В статье рассматриваются правовые аспекты использования электронной подписи в сфере нотариата. Развитие электронного документооборота в этой сфере облегчит взаимодействие нотариусов с физическими и юридическими лицами, государственными органами и органами местного самоуправления.
Стрімкий розвиток науки і техніки, направлений на прискорення економічних процесів у суспільстві, призвів до широкого використання електронних засобів зв’язку та інформаційно-комунікаційних технологій (далі – ІКТ), за допомогою яких сьогодні активно відбувається оперативне поширення інформації в різних сферах правовідносин. Як свідчить статистика, більша частина обороту інформації і документів нині здійснюється саме в електронному вигляді, а інформаційно-комунікаційні технології використовуються з метою здійснення цивільно-правових правочинів. За словами заступника начальника Управління функціонування центрального засвідчувального органу Департаменту нотаріату, банкрутства і функціонування ценрального засвідчувального органу Міністерства юстиції України Ігоря Гавловського, використання електронного цифрового підпису (далі – ЕЦП) і ектронного документообігу сприяють актуалізації та зростанню економічних процесів, поширюють інформаційно-комунікаційні технології на всі сфери суспільного життя і розвивають можливості електронного бізнесу. А в країнах, де на законодавчому рівні закріплено поняття електронного підпису і його використання, можливо, не виходячи з будинку або офісу, безпечно і гарантовано здійснювати будь-які операції та відстоювати свої права в державних органах. Про це фахівець розповів на міжнародній науково-практичній конференції з питань нотаріальної діяльності за участі представників країн СНД та Балтії «Питання удосконалення державного регулювання та контролю у сфері нотаріальної діяльності та використання інформаційних технологій», організатором якої виступило Міністерство юстиції України.
Планували вже давно…
Як було зазначено на конференції, вперше про електронний підпис заговорили ще у 60-70-х рр. минулого століття, хоча ані об’єктивних передумов і технічних умов, ані організаційних структур для повноцінного посвідчення особи автора електронного документа у той час ще не існувало. Під «електронним підписом» розуміли якусь послідовність символів, отриманих у результаті однобічного перетворення документа (повідомлення) за відомим алгоритмом. За словами пана Гавловського, сучасний ЕЦП – це програмно-криптографічний (зашифрований) засіб, який дозволяє підтвердити, що підпис, котрий стоїть на тому чи іншому електронному документі, поставлений саме його автором, а не будь-якою іншою особою. І виникає природне питання: який взаємозв’язок між інструментами інформаційно-комунікаційних технологій, що дозволяють ідентифікувати людину, компанію в електронному спілкуванні, та нотаріусом?
Згідно із Законом України «Про нотаріат» нотаріат в Україні – це система органів і посадових осіб, на яких покладено обов’язки засвідчувати права, а також факти, що мають юридичне значення, і здійснювати інші нотаріальні дії, передбачені законодавством, з метою надання їм юридичної достовірності. Сучасні ІКТ та інструменти, розроблені при їх використанні, такі як ЕЦП, вирішують питання, пов’язані із зіставленням інформації в електронній формі про людину, компанію, їх ідентифікацію, забезпечують цілісність і захист такої інформації і надають особам можливість продемонструвати наявність у них права або дозволу на доступ до тих чи інших послуг або сховищ інформації. Ці функції за загальним правилом іменують електронними методами «посвідчення достовірності» або «підписання».
«Не вдаючись до тривалих дискугій для проведення паралелей між «паперовими» діями нотаріуса і завданнями та функціональними призначеннями окремих продуктів і рішень, котрі базуються на останніх результатах інформаційних технологій, виділяючи при цьому електронний цифровий підпис, можливо стверджувати про тотожність досягнутого результату. Нотаріус надає юридичної значущості певним діям – волевиявленню фізичних і юридичних осіб, – як на папері, так і, у разі дотримання певних правил, встановлених законодавством, в електронних документах, що скріплюються електронним цифровим підписом і є рівнозначними за юридичною силою власноручному підпису. Не зупиняючись і не заглиблюючись у технічні аспекти, відзначу, що згадані правила визнання ЕЦП юридично значущим визначено в статті 3 Закону України «Про електронний цифровий підпис”. Водночас, і Закон України «Про електронні документи і електронний документообіг» підкреслює необхідність для визнання дійсності електронного документа за наявності в його структурі електронного цифрового підпису. Масштабні проекти із впровадження та реалізації інформаційних технологій у всіх сферах правовідносин підтверджують необхідність використання електронних засобів зв’язку, інструментів шформаційно-комункаційних технологій у такій традиційно «паперовій» сфері, як нотаріат», – запевняє пан Гавловський.
