Киевский центр поддержки и развития бизнеса организовал Всеукраинский форум “Налоги и защита бизнеса”. На этом форуме рассматривался очень интересный вопрос об офшорных компаниях как универсальном средстве правильного структурирования бизнеса. В связи с этим вопросом были подняты вопросы, связанные с трансфертным ценообразованием. Особое внимание было уделено налоговой отчетности, в частности, договорам как первичной документации.
Эта публикация сопровождается следующими комментариями специалистов:
– Когда дело попадает в суд как административное правонарушение, судья административное дело прекращает и указывает на состав уголовного преступления.
– За невиконання депутатського звернення встановлено відповідальність, але вона не персоніфікована, і тому більше значення має депутатський запит.
– Існує ціла низка причин, з яких підприємці не думають, як урятувати свій бізнес, а починають вирішувати проблему за допомогою хабарів.
– О системе украинского налогообложения свидетельствует 165-е место Украины.
– Як тільки ключі з’являються на комп’ютері – відбувається крадіжка.
Значущим фактором, який повсякчас супроводжує бізнес, є його оподаткування та державна політика в сфері загальнообов’язкових платежів і зборів.
Ця тематика цікава не лише для під-приємців-початківців, але й для досвідчених бізнесменів, юристів та бухгалтерів, оскільки зміни до податкового законодавства приймаються декілька разів на рік і зазнають коригувань протягом тривалого часу.
З огляду на актуальність тематики, Київський центр підтримки та розвитку бізнесу організував Всеукраїнський форум «Податки та захист бізнесу», учасниками якого стали власники і керівники бізнесу, співробітники фінансових та юридичних департаментів і працівники служб безпеки підприємств.
Значне обговорення в останні роки викликало використання нерезидент-них компаній у діяльності українського бізнесу. З метою висвітлення зазначеного питання керівник Департаменту аудиту Київського центру підтримки і розвитку бізнесу Олександра Федак виступила з презентацією «Нерези-дентні інструменти податкової політики підприємства».
Так, для прикладу пані Олександра наголосила, що для зняття готівки з використанням нерезидентів потрібні витрати в розмірі 3% від суми. Для порівняння, податок на доходи фізичних осіб обіцяють знизити до 10%.
За словами доповідачки, все частіше просять порекомендувати оптимальну оптимізаційну схему. Для цього малому бізнесу достатньо купити малу офшорну компанію, і через неї можна виводити готівку.
Проте з боку підприємців існує невдоволення цією схемою, оскільки її використовує великий бізнес. Однак їм варто задуматися про те, що за декілька тисяч доларів (або навіть менше) можна купити готову офшорну компанію, яка буде працювати на конкретного підприємця.
У наш час дедалі більше підприємців бажають чесно сплачувати податки, утім, ключовим елементом в діяльності підприємця є боротьба бізнесу з державними органами та конкурентами в Україні. А тому більшість підприємців вдається до схем з використанням нерезидентів для забезпечення функціонування власного бізнесу та захисту майна.
Керівник Департаменту аудиту Київського центру підтримки і розвитку бізнесу стверджує, що в Україні немає такої схеми, де не можна було б використати нерезидентну компанію.
Численні нормативно-правові акти регулюють ЗЕД, і доходить до того, що різні угоди регулюють різні закони та нормативні акти. І для проведення окремої господарської операції потрібно опрацювати купу нормативно-правових актів та постанов Національного банку України, Кабінету Міністрів України тощо.
Тож на багато логічних питань в українських реаліях сьогодні існує негативна відповідь. Наприклад: чи можна прийняти готівку в іноземній валюті як виручку? Відповідь – не можна. Чи можна розрахуватися пласти-ковою корпоративною карткою при оплаті певної послуги за кордоном? Не можна.
А тому всі бізнесмени ламають голову над питанням, як обійти численні заборони, які стають перешкодами на шляху ведення бізнесу.
Окремою історією є документообіг у валюті. Далеко не всі нерезиденти розуміють, що таке акт виконаних робіт, без якого просто неможливо працювати в Україні.
За кордоном, якщо ви отримали від нерезидента інвойс, то це, відповідно, аванс, рахунок-фактура, угода тощо, тобто ін-войс – це підтвердження укладення угоди. Вимог до цього документа за кордоном немає, у нас же існують вимоги до первинної документації.
