В Украине стартовала реформа системы государственной регистрации физических лиц – субъектов предпринимательства и юридических лиц. С 1 июля 2013 года регистрационные дела передаются органам Укргосреестра. Поставлена задача укрепления кадрового потенциала этих органов. Соответствующим образом изменяется законодательство Украины. Вопросам реформирования упомянутой системы было посвящено заседание круглого стола, состоявшееся 11.06.2013.
Статья сопровождается комментариями экспертов:
– Такой шаг предоставит возможность работать без препятствий государственным регистраторам.
– Я абсолютно согласен с позицией, что нужно сохранить кадровый потенциал.
З 1 липня 2013 року реєстраційні справи юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців буде передано підрозділам Укрдержреєстру. Відповідно, державні адміністрації на місцях мають забезпечити передачу реєстраційних справ юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців від виконавчих комітетів місцевих рад до територіальних органів Укрдержреєстру. Саме таке розпорядження Кабінету Міністрів України, яке розробляло Міністерство юстиції, було ухвалено на засіданні Уряду. Актуальні питання державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців обговорювали фахівці 11 червня 2013 року під час засідання круглого столу.
Що, власне, зміниться?
Зазначене розпорядження було ухвалено у зв’язку зі змінами в системі реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, які відбудуться з 1 липня 2013 року. Згідно з внесеними змiнами до Закону України «Про реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» функції з державної реєстрації таких осіб було передано від виконавчих комітетів міських рад міст обласного значення, районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, – Укрдержреєстру.
Так згідно з відповідними змінами у Законі України «Про державну реєстрації фізичних осіб та фізичних підприємців»: у ч. 1 ст. 1: абзац 3 після слів «посадова особа» доповнюється словами і «центрального органу влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців»; в абзаці 14 слова «спеціально уповноваженого органу з питань державної реєстрації» замінити словами «центрального органу виконавчої влади, що реалізує політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців».
Поряд з іншим, ч. 4 ст. З викладається у такій редакції: «центральний орган виконавчої влади, що реалізує політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, здійснює реєстрацію (легалізацію) об’єднань громадян (у тому числі професійних спілок та їх об’єднань), благодійних організацій, політичних партій, творчих спілок та їх територіальних осередків, адвокатських об’єднань, торгово-промислових палат, асоціацій органів місцевого самоврядування, інших установ та організацій, визначених законом, та видає виписку з Єдиного державного реєстру, оформлену державним реєстратором відповідного центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, за місцезнаходженням юридичної особи».
Стаття 7 зазначеного нормативно-правового акта (компетенція центрального органу виконавчої влади, що реалізує держполітику у сфері держреєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців) відтепер буде викладена в такій редакції: «центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців: бере участь у формуванні та забезпечує реалізацію державної політики у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців; здійснює державний нагляд за дотриманням законодавства у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців; узагальнює практику застосування нормативно-правових актів з питань державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців і розробляє проекти нормативно-правових актів у цій сфері; забезпечує формування та ведення Єдиного державного реєстру; організовує навчальну підготовку та підвищення кваліфікації державних реєстраторів; забезпечує замовлення, постачання, облік та звітність щодо витрачання бланків свідоцтв про державну
«ЗАГАЛОМ, У СТРУКТУРІ РЕЄСТРАЦІЇ ЮРИДИЧНИХ ОСІБ ТА ФІЗИЧНИХ ОСІБ – ПІДПРИЄМЦІВ УКРДЕРЖРЕЄСТРУ ПРАЦЮВАТИМЕ 1540 ДЕРЖАВНИХ РЕЄСТРАТОРІВ. ОРГАНІЗАЦІЙНО-ШТАТНІ СТРУКТУРИ З ТАКОЮ ЧИСЕЛЬНІСТЮ УЖЕ ПОГОДЖЕНІ УКРДЕРЖРЕЄСТРОМ. ОЧІКУЄТЬСЯ, ЩО З 1 ЛИПНЯ ВСІ ДЕРЖАВНІ РЕЄСТРАТОРИ, ЯКІ ПРАЦЮВАЛИ В МІСЦЕВИХ АДМІНІСТРАЦІЯХ, ПРАЦЮВАТИМУТЬ В ДЕРЖАВНІЙ РЕЄСТРАЦІЙНІЙ СЛУЖБІ УКРАЇНИ»
реєстрацію та бланків виписок з Єдиного державного реєстру; видає спеціалізований друкований засіб масової інформації; забезпечує органи державної влади інформацією з Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому Міністерством юстиції України; здійснює методологічне та інформаційне забезпечення діяльності державних реєстраторів».