Можливість використання електронних засобів зв’язку, інструментів інформаційно-комунікаційних технологій при здійсненні операцій декларується як у міжнародних актах, так і в українському законодавстві. Ці питання регулюють Цивільний кодекс України; Закон України «Про електронний цифровий підпис”; Закон України “Про електронні документи і електронний документообіг”; Закон України «Про здійснення державних закупі вель» тощо.
А як у них?
«На жаль, вищеперелічені можливості використання електронних засобів зв’язку, інструментів інформаційно-комунікаційних технологій прі здійсненні операцій мають рамковий (декларативний) характер, тож існує необхідність у перегляді існуючої нормативно-правової бази з метою як деталізації, регламентації проведення тих або інших процедур, так і визначення самої можливості їх здійснення, участі в подібних процесах нотаріуса, – пояснює Ігор Гавловський. На підтвердження необхідності подібних кроків він навів приклади з міжнародної практики в цій сфері. Базуючис на матеріалах, підготовлених ЮНСІТРАЛ (Комісії ООН з права міжнародної торгівлі) «Сприяння зміцненню довіри до електронної торгівлі: правові питання міжнародного використанн електронних методів посвідчення достовірності і підписання» (2009), і проаналізувавши практику використання електронних засобів зв’язку, інструментів ІКТ у нотаріальній діяльності, фахівець виділив наступні напрями: використання інформаційних технологій (електронний документообіг, електронний цифровий підпис, інформаційні та інформаційно-реєстраційні систем тощо) для організації нотаріальної діяльності; надання окремих видів нотаріальних дій в електронному вигляді, у тому числі, фіксація і посвідчення: авторства, інформації, яка міститься на сайтах, інтернет-сторінках, відправки електронних листів (е-контент) електронний апостиль.
Кожен із аспектів використання ІКТ (електронний документообіг, електронний цифровий підпис, інформаційні та інформаційно-реєстраційні системи тощо) для організації нотаріальної діяльності фахівець розглянув на конкретних прикладах.
На сьогодні українські нотаріуси при здійсненні своєї діяльності мають доступ і користуються відомостями відповідних державних реєстрів, в яких враховуються майнові права, а саме: Єдиного реєстру заборон відчуження об’єктів нерухомого майна, Державного реєстру іпотек, Державного реєстру операцій, Державного реєстру обмеження прав на рухоме майно, Спадкового реєстру, Єдиного реєстру доручень; Державного реєстру прав на нерухоме майно (нотаріуси також є і реєстраторами цього реєстру з 1 січня 2013 р.); Державного земельного кадастру (розпочав свою роботу 1 січня 2013 року). Доступ нотаріусів до перелічених реєстрів здійснюєтья за допомогою ЕЦП.
“Розглянемо приклад Республіки Грузія, де починаючи з 2009 року функціонує Електронний реєстр нотаріальних дій Нотаріальної Палати Грузії. Кожен громадянин Грузії може знайти тут і перевірити інформацію про всі виконані нотаріальні дії. Зокрема, доступні для перевірки: факти реєстрації в електронному нотаріальному реєстрі нотаріальних дій, виконаних за участі ромадянина; факти реєстрації в електронному нотаріальному реєстрі представленого громадянином нотаріального акта або виконаного за його участі. Пошук інформації здійснюється за певними параметрами. Вказана програма забезпечує конфіденційність інформації про виконані нотаріальні дії. Варто відмітити, що пошук інформації можна здійснити лише в разі повного володіння реквізитами нотаріального акта (індивідуальний унікальний номер і номер реєстрації в електронному реєстрі)», – розповідає Ігор Гавловський.
За словами фахівця, у Республіці Казахстан у жовтні 2010 року також розпочато впровадження Єдиної нотаріальної інформаційної системи, так званої системи Е-нотаріат. Ця програма надає нотаріусам онлайн доступ до баз даних органів юстиції: «Реєстр нерухомості», «Юридичні особи», «Фізичні особи» і «РАЦС». Існує також можливість надання окремих видів нотаріальних дій в електронному вигляді, у тому числі, фіксація і посвідчення: авторства, інформації, яка міститься на сайтах, інтернет-сторінках, відправки електронного листа (е-контент).
Росія випереджає?
