Лига финансового развития организовала круглый стол на тему: “Внешняя торговля Украины и действующая регуляторная и законодательная база: заметны ли реальные улучшения для внутреннего бизнеса и международных партнеров?”, который состоялся 3 октября 2013 года. Круглый стол был посвящен вопросам, связанным в основном с договором об ассоциации Украина – ЕС, одобренным Советом Министров Украины 18.09.2013. Хотя задача приведения украинского законодательства и стандартов экономической активности к требованиям, предъявляемым ЕС, непростая, имеется достаточно времени для того, чтобы Украина успела справиться с этой задачей. К сожалению, на этом фоне ухудшаются отношения между Украиной и РФ. Поскольку внешняя торговля имеет для Украины имеет большое значение, существенной является проблема диверсификации внешней торговли. При учете всех факторов нельзя не видеть серьезных связей Украины с рынками стран СНГ, в частности, с российским рынком, однако роль рынка ЕС представляется более значительной, в особенности, в сфере доступа к прямым инвестициям, ведь прямые иностранные инвестиции из стран ЕС составляют около 80% в структуре всех прямых иностранных инвестиций. Импорт из стран ЕС является очень высоко технологичным, что способствует доступу украинской экономики к современным стандартам и ее модернизации. Если продукция украинских предприятий сможет конкурировать с продукцией, произведенной в ЕС, то отечественные товары будут конкурентоспособными на любом рынке мира. Важным вопросом в активизации внешнеэкономической деятельности Украины является упрощение таможенных процедур, налаженный обмен информацией, в том числе, в автоматизированном режиме посредством электронного документооборота. Имплементация соответствующих стандартов Всемирной таможенной организации и ЕС в Украине будет содействовать выходу украинских товаропроизводителей на мировые рынки.
Статья сопровождается публикацией комментариев А. Клименко – Министра доходов и сборов Украины “Існує законопроект, який передбачає автоматизацію всіх процесів на митниці” и А. Кинаха – народного депутата Украины “Наші позиції з точки зору відкритого ринку дуже ризиковані ще до початку вільної торгівлі з ЄС”.
Одним з найактуальніших питань упродовж останніх місяців є саміт у Вільнюсі та можливе підписання Угоди про асоціацію з ЄС і вступ України до зони вільної торгівлі. У зв’язку з цим активізувалась діяльність на ринках контролю за якістю та походженням товарів, розпочалася так звана торговельна війна з Росією, а Європейського Союзу не забарився з відповідною реакцією.
Усім наразі цікаво, як розвиватиметься зовнішньоекономічна сфера після підписання Угоди при асоціацію з ЄС, які переваги отримають українські експортери та імпортери, які зміни законодавства вщбудуться і як це сприятиме реалізації зовнішньоекономічних планів.
Отже, з метою обговорення питань, пов’язаних з майбутнім та реаліями зовнішньоекономічної діяльності, Лігою фінансового розвитку був проведений круглий стіл на тему: «Зовнішня торгівля України та діюча регуляторна і законодавча база: чи помітні реальні покращення для внутрішнього бізнесу та міжнародних партнерів?», який відбувся З жовтня 2013 року.
Уже понад рік минув з часу набрання чинності новим Митним кодексом, який суттєво лібералізував низку процедур з митного оформлення товарів як щодо експорту, так і щодо імпорту. Утім, хоч нині від багатьох промисловців, виробників та постачальників товарів можна
З наближенням до III саміту «Східне партнерство” все більше питань постає у сфері готовності нормативної бази України до вступу в ЄС. Зокрема, з кожним днем зростає зацікавленість бізнесу щодо регулювання ЗЕД в умовах ЄС.
почути здебільшого позитивні відгуки, деякі положення документа потребують змін.
Як зазначив на засіданні круглого столу народний депутат, Голова Комітету Верховної Ради України з питань митної та податкової політики Віталій Хомутиннік, сьогодні політики, підприємці та пересічні громадяни постійно обговорюють тематику вступу України до ЄС.
Одні вважають, що вступ до ЄС може мати негативні наслідки для України, інші переконують, що відбудеться миттєве піднесення нашої країни. Проте, на погляд пана Хомутинніка, істина десь посередині таких прогнозів. На сьогодні українським парламентом зроблені кроки, які необхідні для підписання угоди у Вільнюсі.
Протягом вересня цього року було прийнято п’ять законів, у тому числі й зміни до митного тарифу України – досить комплексний законопроект, що врегульовує питання мит, процедур та виконує зобов’язання, які має Україна перед СОТ на цей рік.
