Реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців: реформа почалася

В Украине стартовала реформа системы государственной регистрации физических лиц – субъектов предпринимательства и юридических лиц. С 1 июля 2013 года регистрационные дела передаются органам Укргосреестра. Поставлена задача укрепления кадрового потенциала этих органов. Соответствующим образом изменяется законодательство Украины. Вопросам реформирования упомянутой системы было посвящено заседание круглого стола, состоявшееся 11.06.2013.

Статья сопровождается комментариями экспертов:

– Такой шаг предоставит возможность работать без препятствий государственным регистраторам.

– Я абсолютно согласен с позицией, что нужно сохранить кадровый потенциал.

З 1 липня 2013 року реєстраційні справи юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців буде передано підрозділам Укрдержреєстру. Відповідно, державні адміністрації на місцях мають забезпечити передачу реєстраційних справ юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців від виконавчих комітетів місцевих рад до територіальних органів Укрдержреєстру. Саме таке розпорядження Кабінету Міністрів України, яке розробляло Міністерство юстиції, було ухвалено на засіданні Уряду. Актуальні питання державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців обговорювали фахівці 11 червня 2013 року під час засідання круглого столу.

Що, власне, зміниться?

Зазначене розпорядження було ухвалено у зв’язку зі змінами в системі реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, які відбудуться з 1 липня 2013 року. Згідно з внесеними змiнами до Закону України «Про реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» функції з державної реєстрації таких осіб було передано від виконавчих комітетів міських рад міст обласного значення, районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, – Укрдержреєстру.

Так згідно з відповідними змінами у Законі України «Про державну реєстрації фізичних осіб та фізичних підприємців»: у ч. 1 ст. 1: абзац 3 після слів «посадова особа» доповнюється словами і «центрального органу влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців»; в абзаці 14 слова «спеціально уповноваженого органу з питань державної реєстрації» замінити словами «центрального органу виконавчої влади, що реалізує політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців».

Поряд з іншим, ч. 4 ст. З викладається у такій редакції: «центральний орган виконавчої влади, що реалізує політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, здійснює реєстрацію (легалізацію) об’єднань громадян (у тому числі професійних спілок та їх об’єднань), благодійних організацій, політичних партій, творчих спілок та їх територіальних осередків, адвокат­ських об’єднань, торгово-промислових палат, асоціацій органів місцевого са­моврядування, інших установ та орга­нізацій, визначених законом, та видає виписку з Єдиного державного реєстру, оформлену державним реєстратором відповідного центрального органу ви­конавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – під­приємців, за місцезнаходженням юри­дичної особи».

Стаття 7 зазначеного нормативно-правового акта (компетенція централь­ного органу виконавчої влади, що реалі­зує держполітику у сфері держреєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – під­приємців) відтепер буде викладена в такій редакції: «центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – під­приємців: бере участь у формуванні та забезпечує реалізацію державної полі­тики у сфері державної реєстрації юри­дичних осіб та фізичних осіб – підпри­ємців; здійснює державний нагляд за дотриманням законодавства у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців; узагаль­нює практику застосування норматив­но-правових актів з питань державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців і розробляє проек­ти нормативно-правових актів у цій сфері; забезпечує формування та ве­дення Єдиного державного реєстру; організовує навчальну підготовку та підвищення кваліфікації державних ре­єстраторів; забезпечує замовлення, по­стачання, облік та звітність щодо витра­чання бланків свідоцтв про державну

«ЗАГАЛОМ, У СТРУКТУРІ РЕЄСТРАЦІЇ ЮРИДИЧНИХ ОСІБ ТА ФІЗИЧНИХ ОСІБ – ПІДПРИЄМЦІВ УКРДЕРЖРЕЄСТРУ ПРАЦЮВАТИМЕ 1540 ДЕРЖАВНИХ РЕЄСТРАТОРІВ. ОРГАНІЗАЦІЙНО-ШТАТНІ СТРУКТУРИ З ТАКОЮ ЧИСЕЛЬНІСТЮ УЖЕ ПОГОДЖЕНІ УКРДЕРЖРЕЄСТРОМ. ОЧІКУЄТЬСЯ, ЩО З 1 ЛИПНЯ ВСІ ДЕРЖАВНІ РЕЄСТРАТОРИ, ЯКІ ПРАЦЮВАЛИ В МІСЦЕВИХ АДМІНІСТРАЦІЯХ, ПРАЦЮВАТИМУТЬ В ДЕРЖАВНІЙ РЕЄСТРАЦІЙНІЙ СЛУЖБІ УКРАЇНИ»