Іншою проблемою є відсутність печатки у нерезидентно!’ компанії. Багато банків відмовляються приймати документи без печаток, а їх співробітники не знають, що це звичайна практика, коли юридична особа не використовує печатку.
Якщо в нерезидента печатки немає, її легше виготовити в штемпельній майстерні за 15 хвилин, ніж доказувати співробітникам банку, що печатка не є обов’язковою для такої юрисдикції.
Декілька років тому гроші активно знімали через фізичних осіб – підприємців. На сьогодні це не популярно, через підприємців не виводять гроші. Натомість через підприємців приймають гроші, а виводять за кордон та знімають готівку через нерезидентів.
Доповідачка також наголосила, що всі країни борються з офшорами, оскільки це «вимиває» усі засоби, увесь капітал. Однак й боротьба ведеться односторон-ньо, лише у випадках, коли гроші намагаються вивести за кордон.
Утім, більшість країн заплющує очі на інвестиції – надходження коштів з інших країн. Інвестиції – це приплив капіталу, демонстрація інвестиційної привабливості країни. Проте в українських реаліях третина інвестицій – власність українців.
Чому це стається? Більшість українців, виводячи кошти за межі держави, у подальшому вкладатиме їх у цей же бізнес. А саме виведення коштів за кордон зумовлене нестабільною ситуацією.
Шляхами для повернення коштів в український бізнес є позика, внесок до статутного капіталу. Власники бізнесу надають
«У НАШ ЧАС ДЕДАЛІ БІЛЬШЕ ПІДПРИЄМЦІВ БАЖАЮТЬ ЧЕСНО СПЛАЧУВАТИ ПОДАТКИ, УТІМ, КЛЮЧОВИМ ЕЛЕМЕНТОМ В ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМЦЯ Є БОРОТЬБА БІЗНЕСУ З ДЕРЖАВНИМИ ОРГАНАМИ ТА КОНКУРЕНТАМИ В УКРАЇНІ.
АТОМУ БІЛЬШІСТЬ ПІДПРИЄМЦІВ ВДАЄТЬСЯ ДО СХЕМ З ВИКОРИСТАННЯМ НЕРЕЗИДЕНТІВ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВЛАСНОГО БІЗНЕСУ ТА МАЙНА»
кошти своїм українським підприємствам під заставу майна, майнових комплексів тощо, таким чином гарантується збереження бізнесу та його майна. Утім, варто пам’ятати, що рейдери можуть претендувати не лише на бізнес, але й на майно.
Якщо майно буде в якості застави, то не варто хвилюватись і через банкрутство, оскільки майно збережеться за власником.
Крім цього, кінцевий власник убезпечує себе від зайвих запитань.
Так, на сьогодні встановлено певні валютні обмеження, зокрема недавня зміна щодо готівкових розрахунків в межах 150 тис грн. Проте і ця проблема розв’язується за допомогою офшорів.
Якщо й відбудуться якісь порушення, то, зважаючи на минулорічну декриміналізацію окремих статей Кримінального кодексу, можна говорити лише про адміністративні штрафи.
Досить часто перед бізнесменами постає питання безпеки бізнесу. Ця проблема є серйознішою, ніж важка податкова політика, яку підприємці витримують, але шукають ефективних інструментів захисту бізнесу від неправомірних посягань. У таких випадках іноземні компанії використовуються для того, щоб приховати справжнього власника.
Як приклад, Закон України «Про інформацію» дозволяє зробити офіційний запит та отримати відповіді щодо майна й доходів чиновників. З відповідей можна побачити, що ті не володіють корпоративними правами. Чому ж тоді бізнесу не робити так зі своїми підприємствами?
Іноземні компанії – це не лише бізнес. їх можна назвати легендою та історією бізнесу. Після правильного структурування бізнесу можна вказувати, що таке підприємство входить у структуру світового холдингу, що діє протягом багатьох років.
Отже, іноземні компанії – універсальний інструмент, що робить власника анонімним, дозволяє знизити податкове навантаження та обмежити доступ рейдерів до бізнесу та майна.
У свою чергу, партнер Міжнародного аналітичного альянсу, директор АФ «Сайвена аудит» Олена Жукова розповіла про аналіз та обмеження у у зв’язку з введенням трансфертного ціноутворення.