Зосереджуючи увагу на фіксації е-контенту нотаріусами, фахівець звернувся до досвіду Російської Федерації. Наразі, у наших північних сусідів існує сайт http://elnotarius.ru/, на якому доступні наступні послуги: фіксація і завірення факту відправки електронного листа (е-mail) з одночасною фіксацією його змісту. А для фіксації пошти необхідно при відправці в полі «копія» вставити адресу електронної пошти сервісу «Електронний нотаріус» reg@elnotarius.ru. Копія листа буде отримана системою «Електронний нотаріус» і стане доступною в особистому кабінеті. Одержувачеві електронного листа надійде повідомлення від сервісу «Електронний нотаріус» про факт фіксації направленого електронного листа та існування незмінної завіреної копії в системі, що зберігається на сайті в особистому кабінеті. Крім того, у випадку необхідності відправник зможе отримати посилання на збережену копію листа або замовити завірену нотаріально роздруковану паперову копію.
У свою чергу, фіксація і посвідчення інформації, що міститься на сайтах (інтернет-сторінках) у мережі Інтернет, використовується для фіксації: умов договорів-оферт, умов надання послуг та їх вартості, а також продажів товарів через мережу Інтернет; фактів надання послуг та їх якості (коли змістом цих послуг є створення, підтримка і наповнення інтернет-ресурсів); умов тендерів і торгів на постачання продукції й надання послуг, умов держзакупівель та іншої інформації; неправомірного або незаконного розміщення матеріалів на інтернет-сторінках (незаконне використання товарних знаків, знаків обслуговування, фото- і відеоматеріалів, порушення авторських, суміжних і патентних прав, наклепу, публікації відомостей, що порочать честь і гідність, плагіату, недостовірної інформації).
Як пояснює Ігор Гавловський, таким чином, якщо у випадку спору з продавцем або постачальником послуг буде можливо пред’явити нотаріально завірену роздруківку його сайту, йому складніше буде сказати, що нічого подібного він не пропонував. Адже нотаріус проводить кваліфіковану експертизу сайту на предмет відсутності забороненого змісту і технічної можливості проведення його нотаріального завірення.
Згідно із законодавством РФ (утім, як і регулювання питань авторського права у всьому світі) авторське право на результат авторської праці виникає з моменту її створення. Відразу після створення твору авторам рекомендується отримати докази того, що вони володіли цим твором на якусь дату. Лише після цього можна викладати твір у вільний доступ. Даний сервіс дозволяє фіксувати авторство тієї або іншої фізичної особи на той або інший об’єкт авторського права.
За словами пана Гавловського, на вищезгаданому ресурсі також передбачається нотаріальна фіксація будь-яких фактів із життя фізичних осіб, адже ніщо не заважає викласти на який-небудь безкоштовний сервіс, скажімо, фото дорожньої розмітки, що стала причиною дорожньо-транспортної пригоди, або інформацію про відкритий каналізаційний люк чи яму на дорозі. Такий документ може бути прийнятий судом, навіть якщо потім люк уже закрили, розмітку виправили, а яму засипали.
Експерт зазначає, що вказаний ресурс існує також у мобільному доступі, що вкрай важливо для підвищення зручності користування і сприяє побудові мобільного уряду, що є світовим трендом розвитку е-уряду.
Спецкомісія рекомендує…
У листопаді 2003 року на засіданні Спеціальної комісії з розгляду практичної дії Конвенції від 5 жовтня 1961 року, що скасовує вимогу легалізації іноземних офіційних документів (Гаазька конвенція про апостиль), Конвенції про вручення за кордоном судових і позасудових документів у цивільних і торгівельних справах (Гаазька конвенція про вручення) і Конвенції про отримання за кордоном доказів у цивільних або торгівельних справах (Гаазька конвенція про докази) відмічено, що в умовах вживання цих трьох конвенцій відбуваються важливі зміни, пов’язані з розвитком ГГ.
Нагадаємо, апостиль – це спеціальний штамп, який проставляється на офіційних документах, що надходять від держав – учасниць Гаазької конвенції. Він засвідчує справжність підпису особи під документом і автентичність відбитку печатки або штампа, якими скріплено відповідний документ.
Слід зазначити, що згідно з Гаазькою конвенцією про апостиль правом припинення апостилю володіє лише компетентний орган, призначений тією державою, де складений даний офіційний документ. Апостилі засвідчують достовірність підпису, якість, в якій виступала особа, що підписала документ, а також, у належних випадках, достовірність печатки, що скріпляє документ, або штемпеля, але не стосуються змісту самого документа.
Спеціальна комісія підкреслила, що, хоча таку еволюцію було неможливо передбачити в той час, коли приймалися згадані конвенції, сьогодні передові технології міцно увійшли в життя суспільства, а їх використання стало реальністю. У зв’язку з цим Спеціальна комісія вказала, що дух і буква конвенцій не створюють перешкод для використання сучасних технологій і що ефективність вживання і дії конвенцій можна додатково підвищити за допомогою таких технологій.
