4) фінансовий розділ (джерела і графіки фінансування, аналіз фінансово-економічної ефективності, об­ґрунтування необхідності державної підтримки);

5) соціально-економічний розділ (вплив здійснення ДПП на суміжні галузі; можливі негативні соціальні на­слідки або переваги здійснення ДПП);

6) екологічний розділ;

7) звіт про можливі ризики здійснення ДПП та управління ними;

8) розділ про істотні умови договору.

2. Підготовлений висновок про результати аналізу ефективності здійснення ДПП галузеве міністерство надсилає:

Мінекономрозвитку – на погодження;

Мінфіну – для подання пропозицій

«УСПІХ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТУ У ФОРМІ ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА НАПРЯМУ ЗАЛЕЖИТЬ ВІД ПРОЗОРОСТІ ПРОВЕДЕНОГО КОНКУРСУ, ОСКІЛЬКИ ТІЛЬКИ ТАКИЙ СПОСІБ ЗАБЕЗПЕЧУЄ ВИБІР НАЙБІЛЬШ ЕКОНОМІЧНО ВИГІДНОГО ПРОЕКТУ ТА НАДІЙНОГО ПАРТНЕРА»

стосовно можливих фінансових ризи­ків та доцільності надання державної підтримки, передбаченої пропозицією щодо здійснення державно-приватно­го партнерства.

3. Мінфін аналізує висновок галузе-. вого міністерства на предмет можли­вих фінансових ризиків відповідного ДПП та доцільності надання державної підтримки із державного та місцевих бюджетів (пункт 13-14 Порядку прове­дення аналізу ефективності здійснення державно-приватного партнерства, за­твердженого постановою Кабінету Мі­ністрів України від 11.04.2011 № 384). Якщо проект передбачає надання дер­жавної підтримки, Мінфін відповідно до пункту 12 Порядку надання державної підтримки здійсненню державно-при­ватного партнерства, затвердженого постановою Кабінету Міністрів Укра­їни від 17 березня 2011 р. № 279, по­годжує критерії та умови надання дер­жавної підтримки, визначення її форми та обсяги. Свої висновки Мінфін подає Мінекономрозвитку.

4.Мінекономрозвитку перевіряє висновок галузевого міністерства та розглядає висновки та пропозиції Мін­фіну. У разі позитивного рішення Мі­некономрозвитку надсилає галузево­му міністерству погоджений висновок, який є підставою для підготовки рішен­ня про проведення конкурсу з визначен­ня приватного партнера. У разі непого­дження висновку Мінекономрозвитку надсилає відповідне рішення галузевому міністерству з обґрунтуванням при­чин відмови.

5.Рішення про проведення конкур­су приймає Кабінет Міністрів України або уповноважений ним орган (ст. 13 Закону України «Про державно-при­ватне партнерство») на підставі пози­тивного висновку Мінекономрозвитку.

6.Для проведення конкурсу утворю­ється комісія у складі не менше семи осіб. До складу комісії включаються представники органу управління (га­лузевого міністерства), Мінекономроз­витку, Мінфіну, Фонду державного май­на та Державного агентства земельних ресурсів.

7.Укладення договору в рамках ДПП здійснюється Кабінетом Міністрів Укра­їни або галузевим міністерством (ст.17 Закону України «Про державно-приват­не партнерство»).

8.Контроль за виконанням догово­рів ДПП здійснюють відповідні галузе­ві міністерства та Мінекономрозвитку.

Проте, незважаючи на доволі пози­тивну картину на практиці, на жаль, прийнятий Закон та підзаконні нор­мативні акти не є достатньо функці­ональними, у переважній більшості є декларативними, містять внутріш­ні протиріччя і неузгодженості та потребують системного доопрацювання. Тому досвід реалізації проектів на умовах ДПП на сьогодні в Україні відсутній, і наразі може йтися лише про підготовку пілотних проектів.

Для прикладу, за 2010 рік у Євросоюзі реалізовано понад 100 проектії ДПП на суму близько 18,3 млрд євро. При цьому найбільше їх у галузі освіти (34%), транспорту (21%), охорони здоров’я (17%).

В Україні наявний величезний потенціал державно-приватного партнерства в капіталомістких галузях економіки, у регіональному та міському господарстві.

Автор:

Олександр Бойко

Президент Групи компаній «Де Візу»

Источник:

Юридична газета. – 2013. – № 22. – С. 42 – 43.

Читайте также