реєстрацію та бланків виписок з Єди­ного державного реєстру; видає спеці­алізований друкований засіб масової інформації; забезпечує органи держав­ної влади інформацією з Єдиного дер­жавного реєстру в порядку, встановле­ному Міністерством юстиції України; здійснює методологічне та інформацій­не забезпечення діяльності державних реєстраторів».

Зміни торкнулися і ст. 16 Закону, зокрема частини 5: «Єдиний державний реєстр створюється і ведеться цен­тральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, який є його розпорядником. Адміністрато­ром Єдиного державного реєстру є державне підприємство, що належить до сфери управління центрального орга­ну виконавчої влади, що реалізує дер­жавну політику у сфері державної ре­єстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців».

Згідно з внесеними змінами до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» функції з державної реєстрації таких осіб було передано від виконавчих комітетів міських рад міст обласного значення, районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій до Укрдержреєстру.

Серед нововведень та істотних змін у документі також можна назвати і такі норми: форма витягу, довідки та ви­писки з Єдиного державного реєстру встановлюється Мшістерством юсти­ції України; витяг, довідка та виписка з ЄДР підписуються державним реєстра­тором і засвідчуються його печаткою; за одержання витягу, довідки та виписки з ЄДР справляється плата, розмір та порядок внесення якої визначаються Мін’юстом; порядок передачі Бюро кре­дитних історій інформації з ЄДР у фор­маті бази даних, а також розмір плати за це та інші умови встановлюються Мін’юстом і Бюро кредитних історій на підставі договору. Розмір зазначеної плати не може перевищувати розміру адміністративних витрат та ін.

У зв’язку із зазначеними законо­давчими змінами Уряд розпорядився розмістити відповідні підрозділи Ук­рдержреєстру в приміщеннях, в яких розташовувалися державні реєстрато­ри місцевих державних адмшістрацій.

Варто відзначити, що з метою при­ведення форм заяв та повідомлень, на­дання (надсилання) яких встановлено Законом України «Про державну реє­страцію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» у відповідність до останніх законодавчих змін, пунктами 1-3 наказу Міністерства юстиції Украї­ни № 730/5 від 17.04.2013, які набира­ють чинності з 01.07.2013, затверджено також нові форми заяв та повідомлень, надання (надсилання) яких встановле­но вищезгаданим Законом.

А навіщо реформи?

Детальшше про необхідність та ню­анси реформування системи органів державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців під час круглого столу розповів директор Департаменту державної реєстрації юрид­ичних осіб та фізичних осіб – підприємців Олександр Барбелюк.

«Якщо говорити в цілому про систему функціонування сфери реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, то процедурні питання і ті питання, які регулюють подання документів та проведення відповідних реєстраційних процедур відповідають планомірній роботі, котра змінюється відповідно до тих змін у законодавстві, котрі наразі необхідні. Президентом України, Урядом, Верховною Радою та державною реєстраційною службою було прийнято рішення про те, що настав час реформування системи органів державної реєстрації.

У чому суть – підприємців від відання місцевих органів державної влади та місцевого самоврядування, які здійснюють цю реєстрацію, на сьогодні передаються до системи органів юстиції, до системи центрального органу виконавчої влади, яким є ДРС, що забезпечує реалізацію політики у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних сіб – підприємців. А оскільки на місцях, у районах до функцій реєстраційної служби серед іншого відноситься і реєстрація речових прав, і реєстрація актів цивільного стану тощо, функції реєстрації передаються від виконавчих омітетів місцевих рад (це районні, районні в містах Києві та Севастополі державні адміністрації та міськвиконкоми власного значення – таких органів у нас 679) до територіальних органів Укрдержреєстру, які розміщуються на місцях. Тобто до районних, міських, між­районних, міжміських органів юстиції, які знаходяться в підрозділах реєстра­ційної служби», – пояснює фахівець.

