В публикации рассматриваются новеллы в сфере анти-коррупционного законодательства Украины, которые ограничивают владение государственными служащими корпоративными правами. По мнению авторов такие ограничения столь жесткие ограничения не оправданы.
Законодавство України донедавна не містило обмежень щодо володіння державними службовцями корпоративними правами, хоча й передбачало норми, що давали можливість встановлювати такі обмеження. Згідно з ч. 2 ст. 167 Господарського кодексу України (далі – ГКУ) законом можуть бути встановлені обмеження певним особам щодо володіння корпоративними правами та/або їх здійснення.
Однак 14 травня 2013 року було прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реалізації державної антикорупційної політики» (далі – Закон №224-Ш), що вніс зміни до Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції», які передбачають, зокрема, нові особливості володіння державними службовцями підприємствами та корпоративними правами.
Зокрема, доповнено ст. 14 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції» (далі – Закон про протидію корупції) частиною 3, зі змісту якої слідує, що державні службовці зобов’язані протягом десяти днів після призначення (обрання) на посаду передати в управління іншій особі належні їм підприємства та корпоративні права у порядку, встановленому законом. У цьому випадку таким державним службовцям забороняється передавати в управління належні їм підприємства та корпоративні права на користь членів своєї сім’ї.
Проте виникає запитання, чи поширюються вищезазначені вимоги Закону № 224-УІІ на державних службовців, прийнятих або обраних на посаду до набрання чинності Закону № 224-УІІ? Варто загадати, що зміни до ст. 14 Закон про протидію корупції набирають чинності з 1 січня 2014 року.
Також невирішеними є питання щодо механізму передачі підприємства та корпоративних прав в управління.
Хоча на сьогодні ще не прийнято змін до законодавства, які б визначали механізм передачі в управління державними службовцями акцій, утім, варто зазначити, що Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку (далі – НКЦПФР) уже підготовлено законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо передачі особою, призначеною (обраною) на посаду, належних їй корпоративних прав в управління іншій особі» (далі – Законопроект). Цей Законопроект винесений на громадське обговорення шляхом його розміщення на сайті НКЦПФР. Документ передбачає врегулювання питання впровадження механізму передачі особою, призначеною або обраною на посаду, належних їй корпоративних прав в управління іншій особі.
Законопроектом пропонується доповнити Закон України «Про засади запобігання і протидії корупції» статтею 141, що встановлює порядок передачі в управління особами, призначеними (обраними) на посаду, належних їм корпоративних прав в управління іншій особі.
Відповідно до ч. 1 ст. 141 Закону про протидію корупції особи, зазначені у пункті 1 та підпункті «а» пункту 2 частини першої статті 4 цього Закону, протягом десяти днів після призначення (обрання) на посаду мають передати належні їм корпоративні права одним із наступних шляхів:
1) укладання договору управління майном із суб’єктом підприємницької діяльності (крім договору управління цінними паперами та іншими фінансовими інструментами);
2) укладання договору про управління цінними паперами, іншими фінансовими інструментами і грошовими коштами, призначеними для інвестування в цінні папери та інші фінансові інструменти, з торгівцем цінними паперами, який має ліцензію Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку на провадження діяльності з управління цінними паперами. При
«ПРИ ПЕРЕДАЧІ КОРПОРАТИВНИХ ПРАВ В АКТИВИ ICI КУА МАЄ СТВОРИТИ ПАЙОВИЙ ВЕНЧУРНИЙ ФОНД САМЕ ДЛЯ ЦІЛЕЙ ІНВЕСТУВАННЯ В ЦІННІ ПАПЕРИ ТАКОГО ФОНДУ ДЕРЖАВНИМИ СЛУЖБОВЦЯМИ»
цьому мінімальна сума договору не встановлюється;
3) укладання договору про управління активами з компанією з управління активами (далі – КУА), яка має ліцензію НКЦПФР на провадження діяльності з управління активами, за умови, що оціночна вартість корпоративних прав, які передаються, розраховується у встановленому НКЦПФР порядку та становить не менше ніж 1500 мінімальних заробітних плат у місячному розмірі, встановленому законом на день укладання такого договору.
Для цієї мети компанія з управління активами має створити пайовий венчурний фонд. При цьому корпоративні права передаються як активи в якості сплати цінних паперів пайового венчурного фонду відповідно до вимог Закону України
Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку на сьогодні вже підготовлено і винесено на громадське обговорення законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо передачі особою, призначеною (обраною) на посаду, належних їй корпоративних прав в управління іншій особі»
«Про інститути спільного інвестування» з урахуванням, що оплата цінних паперів пайового венчурного фонду в такому випадку здійснюється за рахунок корпоративних прав, які передають особи, зазначені у пункті 1 та підпункті «а» пункту 2 частини першої статті 4 цього Закону.
Слід зазначити, що Законопроектом доповнено ч. 2 ст. 4 Закону України «Про інститути спільного інвестування» новим абзацом, яким установлено, що учасником венчурного фонду, створеного з урахуванням особливостей, визначених Законом України «Про засади запобігання і іфотидії корупції», можуть бути тільки особи, зазначені у пункті 1 та підпункті «а» пункту 2 частини першої статті 4 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції.
Отже, при передачі корпоративних прав в активи ICI КУА має створити пайовий венчурний фонд саме для цілей інвестування в цінні папери такого фонду державними службовцями.
Варто відзначити також, що згідно з ч. 2 ст. 141 Закону про протидію корупції особи, зазначені у пункті 1 та підпункті «а» пункту 2 частини першої статті 4 цього Закону, призначені (обрані) на посаду, не можуть укладати договори, зазначені в частині першій цієї статті, із торгівцями цінними паперами, компаніями з управління активами та суб’єктами підприємницької діяльності, у яких працюють члени сім’ї таких осіб.
Однак, на нашу думку, такі жорсткі обмеження не є виправданими.
Привертає увагу також ч. З ст. 141 Закону про протидію корупції, згідно з якою особи, зазначені у пункті 1 та підпункті «а» пункту 2 частини першої статті 4 цього Закону, призначені (обрані) на посаду, в одноденний термін після передачі в управління належних їм корпоративних прав зобов’язані повідомити про це уповноважений підрозділ органу державної влади, на посаду в якому таких осіб призначено (обрано), шляхом надання нотаріально засвідченої копії укладеного договору.