Статья посвящена вопросам, связанным с приобретением недвижимого имущества, находящегося в Республике Кипр. Особый интерес этот аналитический материал вызывает комплексным подходом к налоговым последствиям такой операции.
Нерухомість завжди вважалася одним із найстабільніших видів інвестування та збереження власних капіталів. Серед країн, де найчастіше наші співвітчизники, зважаючи на привабливість для туристичного відпочинку купують нерухомість, варто виокремити Республіку Кіпр.
Громадяни Кіпру і також громадяни ЄС мають право набувати у власність нерухоме майно на території Республіки Кіпру без будь-яких обмежень. Що ж до іноземців – не громадян ЄС, то такі особи мають право
придбати лише житлову нерухомість з певними встановленими законодавством обмеженнями.
Зокрема, порядок набуття права власності на нерухоме майно іноземцями – не громадянами ЄС врегульовано Законом про набуття іноземцями права власності на нерухоме майно. Відповідно до положень
вищезгаданого Закону іноземці можуть набувати у власність лише одну квартиру чи один будинок, або ж
земельну ділянку загальною площею до 4,014 кв. м. За законодавством Республіки Кіпр придбанням нерухомого майна вважається: купівля нерухомості; довгострокова оренда; покупка акцій компанії, у власності якої перебуває нерухоме майно, якщо в результаті такої покупки компанія переходить під контроль іноземця; заснування цільового фонду (трасту), який володітиме нерухомим майном в інтересах іноземця.
На першому етапі потенційний покупець обирає об’єкт нерухомості, відкриває рахунок в одному із
кіпрських банків з метою здійснення розрахунків за об’єкт нерухомості та укладає договір купівлі-продажу
нерухомого майна з продавцем, в якому чітко визначається порядок розрахунків між сторонами. Як альтернатива, за певних обставин з метою придбання нерухомості може бути укладено договір купівлі-продажу акцій компанії, яка володіє нерухомим майном або ж договір оренди більш ніж на 33 роки з певними умовами.
Після укладення договору покупець повинен отримати дозвіл Ради міністрів щодо затвердження і погодження покупки об’єкта нерухомості. Для цього покупець подає до Ради міністрів ( the Council of
Ministers) відповідну заяву та інші необхідні документи, а саме: повну інформацію про себе, зокрема, копію
паспорта; документальне підтвердження платоспроможності; відомості про нерухомість, чи здавалася
вона в оренду, хто проживав в ній тощо; спосіб придбання цього об’єкта – наприклад, пайове будівництво,
довгострокова оренда; копію договору купівлі-продажу з визначеним способом оплати, відомості про власника нерухомості. Зазвичай термін розгляду документів та видачі дозволу триває від 8 до 10 місяців.
Крім того, протягом 30 днів після підписання договору покупець зобов’язаний сплатити гербовий збір
(Stamp Duties), що є державним митом, яке стягується за оформлення документів. У такий спосіб відбувається легалізація придбання нерухомості в Департаменті внутрішніх податків (Inland Revenue Department). На підтвердження сплати гербового збору на договорі проставляється гербова печатка. Хоча відсутність гербової печатки на договорі не робить його недійсним, оплатити гербовий збір необхідно до подання договору в Земельний реєстр. В іншому випадку при подачі договору в Земельний реєстр чи будь-який інший державний орган за прострочення сплати доведеться оплатити гербовий збір та пеню.
Відповідно до Закону Республіки Кіпр про гербовий збір (The Stamp Law) для об’єктів нерухомості вартістю до 170 860,14 євро нараховується гербовий збір у розмірі 0,15%, якщо вартість перевищує вищезазначену
суму, ставка гербового збору становить 0,2%. Покупець звільняється від сплати гербового збору за умови, що вартість нерухомості не перевищує 5 000,00 євро.
На покупця також покладається обов’язок подати засвідчену копію договору купівлі-продажу до Земельного департаменту. Право покупця на придбану нерухомість до отримання дозволу Ради міністрів та документа, що підтверджує право власності на нерухомість, захищає Закон Республіки Кіпр про точне виконання договору.
Відповідно до положень вказаного Закону покупець подає до районного відділу Земельного департаменту
(the Land Registry) засвідчену копію договору не пізніше, ніж через два місяці з дати підписання такого договору. Реєстрація договору в Земельному департаменті закріплює право на власність на нерухомість за покупцем до тих пір, поки не буде отримано документ, що підтверджує право власності на нерухомість, і гарантує захист від перепродажу, оренди або застави власності без його відома.
За законодавством Республіки Кіпр покупець сплачує реєстраційний збір за перехід права власності на нерухомість та ПДВ.
Сума реєстраційного збору нараховується районним відділом Земельного департаменту під час проведення
реєстрації права власності, беручи до уваги вартість нерухомого майна.
Реєстраційний збір сплачується покупцем за такими ставками:
Вартість нерухомого
майна Ставка
до 85 430,07 євро 3%
від 85 430,08 євро
до 170 860,14 євро 5%
більше 170860,14 євро 8%
Варто звернути увагу, що в період з 2 грудня 2011 року до 31 грудня 2016 року реєстраційний збір за перехід права власності не нараховується та не сплачується у випадку, якщо покупка нерухомості підлягає оподаткуванню ПДВ. В іншому випадку покупець зобов’язаний сплатити 50% реєстраційного збору за перехід права власності.
Починаючи з 1 травня 2004 року купівля нерухомого майна оподатковується ПДВ, ставка якого нині становить 19%. ПДВ не нараховується і не сплачується, якщо заява на отримання ліцензії на будівництво нерухомості була подана раніше 1 травня 2004 року.
Разом з тим, законодавством Республіки Кіпр передбачена пільгова ставка ПДВ – 5% у випадку дотримання
таких умов: покупець – фізична особа старше 18 років; нерухомість має бути основним місцем проживання
покупця на Кіпрі; відсутність у покупця нерухомості на Кіпрі, придбаної за пільговою ставкою ПДВ; придбана
нерухомість може бути використана виключно як особисте житло і покупець повинен бути першим власником. Зазначена пільга поширюється на нерухомість, житлова площа якого становить 200 кв. м, а загальна площа не перевищує 275 кв. м відповідно до архітектурних планів, поданих до офіційних органів влади Республіки Кіпр при будівництві.
Після розрахунків з продавцем та отримання дозволу Ради міністрів покупець для перереєстрації права власності та отримання документа, що підтверджує право власності на нерухоме майно (The Title Deed), подає до районного відділу Земельного департаменту (the Land Registry) заяву встановленої форми. До заяви додається копія дозволу Ради міністрів; сертифікат виданий Центральним банком; рахунки, що підтверджують оплату всіх зборів та податків за реєстрацію права власності; реєстраційний сертифікат нерухомості. Після отримання документа, що підтверджує право власності на нерухоме майно, покупець вважатиметься повноправним власником придбаної нерухомості.
Автор: А. ОВДІЄНКО
Источник: Юридична Газета. – 2015. – № 1-2. – С. 19.