У 2014 році суттєво спрощується процедура реєстраї речових прав на нерухоме майно

В статье рассматриваются новеллы в сфере регистрации вещных прав на недвижимость. Автор приходит к выводу, что главной целью нового порядка является упрощение процедуры государственной регистрации таких прав.

Удосконалення нормативно-правової бази у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно – одне з головних завдань Укрдержреєстру та реєстраційних служб регіональних управлінь юстиції.

12 лютого 2014 року набирає чин­ності новий Порядок державної ре­єстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постано­вою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 р. № 868 (далі-Порядок реєстрації). Це не тільки новий поря­док державної реєстрації, а й нові під­ходи, стандарти та вимоги до цієї сфе­ри надання адміністративних послуг.

Головна мета цього нормативно-пра­вового акта – це впровадження удоско­наленої та суттєво спрощеної процеду­ри державної реєстрації речових прав на земельні ділянки, а також на інші об’єкти нерухомого майна. І цей про­цес тісно пов’язаний з проведенням в Україні економічних реформ, направ­лених, зокрема, на огггимізацію проце­дур надання адміністративних послуг, у тому числі їх спрощення.

Так, новим у Порядку реєстрації є:

1. Можливість подання заяви про ре­єстрацію речового права на нерухоме майно шляхом надсилання поштою або кур’єрською службою з обов’язковим описом вкладеного, а також надсилан­ня у такий же спосіб державними реє­страторами поданих документів та при­йнятих рішень.

2. Визначення суб’єкта, який відпо­відає за достовірність даних у докумен­тах, які подаються для державної реє­страції, а саме – заявника.

3. Можливість подання одніа заяви (власником або правонабувачем) для реєстрації права власності та речових прав, похідних від нього (наприклад оренда, суперфіцій тощо).

4. Проведення державної реєстра­ції прав з видачею свідоцтва про право власності на нерухоме майно на замі­ну втрачених, пошкоджених чи зіпсо­ваних свідоцтва про право власнос­ті на нерухоме майно чи державного акта на право власності на землю, ви­даних компетентними органами до 1 січня 2013 року.

5. Встановлення, що державна реє­страція речових прав на нерухоме май­но, що є похідними від права власнос­ті, яке зареєстроване до 1 січня 2013 р. відповідно до законодавства, що діяло на момент його виникнення, прово­диться без державної реєстрації права власності (зокрема договорів оренди земельних ділянок, суперфіцію, сер­вітуту тощо).

6. Визначається, що документом, який відповідно до вимог законодав­ства засвідчує прийняття в експлуата­цію закінченого будівництвом інди­відуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку, господарської (присадибної) будівлі та споруди, прибудови до них, побу­дованих до 05.08.1992 р., є технічний паспорт на об’єкт нерухомого майна.

7. Державна реєстрація припинен­ня обтяження нерухомого майна іпоте­кою проводиться нотаріусом одночас­но зі зняттям ним заборони. При цьому заявником може бути також особа, в інтересах якої припинено обтяження, що прискорює процес звільнення май­на від обтяження шотекою.

8. Для реєстрації прав на новозбу-дований або реконструйований об’єкт нерухомого майна, будівництво якого здійснювалось із залученням коштів ін­весторів, розмежовано переліїс доку­ментів, необхідних для такої реєстра­ції (окремо визначено документи, які має подавати особа, що залучала ко­шти (забудовник), та безпосередньо інвестор).

9. Чітке визначення переліку доку­ментів, необхідних для реєстрації пра­ва державної та комунальної власності на об’єкти нерухомого майна, будівни­цтво яких завершено і не зареєстровано до 01.01.2013 р., у тому числі за радянських часів (так, у разі проведення державної реєстрації права державної власності заявник подає витяг з Єдиного реєстру об’єктів державної власності , щодо такого об’єкта та технічний паспорт об’єкта, а у разі проведення дер­жавної реєстрації права комунальної

«НОВИЙ ПОРЯДОК РЕЄСТРАЦІЇ СПРЯМОВАНИЙ НА ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМНИХ ПИТАНЬ, ЯКІ ВИНИКАЛИ ПІД ЧАС ФУНКЦІОНУВАННЯ ДІЮЧОЇ СИСТЕМИ ДЕРЖАВНОЇ РЕЄСТРАЦІЇ РЕЧОВИХ ПРАВ У 2013 РОЦІ»

власності заявник подає документ, від­повідно до якого підтверджується факт перебування об’єкта нерухомого май­на у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого само­врядування, та документ, відповідно до якого підтверджується факт відсут­ності перебування об’єкта нерухомого майна в державній власності, виданий Фондом державного майна чи його ре­гіональним відділенням, а також тех­нічний паспорт об’єкта).

10. З переліку документів, необхід­них для проведення державної реєстра­ції права власності на підставі договору іпотеки, що містить застереження про задоволення вимог іпотекодержателя, виключено звіт про оцінку предмета іпотеки та витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (у разі коли предметом іпотеки є земельна ділянка).

Новий порядок реєстраці спрямований на вирішення проблемних питань, які виникали під час функціонування діючої системи державної реєстрації речових прав в 2013 році.

Також варто відзначити, що з 01.01.2014 року:

–   державна реєстрація права власності та речових прав проводмться у строк, що не перевищує п’яти робочихднів;

–   державна реєстрація обтяжень та іпотек проводиться в день надходження заяви;

–   державна реєстрація пправа власності на підприємство як єдиний майновий комплекс проводиться у строк, що не перевищує чотирнадцяти робочихднів;

–   державна реєстрація права власності з видачею, у випадках, визначених Законом, свідоцтва проводиться у строк, що не перевищує чотирнадцяти робочих днів.

Зменшення строків розгляду заяв відбулося з набранням чинності відповідними положеннями Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення та спрощення процедури депржавної реєстрації земельних та речових прав на нерухоме майно від 4 липня 2012 року № 5037-VI.

Автор: О. Ботезат

Источник: Юридична Газета. – 2014. – № 5-6. – С. 16.

Читайте также