В статье рассматриваются новеллы в сфере регистрации вещных прав на недвижимость. Автор приходит к выводу, что главной целью нового порядка является упрощение процедуры государственной регистрации таких прав.
Удосконалення нормативно-правової бази у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно – одне з головних завдань Укрдержреєстру та реєстраційних служб регіональних управлінь юстиції.
12 лютого 2014 року набирає чинності новий Порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 р. № 868 (далі-Порядок реєстрації). Це не тільки новий порядок державної реєстрації, а й нові підходи, стандарти та вимоги до цієї сфери надання адміністративних послуг.
Головна мета цього нормативно-правового акта – це впровадження удосконаленої та суттєво спрощеної процедури державної реєстрації речових прав на земельні ділянки, а також на інші об’єкти нерухомого майна. І цей процес тісно пов’язаний з проведенням в Україні економічних реформ, направлених, зокрема, на огггимізацію процедур надання адміністративних послуг, у тому числі їх спрощення.
Так, новим у Порядку реєстрації є:
1. Можливість подання заяви про реєстрацію речового права на нерухоме майно шляхом надсилання поштою або кур’єрською службою з обов’язковим описом вкладеного, а також надсилання у такий же спосіб державними реєстраторами поданих документів та прийнятих рішень.
2. Визначення суб’єкта, який відповідає за достовірність даних у документах, які подаються для державної реєстрації, а саме – заявника.
3. Можливість подання одніа заяви (власником або правонабувачем) для реєстрації права власності та речових прав, похідних від нього (наприклад оренда, суперфіцій тощо).
4. Проведення державної реєстрації прав з видачею свідоцтва про право власності на нерухоме майно на заміну втрачених, пошкоджених чи зіпсованих свідоцтва про право власності на нерухоме майно чи державного акта на право власності на землю, виданих компетентними органами до 1 січня 2013 року.
5. Встановлення, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно, що є похідними від права власності, яке зареєстроване до 1 січня 2013 р. відповідно до законодавства, що діяло на момент його виникнення, проводиться без державної реєстрації права власності (зокрема договорів оренди земельних ділянок, суперфіцію, сервітуту тощо).
6. Визначається, що документом, який відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом індивідуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку, господарської (присадибної) будівлі та споруди, прибудови до них, побудованих до 05.08.1992 р., є технічний паспорт на об’єкт нерухомого майна.
7. Державна реєстрація припинення обтяження нерухомого майна іпотекою проводиться нотаріусом одночасно зі зняттям ним заборони. При цьому заявником може бути також особа, в інтересах якої припинено обтяження, що прискорює процес звільнення майна від обтяження шотекою.
8. Для реєстрації прав на новозбу-дований або реконструйований об’єкт нерухомого майна, будівництво якого здійснювалось із залученням коштів інвесторів, розмежовано переліїс документів, необхідних для такої реєстрації (окремо визначено документи, які має подавати особа, що залучала кошти (забудовник), та безпосередньо інвестор).
9. Чітке визначення переліку документів, необхідних для реєстрації права державної та комунальної власності на об’єкти нерухомого майна, будівництво яких завершено і не зареєстровано до 01.01.2013 р., у тому числі за радянських часів (так, у разі проведення державної реєстрації права державної власності заявник подає витяг з Єдиного реєстру об’єктів державної власності , щодо такого об’єкта та технічний паспорт об’єкта, а у разі проведення державної реєстрації права комунальної
«НОВИЙ ПОРЯДОК РЕЄСТРАЦІЇ СПРЯМОВАНИЙ НА ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМНИХ ПИТАНЬ, ЯКІ ВИНИКАЛИ ПІД ЧАС ФУНКЦІОНУВАННЯ ДІЮЧОЇ СИСТЕМИ ДЕРЖАВНОЇ РЕЄСТРАЦІЇ РЕЧОВИХ ПРАВ У 2013 РОЦІ»
власності заявник подає документ, відповідно до якого підтверджується факт перебування об’єкта нерухомого майна у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування, та документ, відповідно до якого підтверджується факт відсутності перебування об’єкта нерухомого майна в державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням, а також технічний паспорт об’єкта).
10. З переліку документів, необхідних для проведення державної реєстрації права власності на підставі договору іпотеки, що містить застереження про задоволення вимог іпотекодержателя, виключено звіт про оцінку предмета іпотеки та витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (у разі коли предметом іпотеки є земельна ділянка).
Новий порядок реєстраці спрямований на вирішення проблемних питань, які виникали під час функціонування діючої системи державної реєстрації речових прав в 2013 році.
Також варто відзначити, що з 01.01.2014 року:
– державна реєстрація права власності та речових прав проводмться у строк, що не перевищує п’яти робочихднів;
– державна реєстрація обтяжень та іпотек проводиться в день надходження заяви;
– державна реєстрація пправа власності на підприємство як єдиний майновий комплекс проводиться у строк, що не перевищує чотирнадцяти робочихднів;
– державна реєстрація права власності з видачею, у випадках, визначених Законом, свідоцтва проводиться у строк, що не перевищує чотирнадцяти робочих днів.
Зменшення строків розгляду заяв відбулося з набранням чинності відповідними положеннями Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення та спрощення процедури депржавної реєстрації земельних та речових прав на нерухоме майно від 4 липня 2012 року № 5037-VI.
Автор: О. Ботезат
Источник: Юридична Газета. – 2014. – № 5-6. – С. 16.