Зміни торкнулися і ст. 16 Закону, зокрема частини 5: «Єдиний державний реєстр створюється і ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, який є його розпорядником. Адміністратором Єдиного державного реєстру є державне підприємство, що належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців».
Згідно з внесеними змінами до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» функції з державної реєстрації таких осіб було передано від виконавчих комітетів міських рад міст обласного значення, районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій до Укрдержреєстру.
Серед нововведень та істотних змін у документі також можна назвати і такі норми: форма витягу, довідки та виписки з Єдиного державного реєстру встановлюється Мшістерством юстиції України; витяг, довідка та виписка з ЄДР підписуються державним реєстратором і засвідчуються його печаткою; за одержання витягу, довідки та виписки з ЄДР справляється плата, розмір та порядок внесення якої визначаються Мін’юстом; порядок передачі Бюро кредитних історій інформації з ЄДР у форматі бази даних, а також розмір плати за це та інші умови встановлюються Мін’юстом і Бюро кредитних історій на підставі договору. Розмір зазначеної плати не може перевищувати розміру адміністративних витрат та ін.
У зв’язку із зазначеними законодавчими змінами Уряд розпорядився розмістити відповідні підрозділи Укрдержреєстру в приміщеннях, в яких розташовувалися державні реєстратори місцевих державних адмшістрацій.
Варто відзначити, що з метою приведення форм заяв та повідомлень, надання (надсилання) яких встановлено Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» у відповідність до останніх законодавчих змін, пунктами 1-3 наказу Міністерства юстиції України № 730/5 від 17.04.2013, які набирають чинності з 01.07.2013, затверджено також нові форми заяв та повідомлень, надання (надсилання) яких встановлено вищезгаданим Законом.
А навіщо реформи?
Детальшше про необхідність та нюанси реформування системи органів державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців під час круглого столу розповів директор Департаменту державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців Олександр Барбелюк.
«Якщо говорити в цілому про систему функціонування сфери реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, то процедурні питання і ті питання, які регулюють подання документів та проведення відповідних реєстраційних процедур відповідають планомірній роботі, котра змінюється відповідно до тих змін у законодавстві, котрі наразі необхідні. Президентом України, Урядом, Верховною Радою та державною реєстраційною службою було прийнято рішення про те, що настав час реформування системи органів державної реєстрації.
У чому суть – підприємців від відання місцевих органів державної влади та місцевого самоврядування, які здійснюють цю реєстрацію, на сьогодні передаються до системи органів юстиції, до системи центрального органу виконавчої влади, яким є ДРС, що забезпечує реалізацію політики у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних сіб – підприємців. А оскільки на місцях, у районах до функцій реєстраційної служби серед іншого відноситься і реєстрація речових прав, і реєстрація актів цивільного стану тощо, функції реєстрації передаються від виконавчих омітетів місцевих рад (це районні, районні в містах Києві та Севастополі державні адміністрації та міськвиконкоми власного значення – таких органів у нас 679) до територіальних органів Укрдержреєстру, які розміщуються на місцях. Тобто до районних, міських, міжрайонних, міжміських органів юстиції, які знаходяться в підрозділах реєстраційної служби», – пояснює фахівець.