18 вересня уряд схвалив проект Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. Цей документ включає в себе 486 статей на 236 сторінках, а також містить рекомендації для адаптації українських законів до європейських стандартів.
За жовтень, на думку парламентарія, буде доведено решту питань, які стають перешкодою для підписання Угоди про асоціацію. Власне, після підписання угоди й почнеться основна робота.
Безумовно, позитивним є те, що згідно з досягнутими домовленостями передбачається скасування ввізних мит щодо більшості товарів (від 7,6 до 0,5%), і це відбудеться вже у перший рік після підписання документа.
Перехідні положення щодо скасування мит є значно довшими та становитимуть від 3 до 10 років. За місцем знаходження товарів відбудеться часткове зниження мита на 20-60% протягом перехідних періодів від 5 до 10 років. Середня арифметична ставка мита має бути в розмірі 2,42%, що стане безумовною перевагою для України.
Народний депутат вважає, що ми матимемо час на адаптацію українських підприємств до європейських стандартів, проведення модернізації своїх підприємств, приведення товарів до європейських стандартів якості. Для цього будуть потрібні інвестиції та відповідна підтримка з боку держави. Доступ до європейських ринків є дуже важливим, оскільки багато підприємств вже сьогодні працюють з Європою та мають позитивні показники. Проте таких підприємств менша частина порівняно із загальною кількістю, а отже, більшості необхідно буде проводити відповідні зміни у своїй структурі, виробництві чи діяльності.
На фоні підписання Угоди про асоціацію, на жаль, погіршуватимуться економічні відносини України та Росії. Незважаючи на те, що ці країни є членами СОТ, на думку Віталія Хомутинніка, Росія застосовує важелі економічного впливу, які не збігаються з правилами СОТ. Зокрема, обмеження пересування товарів українського походження до Росії в нетарифний спосіб блокується.
У цілому для України цей етап є випробовуванням, яке потрібно пройти. Якщо країна його достойно пройде, то опиниться у виграшному становищі. Входження на європейський розвинений ринок у майбутньому для України є надзвичайно важливим.
У свою чергу народний депутат Анатолій Кінах відзначив, що зовнішня торгівля України в цілому має принципове значення для нашої держави. За рахунок зовнішньої торгівлі в Україні формується біля 50% внутрішнього валового продукту.
Необхідно зауважити, що за структурою зовнішня торгівля України має переважно сировинний характер, і близько 65% цієї продукції – з енергоємних та ресурсоємних галузей.
На сьогодні існує проблема диверсифікації зовнішньої торгівлі. Два головних партнери України – ЄС (до 30% зовнішньої торгівлі України) і СНД (до 40% зовнішньої торгівлі). З точки зору стратегічного вибору України, немає сумніву, що розвиток має відбуватися в європейському напрямку. Навіть нинішні результати підтверджують, що більший потенціал міститься в ринках Європи.
Структура імпорту з Митного союзу в Україну складається мінімум на 60% із сировинного ресурсу. В структурі торгівлі з ЄС до 40% імпорту займає інвестиційний імпорт – передові технології, обладнання – все те, що потрібно для модернізації економиш України.
Якщо розглядати структуру прямих іноземних інвестицій за всі роки незалежності України, то цей показник становить 56 млрд доларів. До 80% цієї суми – інвестиції з ЄС. Навіть у разі виключення такої специфічної держави, як Кіпр (близько 32% у структурі іноземних інвестицій в Україну), можна побачити, що інвестиції з Європи становитимуть 48-50%. Водночас СНД має 8% у структурі прямих іноземних інвестицій, з яких Росія вкладає 7,4%.
Тобто, на думку народного депутата, ЄС – це не тільки ринок збуту української продукції та послуг, а насамперед це доступ України до сучасних стандартів, до прямих іноземних інвестицій, до можливості прискореними темпами матеріалізувати економіку та підвищити її конкурентоспроможність. Це дуже серйозний аргумент, який ураховано при виборі стратегічної перспективи України.
Що ж до ризиків пан Кінах висловив стурбованість, оскільки структура влади України (як законодавчої, так і виконавчої) не працює з тією динамікою та системністю, що необхідні в цей дуже відповідальний період.