При цьому Спеціальна комісія рекомендувала державам-учасницям і Постійному бюро Гаазької конференції з міжнародного приватного права докласти максимум зусиль до розробки способів видачі електронних апостилів, «беручи до уваги, зокрема, типові закони ЮНСІТРАЛ про електронну торгівлю і електронні підписи, кожен з яких заснований на принципах недискримінації та функціональної еквівалентності».
У квітні 2006 року Постійним бюро Гаазької конференції з міжнародного приватного права і Національною асоціацією нотаріусів (HAH) Сполучених Штатів Америки була розпочата експериментальна програма з електронних апостилів (е-апостилів). У рамках як однієї, так і іншої моделі використання е-апостилів передбачається видача сертифікатів в е-формі за цифровим підписом органу, що володіє необхідною компетенцією для цілей Гаазької конвенції про апостиль. При цьому кожен компетентний орган повинен вести електронний реєстр, який забезпечує можливість перевірки виданих сертифікатів е-апостилю.
З оглядну на вищевикладене, слід зазначити і той факт, що не лише міжнародний досвід і практика інших держав свідчить про необхідність залучення IT в нотаріальну практику України (зокрема, використання електронного підпису як невід’ємного елементу електронного документа), але й діяльність міжурядових організацій, учасником яких є Україна, також активно закликає використовувати можливості електронних засобів зв’язку, інструментів ІКТ у нотаріальній діяльності. За словами Ігоря Гавловського, наприклад, Модельний закон про електронну торгівлю, прийнятий на 31-му пленарному засіданні Міжпарламентської Асамблеї держав – учасників СНД (Постанова № 31-12 від 25 листопада 2008 року), серед іншого вже регламентує визначення правил здійснення операцій з використанням електронних повідомлень, підписаних аналогами власноручного підпису. При здійсненні електронних операцій у випадках, коли закон або інший нормативно-правовий акт, або угода сторін потребує власноручного підписання документа, документ вважається підписаним, якщо стороною операції буде виконана процедура встановлення електронного підпису.
Передумови закладено!
Останніми роками багато говориться про необхідність створення «електронної держави», існування якої неможливе без «електронного нотаріату», який повинен підтверджувати достовірність відкрито публікованої державними органами інформації, а також контролювати всі модифікації даної інформації з метою запобігання можливості підробки.
При цьому, на думку Ігоря Гавловського, побудова системи е-нотаріату в Україні буде одним з елементів побудови електронного уряду, що, зрештою, сприяє переходу на якісно новий рівень відносин між громадянином і державою. Розвиток електронних засобів зв’язку, інструментів ІКТ (електронного документообігу, ЕЦП) у діяльності нотаріуса дозволяє, з одного боку, зробити взаємодію нотаріуса з фізичними і юридичними особами ефективнішою і зручнішою, а з іншого – створює умови для продуктивної взаємодії нотаріату з державними і місцевими органами відносно багатьох питань, зокрема, таких як посвідчення операцій і реєстрація права, реєстрація юридичних осіб тощо.
«Вважаю також за необхідне звернути увагу на практику країн-лідерів у області розвитку е-уряду в питаннях побудови мобільних платформ, що також підвищує зручність використання вказаних послуг для громадян і є пріоритетним напрямом розвитку е-уряду. До слова, спільними зусиллямі Міністерства юстиції України і Адміністрації державної служби спеціального зв’язку і захисту інформації створені умови технологічної сумісності програмно-технічних комплексів акредитованих центрів сертифікації ключів і засобів лектронного цифрового підпису – наказ Міністерства юстиції України і Адміністрації державної служби спеціального зв’язку і захисту інформації від 28 серпня 2012 року № 1236/5/453, зареєстрований в Мінюсті України 2 серпня 2012 № 1398/21710). Згадані вимоги дозволять вирішувати проблемні питання, пов’язані з можливістю використання ЕЦП, виданим різними постачальниками послуг – акредитованими центрами сертифікації ключів.
Фахівець також оптимістично відзначив, що у сфері електронного цифрового підпису України створено надійну інфраструктуру, що забезпечить ефективне і безпечне функціонування системи електронного нотаріату та дозволить реалізовувати його досвід і потенціал як надійного джерела (центру) компетенції -представника державної влади, при наданні різнних видів послуг громадянам і бізнесу, при впровадженні функціонування в Україні систем е-уряду.
Автор: Т. Пашковська
Источник: Юридична газета. – 2013. – № 11. – С. 8 – 10.