Необхідність у проведенні такої ре­форми пан Барбелюк пояснює тим, що діюча система (коли органи реєстра­ції знаходилися в системі органів міс­цевого самоврядування) фактично пе­редбачала подвійне підпорядкування. Посадові особи, які забезпечують без­посереднє проведення реєстраційних дій (державні реєстратори, які знахо­дяться у статусі державного реєстра­тора з моменту набрання чинності Законом України «Про державну реє­страцію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців») працювали в ра­йонних державних аддміністраціях міста Києва, міськвиконкомах і т.д. Таким чи­ном, їх призначення на посаду та звіль­нення з неї здійснювалося відповідно міськими головами або головами рай-держадмністрацій, оскільки вони були штатними працівниками цих органів. Утім, позаяк державна реєстрація – це функція держави і від імені держави цю функцію забезпечує центральний орган виконавчої влади (у даному випадку ДРС), то її реалізацію повинен здійсню­вати орган державної влади. «Отже, ви­ходило, що це подвійне підпорядкуван­ня, вертикаль. До функцій держреєстру належало погодження та призначення державних реєстраторів, нормативно-правове забезпечення, функції нагляду і контролю за дотриманням чинного за­конодавства у цій сфері, методологічне роз’яснення, підготовка кадрів тощо. І в цій частині був певний розрив між по­вноваженнями і функціями централь­ного органу та посадовими особами, які

«ЩЕ ОДНИМ ВАГОМИМ ЕТАПОМ РЕФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ОРГАНІВ ДЕРЖАВНОЇ РЕЄСТРАЦІЇ ЮРИДИЧНИХ ОСІБ ТА ФІЗИЧНИХ ОСІБ-ПІДПРИЄМЦІВ НАРАЗІ Є СТВОРЕННЯ ПРОФЕСІЙНОГО КАДРОВОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПОСАДОВИХ ОСІБ»

здійснюють держреєстрацію.

Також виникали нюанси віднос­но призначення державних реєстраторів, погодження, і в організації ро­боти виникали свої певні проблеми… Саме тому державою було прийняте рішення щодо створення єдиної вер­тикалі органів, які забезпечують ор­ганізацію в цій досить важливій для розвитку бізнесу сфері. До речі, у цьо­му контексті, у частині започаткування бізнесу за минулий рік наша країна зробила досить великий крок і підня­лася на 66 позицій порівняно з мину­лими періодами. Адже держава взяла курс не лише на полегшення бізнесу, а взагалі на те, щоб система надання адміністративних послуг, які надаються від імені держави відповідними орга­нами, була оптимально якісною та не­обтяжливою для громадян і були вне­сені відповідні зміни до законодавства. Тобто певним чином проходить оптимізація системи органів для надання цих послуг», – каже Олександр Барбелюк.

Виключно юридична освіта!

Утім, поліпшення законодавства шляхом внесення до нього відповідних змін та нововведень – не найго­ловніше, на чому сьогодні робиться акцент. За словами пана Барбелюка, основна увага наразі прикута до кадро­вого забезпечення галузі, адже надава­ти якісні адміністративні послуги змо­же тільки професійно підготовлений спеціаліст, тобто фахівець своєї спра­ви. Таким чином, ще одним вагомим етапом реформування системи органів державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців є ство­рення професійного кадрового потен­ціалу посадових осіб.

З метою визначення основного на­прямку дій при створенні кадрового потенціалу в системі державної реє­страції українськими фахівцями у цій галузі був ретельно вивчений та про­аналізований досвід у цій сфері зару­біжних країн.

«У світі є багато різних систем реє­страції. Є й аналогічно діючі системи, коли реєстрація відноситься до компетенції місцевих органів влади, але в більшості країн процедури державної реєстрації все таки виконуються спеціалізованими органами державно реєстрації. Вони можуть бути змішаними, державно-приватними або тільки державними.

Для прикладу, у Португалії структура аналогічна та фактично ідентична структурі Укрдержреєстру, у них такі ж функції: реєстрація компаній, реєстрація актів цивільного стану, реєстрація речових прав. Єдине, можна відзначити, що в цій країні органи державної р єстрації здійснюють також реєстрацію рухомого майна, це те, що до функцій Укрдержреєстру поки що не належить.