Як приклад було наведено, що Україна подала наприкінці 2012 року заявку до СОТ про оптимізацію певних умов. Однак нашою країною на сьогодні не виконано внутрішньодержавні процедури, зокрема, не сформовано нормативну робочу групу для переговорів. За словами пана Кінаха, по суті, з одного боку, ми сколихнули світ: близько 20 держав наших партнерів за СОТ висловили своє незадоволення і почали серйозний переговорний процес, де можна шукати баланс та компроміс і підтвердити, що ця держава – серйозний партнер, який захищає свої національні інтереси, але робить це цивілізованими методами в балансі з інтересами партнерів, включаючи наші зобов’язання як членів СОТ.
Звичайно, як зазначив Анатолій Кінах, питання підвищення якості товарів потрібно вирішувати, оскільки в контексті ризиків на шляху до європейських цілей вона буде загострюватися. Україні необхідно виконати величезний обсяг домашнього завдання, зокрема адаптувати тисячі стандартів, технічних регламентів тощо. І це включає не лише паперову роботу. Для адаптації технічних регламентів потрібні величезні ресурси, модернізація виробництва, що, у свою чергу, сприятиме інвестиціям та створюватиме сприятливі умови доступу до кредитів.
Ці процеси збігаються з періодом загострення торговельних відносин зі стратегічним партнером Російською Федерацією, а це 32% зовнішнього товарообігу – чималий показник. Величезна кількість експортерів монопольно залежить від ринків пострадянського простору. Наприклад, транспорт і машинобудування – це 80%, сири – до 75%.
На сьогодні вартість кредитних ресурсів в Україні у 2-3 рази вища, ніж в ЄС, і це наш мінус. Також у нас досить низька продуктивність праці: в 3-4 рази нижча, ніж в ЄС. Тож потрібно не тільки переглядати стандарти, але й здійснювати серйозні структурні зміни та докладати зусилля щодо модернізації економіки загалом, у тому числі й створювати умови доступу до ресурсів.
Якщо українська продукція вийде на європейські стандарти, можна говорити про стандарти всього світу, а це додаткове джерело ресурсів і ринків.
«ЗОВНІШНЯ ТОРГІВЛЯ УКРАЇНИ В ЦІЛОМУ МАЄ ПРИНЦИПОВЕ ЗНАЧЕННЯ ДЛЯ НАШОЇ ДЕРЖАВИ. ЗА РАХУНОК ЗОВНІШНЬОЇ ТОРГІВЛІ В УКРАЇНІ ФОРМУЄТЬСЯ БІЛЯ 50% ВНУТРІШНЬОГО ВАЛОВОГО ПРОДУКТУ»
Щодо Митного кодексу пан Кінах наголосив, що це позитивна зміна, яка відповідає стандартам СОТ та стандартам ЄС. Проте все ще актуальне питання його реалізації, адже досі існує багато проблем, над якими потрібно працювати.
Питання митної вартості також залишається насущним, виникає маса конфліктних нюансів, зокрема і з ко-рупційною складовою. Відповідно, це негативно впливає як на показники зовнішньої торгівлі, так і на рівень ділової активності України.
Проблематика економічних регуляторів з точки зору ведення посередницької діяльності полягає в непрозорості такої діяльності. Тому необхідно якнайшвидше знаходити відповідні нормативні рішення для створення умов рівноправної конкуренції.
Міністр доходів і зборів України Олександр Клименко у своїй промові зазначив, що всі питання митного та податкового законодавства повністю відпрацьовані. На сьогодні Міністерство доходів і зборів докладає всіх зусиль, щоб на даному етапі можна було використовувати весь потенціал, який закладено в рамках угоди.
Так, пан Клименко наголосив, що нині здійснюється активна робота з уповноваженими економічними операторами, які дозволять вивести на новий та якісний рівень роботу в частині розмитнення. Урядом напрацьовується загальна нормативна база для того, аби цей інститут почав діяти в Україні, але водночас залишається важливим, щоб документи були синхронізовані, а українські уповноважені економічні оператори сприймалися в ЄС, і оператори з ЄС могли працювати Україні.
За таким кроком пан Клименко бачить значний потенціал, утім, наступні кроки також вбачаються впевненими й такими, що зроблять вагомий внесок в економіку України.
Для активізації зовнішньоекономічної діяльності міністерство та уряд у цілому створили низку умов спрощення митних процедур. Міністерство бачить існуючі перешкоди та проблеми, і, з огляду на його завдання, буде скорочено час і перелік документів, що необхідні при веденні ЗЕД. Для відповідних скорочень створюються сервіси, які започатковуються міністерством. У рамках підписання угоди важливо налагодити обмін інформацією, щоб усі процедури можна було виконувати дистанційно за допомогою електронних засобів.