Необхідність у проведенні такої реформи пан Барбелюк пояснює тим, що діюча система (коли органи реєстрації знаходилися в системі органів місцевого самоврядування) фактично передбачала подвійне підпорядкування. Посадові особи, які забезпечують безпосереднє проведення реєстраційних дій (державні реєстратори, які знаходяться у статусі державного реєстратора з моменту набрання чинності Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців») працювали в районних державних аддміністраціях міста Києва, міськвиконкомах і т.д. Таким чином, їх призначення на посаду та звільнення з неї здійснювалося відповідно міськими головами або головами рай-держадмністрацій, оскільки вони були штатними працівниками цих органів. Утім, позаяк державна реєстрація – це функція держави і від імені держави цю функцію забезпечує центральний орган виконавчої влади (у даному випадку ДРС), то її реалізацію повинен здійснювати орган державної влади. «Отже, виходило, що це подвійне підпорядкування, вертикаль. До функцій держреєстру належало погодження та призначення державних реєстраторів, нормативно-правове забезпечення, функції нагляду і контролю за дотриманням чинного законодавства у цій сфері, методологічне роз’яснення, підготовка кадрів тощо. І в цій частині був певний розрив між повноваженнями і функціями центрального органу та посадовими особами, які
«ЩЕ ОДНИМ ВАГОМИМ ЕТАПОМ РЕФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ОРГАНІВ ДЕРЖАВНОЇ РЕЄСТРАЦІЇ ЮРИДИЧНИХ ОСІБ ТА ФІЗИЧНИХ ОСІБ-ПІДПРИЄМЦІВ НАРАЗІ Є СТВОРЕННЯ ПРОФЕСІЙНОГО КАДРОВОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПОСАДОВИХ ОСІБ»
здійснюють держреєстрацію.
Також виникали нюанси відносно призначення державних реєстраторів, погодження, і в організації роботи виникали свої певні проблеми… Саме тому державою було прийняте рішення щодо створення єдиної вертикалі органів, які забезпечують організацію в цій досить важливій для розвитку бізнесу сфері. До речі, у цьому контексті, у частині започаткування бізнесу за минулий рік наша країна зробила досить великий крок і піднялася на 66 позицій порівняно з минулими періодами. Адже держава взяла курс не лише на полегшення бізнесу, а взагалі на те, щоб система надання адміністративних послуг, які надаються від імені держави відповідними органами, була оптимально якісною та необтяжливою для громадян і були внесені відповідні зміни до законодавства. Тобто певним чином проходить оптимізація системи органів для надання цих послуг», – каже Олександр Барбелюк.
Виключно юридична освіта!
Утім, поліпшення законодавства шляхом внесення до нього відповідних змін та нововведень – не найголовніше, на чому сьогодні робиться акцент. За словами пана Барбелюка, основна увага наразі прикута до кадрового забезпечення галузі, адже надавати якісні адміністративні послуги зможе тільки професійно підготовлений спеціаліст, тобто фахівець своєї справи. Таким чином, ще одним вагомим етапом реформування системи органів державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців є створення професійного кадрового потенціалу посадових осіб.
З метою визначення основного напрямку дій при створенні кадрового потенціалу в системі державної реєстрації українськими фахівцями у цій галузі був ретельно вивчений та проаналізований досвід у цій сфері зарубіжних країн.
«У світі є багато різних систем реєстрації. Є й аналогічно діючі системи, коли реєстрація відноситься до компетенції місцевих органів влади, але в більшості країн процедури державної реєстрації все таки виконуються спеціалізованими органами державно реєстрації. Вони можуть бути змішаними, державно-приватними або тільки державними.
Для прикладу, у Португалії структура аналогічна та фактично ідентична структурі Укрдержреєстру, у них такі ж функції: реєстрація компаній, реєстрація актів цивільного стану, реєстрація речових прав. Єдине, можна відзначити, що в цій країні органи державної р єстрації здійснюють також реєстрацію рухомого майна, це те, що до функцій Укрдержреєстру поки що не належить.