Аналізуючи практику Іспанії у цій сфері, можна зазначити, що тут створена система посадових осіб. Реєстрацію здійснює державний реєстратор, який призначається через асоціацію, колегію державних реєстраторів. Займанню посади держреєстратора передують досить серйозні іспити, після складання яких перед спеціальною комісією особа отримує статус державного службовця. Порівнюючи з Україною, можна сказати, що це аналогія українського приватного нотаріуса. До функцій державного реєстратора в Іспанії належать: реєстрація компаній, речових прав, земельних відносин тощо.

На кшталт такої ж ситуація і в Латвії: особа, яка в Україні називається, державним реєстратором, в Латвії – державний нотаріус. При тому, що система нотаріату в цій країні аналогічна нотаріату в Україні. Тобто кадрове забезпечення – це основа основ», – розповідає фахівець.

При цьому було наголошено, що керівництвом Укрдержреєстру поставлена стратегічна задача уніфікації посади державного реєстратора. З огляду на загальну кількість потреби в державних реєстраторах, варто відзначити, що на сьогодні з 1540 вакансій залишаються відкритими лише 230. Загалом, у структурі реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців Укрдержреєстру працюватиме 1540 державних реєстраторів. Організаційно-штатні структури з такою чисельністю уже погоджені Укрдержреєстром. Очікується, що з 1 липня всі державні реєстратори, які працювали в місцевих адміністраціях, працюватимуть у державній реєстраційній службі України.

«В Україні посада державного реєстратора вже є фаховою і внесена до класифікатора посад, який веде Мінсоцполітики. А оскільки це фах, то для його набуття повинні бути певні кваліфікаційні вимоги до освіти. Тому, повідно до чинного законодавства, зважаючи на те, що державні реєстратори перейшли до системи органів юстиції, основною вимогою до спеціалізації буде наявність юридичної освіти», – наголошує фахівець. При цьому він заспокоює, що держреєстраторам, котрі не мають фахової юридичної освіти, буде надана можливість отримати її протягом наступних 5 років.

Автор: Т. Пашковська

Источник: Юридична Газета. – 2013. – № 26. – С. 11 – 12.

«Такий крок дасть можливість працювати без перешкод державним реєстраторам»

На засіданні Уряду було прийнято розпорядження, згідно з яким державні адміністрації на місцях повинні забез­печити передачу реєстраційних справ юридичних осіб та фізичних осіб – під­приємців від виконавчих комітетів міс­цевих рад до територіальних органів Укрдержреєстру до 1 липня 2013 року. Такий крок дасть можливість працюва­ти без перешкод державним реєстрато­рам, які забезпечуватимуть реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців. Прийняття проекту розпо­рядження має забезпечити безперебій­не функціонування системи державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців у період передачі функцій з державної реєстрації юри­дичних осіб та фізичних осіб – підприємців до центрального органу виконав­чої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері д ержав-ної реєстрації юридичних осіб та фі­зичних осіб – підприємців.

Автор:

Дмитро Ворона

Голова Державної реєстраційної служби України

Источник:

Юридична Газета. – 2013. – № 26. – С. 12.

«Я абсолютно згоден з позицією, що треба зберігати кадровий потенціал»

Дуже добре, що зберігаєть­ся «спадковість» у роботі, що є намагання зберегти існуючий ка­дровий потенціал, і це є позитив. Я абсолютно згоден з позицією, що треба зберігати кадровий потен­ціал, а не набирати нових людей без відповідного досвіду, але з ви­щою юридичною фаховою освітою. Я, чесно кажучи, дуже скептично став­люся до обов’язкової вимоги такої фа­хової юридичної освіти у цій сфері. Дійсно, має бути або юридична, або економічна освіта для того, щоб у лю­дини були якісь базові знання.

Але якщо говорити виходя­чи з реалій, можливо можна було б брати якихось молодих фахівців. Принаймні це нормальне перше місце роботи. Тоді й людей з ви­щою юридичною освітою було б лег­ше шукати. Переживання з цього приводу є.

Автор:

Володимир Богатир

Заслужений юрист України, заступник голови Громадської ради при Укрдержреєстрі, партнер ЮФ LCF LAW Group

Источник:

Юридична Газета. – 2013. – № 26. – С. 12.

Читайте также