В публикации рассматривается решение Конституционного Суда Украины о признании неконституционным отмены права на возвращение налога на землю, уплаченного за участки в зоне АТО. Представляется, что центральным пунктом в обосновании решения является то, что право собственности должно быть надлежащим образом защищено от незаконных действий государственных органов, а также защищены легитимные ожидания налогоплательщиков относительно права на имущество, являющиеся частью права собственности.
Суд визнав неконституційним скасування права на повернення податку на землю за ділянки в зоні АТО. Рішення було прийнято за позовом компанії «Метро Кеш енд Кері Україна», яка в 2014 – 2016 роках сплачувала земельний податок за ділянку під гіпермаркетом Metro у Луганську.
У 2017 році компанія попросила повернути суми орендної плати та податку на землю, але податкові органи їй відмовили.
Обов’язкова сплата оренди та земельного податку за землі державної і комунальної власності, розташовані на території проведення АТО та в населених пунктах на лінії зіткнення, була скасована ще у 2017 році змінами до Податкового кодексу.
До квітня 2017 року діяла також норма, яка дозволяла платникам повертати нараховані та сплачені за період проведення АТО суми плати за землю і вважати їх надміру сплаченими грошовими зобов’язаннями. Проте вже у квітні 2017 року законодавець заборонив платнику податків повертати такі суми.
Конституційний Суд України перевірив, чи відповідає ця заборона принципу правової визначеності та захисту легітимних очікувань платників податків щодо набуття права на майно (які є частиною права власності), і рішенням від 5 червня 2019 року визнав заборону неконституційною. Рішення обґрунтоване тим, що право власності має бути належним чином захищене від незаконних дій державних органів.
Тож платники податків, які з 14 квітня 2014 року сплатили земельний податок та орендну плату за земельні ділянки державної та комунальної власності, що розташовані на території населених пунктів на лінії зіткнення, можуть, озброївшись червневим рішенням суду, звертатися до податкових органів із заявами про повернення надмірно сплачених коштів. Підставою для поновлення строків для звернення (якщо з моменту сплати минуло більше 1095 днів) стане сертифікат Торгово-промислової палати про форс-мажорні обставини, до яких належить проведення антитерористичної операції.
Платники, які уже подавали таку заяву, отримали відмову і безуспішно оскаржили її у судовому порядку, можуть переглянути рішення адміністративного суду за виключними обставинами, посилаючись на неконституційність заборони повертати надмірно сплачену плату за землю.
Сьогодні є усі підстави вважати, що зазначене рішення Конституційного Суду України є важливим кроком держави назустріч бізнесу та поглибить довіру платників податків до державних інституцій.
Опубліковано: The Page, 12 червня 2019 р.
Авторы: T. Berezhna, A. Yatsyshyn
Источник: https://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=6f0a79c4-794f-4ed9-a156-498bee6e681c&utm_source=Lexology+Daily+Newsfeed&utm_medium=HTML+email+-+Body+-+General+section&utm_campaign=Lexology+subscriber+daily+feed&utm_content=Lexology+Daily+Newsfeed+2019-06-17&utm_term=