Аналізуючи практику Іспанії у цій сфері, можна зазначити, що тут створена система посадових осіб. Реєстрацію здійснює державний реєстратор, який призначається через асоціацію, колегію державних реєстраторів. Займанню посади держреєстратора передують досить серйозні іспити, після складання яких перед спеціальною комісією особа отримує статус державного службовця. Порівнюючи з Україною, можна сказати, що це аналогія українського приватного нотаріуса. До функцій державного реєстратора в Іспанії належать: реєстрація компаній, речових прав, земельних відносин тощо.
На кшталт такої ж ситуація і в Латвії: особа, яка в Україні називається, державним реєстратором, в Латвії – державний нотаріус. При тому, що система нотаріату в цій країні аналогічна нотаріату в Україні. Тобто кадрове забезпечення – це основа основ», – розповідає фахівець.
При цьому було наголошено, що керівництвом Укрдержреєстру поставлена стратегічна задача уніфікації посади державного реєстратора. З огляду на загальну кількість потреби в державних реєстраторах, варто відзначити, що на сьогодні з 1540 вакансій залишаються відкритими лише 230. Загалом, у структурі реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців Укрдержреєстру працюватиме 1540 державних реєстраторів. Організаційно-штатні структури з такою чисельністю уже погоджені Укрдержреєстром. Очікується, що з 1 липня всі державні реєстратори, які працювали в місцевих адміністраціях, працюватимуть у державній реєстраційній службі України.
«В Україні посада державного реєстратора вже є фаховою і внесена до класифікатора посад, який веде Мінсоцполітики. А оскільки це фах, то для його набуття повинні бути певні кваліфікаційні вимоги до освіти. Тому, повідно до чинного законодавства, зважаючи на те, що державні реєстратори перейшли до системи органів юстиції, основною вимогою до спеціалізації буде наявність юридичної освіти», – наголошує фахівець. При цьому він заспокоює, що держреєстраторам, котрі не мають фахової юридичної освіти, буде надана можливість отримати її протягом наступних 5 років.
Автор: Т. Пашковська
Источник: Юридична Газета. – 2013. – № 26. – С. 11 – 12.
«Такий крок дасть можливість працювати без перешкод державним реєстраторам»
На засіданні Уряду було прийнято розпорядження, згідно з яким державні адміністрації на місцях повинні забезпечити передачу реєстраційних справ юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців від виконавчих комітетів місцевих рад до територіальних органів Укрдержреєстру до 1 липня 2013 року. Такий крок дасть можливість працювати без перешкод державним реєстраторам, які забезпечуватимуть реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців. Прийняття проекту розпорядження має забезпечити безперебійне функціонування системи державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців у період передачі функцій з державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері д ержав-ної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців.
Автор:
Дмитро Ворона
Голова Державної реєстраційної служби України
Источник:
Юридична Газета. – 2013. – № 26. – С. 12.
«Я абсолютно згоден з позицією, що треба зберігати кадровий потенціал»
Дуже добре, що зберігається «спадковість» у роботі, що є намагання зберегти існуючий кадровий потенціал, і це є позитив. Я абсолютно згоден з позицією, що треба зберігати кадровий потенціал, а не набирати нових людей без відповідного досвіду, але з вищою юридичною фаховою освітою. Я, чесно кажучи, дуже скептично ставлюся до обов’язкової вимоги такої фахової юридичної освіти у цій сфері. Дійсно, має бути або юридична, або економічна освіта для того, щоб у людини були якісь базові знання.
Але якщо говорити виходячи з реалій, можливо можна було б брати якихось молодих фахівців. Принаймні це нормальне перше місце роботи. Тоді й людей з вищою юридичною освітою було б легше шукати. Переживання з цього приводу є.
Автор:
Володимир Богатир
Заслужений юрист України, заступник голови Громадської ради при Укрдержреєстрі, партнер ЮФ LCF LAW Group
Источник:
Юридична Газета. – 2013. – № 26. – С. 12.