Як приклад Олександр Клименко навів київську митницю, на якій було проведено експеримент попереднього митного оформлення. І як результат на сьогодні понад 4000 вантажів розмитнено за попереднього митного оформлення, що економить час платникам та усуває бар’єри, які постають.
Крім того, потрібно знову повернутися до уповноваженого економічного оператора, створення якого надає нові можливості, хоч цей механізм сьогодні ще до кінця не відпрацьований. Більше того, потрібно імплементувати відповідну нормативну базу Всесвітньої митної організації та ЄС. Тобто завдання полягає у зближенні та якісній імплементації стандартів з метою сприяння українському товаровиробникові у входженні на нові ринки,
Автор: В. Бездітний
Источник: Юридична Газета. – 2013. – № 42. – С. 14 -15.
Завдяки прийняттю Митного кодексу було суттєво скорочено кількість документів, які потрібно подавати при імпортно-експортних операціях, а також чітко встановлено часові рамки оформлення, що не може перевищувати 4 години. Проте для того, щоб реалізувати ці положення, потрібно бути технологічними та інноваційними. Для цього в якості експерименту робиться ставка на технології, які дозволяють економити час платника, роблять зручнішим всі процеси, і при цьому не втрачається вага контролю.
З цією метою було обладнано Іллічівський порт та одеську митницю скануючими системами, де на сьогодні 100% вантажів проходять через сканування. Це дозволяє співробітникам митниці якісно виконувати функцію контролю, а платникам податків значно економити час. Сканування одного автомобіля займає не більше 10 хвилин, а це підвищує пропускну спроможність митниці. Крім того, сканування є безкоштовною послугою для платників податків.
Узагалі, існує законопроект, який передбачає автоматизацію всіх процесів: на митниці, щоб ми могли отримувати вагу в електронному варіанті, заповнення митних декларацій, відпрацювання ризиків, скануючі системи, інтелектуальні камери – все це можна одержати до 1 січня 2015 року. Тоді наша митниця відповідатиме найсучаснішим технологіям, що дасть можливість бізнесу діяти без суттєвих затримок при повній прозорості діяльності митних органів, а митні органи мінімізують людський вплив. Відтак це дасть змогу подолати певні корупційні ризики, які виникають при спілкуванні з недобросовісними працівниками митних органів.
Чим більше буде автоматизованих процесів, тим більше позитиву буде для всіх учасників експортно-імпортних відносин.
На сьогодні закладається фундамент, який дозволить побудувати якісну систему. Вся первинна інформація отримується на митних постах, а відпрацьовується у спеціально відведеному місці – моніторинговому центрі, де відбувається розрахунок ризиків. Таким чином розривається ланцюг та уможливлюються прояви корупційних дій.
Автор: О. Клименко
Источник: Юридична Газета. – 2013. – № 42. – С. 14.
Необхідно, щоб Україна в особі державних структур, бізнес-спільноти та інтелектуального потенціалу відпрацьовувала національну програму та національний план дій адаптації економіки України до умов вільної торгівлі з ЄС за всіма напрямками, враховуючи мінімізацію ризиків щодо погіршення відносин з Росією.
Це потрібно робити негайно починаючи з нормативної роботи і включаючи створення необхідного бізнес-середовища.
Коли ми говоримо про ЄС, то базова точка динамічної інтеграції та вільної торгівлі з ЄС дуже слабка. Навіть за таким параметром, як питома вага імпорту, ми не маємо переваги національних виробників.
На початку 2000-х років проводилося дослідження на внутрішньому ринку України. За результатами дослідження 72% продукції було вироблено в Україні. На початку поточного року 54% становила продукція українських виробників і 46% – імпорт.
При аналізі ситуації щодо серйозних груп товарів як товари споживання, крім продовольчої групи, питома вага імпорту на внутрішньому ринку України становить 70-80%. А це одяг, взуття, велосипеди, фотоапарати та інша продукція.
Отже, наші позиції з точки зору відкритого ринку дуже ризиковані ще до початку вільної торгівлі з ЄС. Тому це необхідно враховувати і працювати в цьому полі за допомогою держав-партнерів. Це необхідно робити, бо в іншому разі нашої продукції в ЄС багато не буде.
Автор: А. Кінах
Источник: Юридична Газета. – 2013. – № 42. – С. 14.