Трансфертне ціноутворення – це світова тенденція, що простежується на пострадянському просторі. З країн СНД найбільший досвід у сфері трансферного ціноутворення має Казахстан. Російське законодавство містить Федеральний закон від 18 липня 2011 року № 227, який закріпив основи трансфертного ціноутворення на території Росії. До речі, першу звітність щодо трансфертного ціноутворення російські колеги почали подавати недавно, а тому можна говорити, що Росія й Україна одночасно вводять трансферне ціноутворення (попри те, що
«ІНОЗЕМНІ КОМПАНІЇ – ЦЕ НЕ ЛИШЕ БІЗНЕС. IX МОЖНА НАЗВАТИ ЛЕГЕНДОЮ ТА ІСТОРІЄЮ БІЗНЕСУ. ПІСЛЯ ПРАВИЛЬНОГО СТРУКТУРУВАННЯ БІЗНЕСУ МОЖНА ВКАЗУВАТИ, ЩО ТАКЕ ПІДПРИЄМСТВО ВХОДИТЬ ДО СТРУКТУРИ СВІТОВОГО ХОЛДИНГУ, ЩО ДІЄ ПРОТЯГОМ БАГАТЬОХ РОКІВ»
росіяни мали набагато більше часу на ознайомлення).
За визначенням пані Олени, трансфертне ціноутворення – це взаємозв’язок встановлення цін між підприємствами транснаціональної корпорації, яким можна оптимізува-ти оподаткування.
Існує дві прості схеми оптимізації оподаткування, які використовуються при експорті та імпорті продукції.
Так, при імпорті компанія-вироб-ник продає товар за заниженою вартістю офшорній компанії, яка завищує ціну та продає товар імпортеру в країну призначення товару. Тому тут видно, що на офшорі відбувається скачок ціни та отримується прибуток. Оскільки все оподаткування здійснюється в офшорі, то й прибуток залишається там.
Подібна схема існує і для експорту. Український виробник продає товар за заниженою ціною офшорній компанії, де ціна піднімається і товар продається кінцевому суб’єкту. В такому випадку весь прибуток виводиться на офшорну компанію.
Ці схеми найпримітивніші, але на них зрозумілий порядок використання трансфертного ціноутворення.
Далі доповідач зазначила, що основу нормативного регулювання трансфертного ціноутворення у світі становлять Керівні принципи трансферного ціноутворення для транснаціональних компанії та податкових адміністрацій ОЕСР від 1995 року. На основі цього документа розроблялися відповідні закони України (незважаючи на те, що наша країна не є членом ОЕСР), Росії та інших країн.
Основним у Керівництві є «принцип витягнутої руки»: якщо між двома асоційованими підприємствами в їхніх комерційних або фінансових взаємовідносинах створюються або встановлюються умови, відмінні від тих, які мали б місце між двома незалежними підприємствами, тоді будь-який прибуток, який за відсутності таких умов міг би бути нарахований одному з них, але через наявність цих умов не був йому нарахований, може бути зарахований до прибутку цього підприємства і відповідно оподаткований.
У Керівництві ОЕСР міститься вказівка на асоційовані підприємства – підприємства, що пов’язані між собою через володіння частками в статутному капіталі. В Україні та Росії пішли далі цих рекомендацій, і крім частки в статутному капіталі особи можуть бути пов’язаними через повноваження призначення одноосібного або колегіального виконавчого органу, співпадіння в 50% складу колегіального виконавчого органу.
У Законі України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо трансфертного цшоутворення» не визначено, де можна припинити ланцюг пов’язаності. Тобто в разі участі членш сім’ї в різних товариствах можна стверджувати, що всі вони пов’язані. Тому будь-яке підприємство може бути визнане пов’язаним. А це несе певні ризики.
Трансфертне ціноутворення покликано збільшити надходження до бюджету з ПДВ та податку на прибуток (у Росії і на податок з доходи? фізичних осіб та податок з добування корисних копалин) на суму 20 млрд гривень за З роки. Саме таку думку оприлюднив Міністр доходів і зборів Олександр Клименко, а тому більшість експертів вважають, що саме так і буде.
З огляду на податкові особливості України, ці 20 млрд будуть розподілені між регіонами України і в подальшому стягуватимуться з бізнесу.
Трансфертне ціноутворення стосуватиметься контрольних операцій через низку причин. Головне те, що в Україні встановлено ціновий порш 50 млн грн для однієї операції, а в Росії – від 3 млрд рублш, залежно від операцій.
Стаття 39.2.1.1 Податкового кодексу вказує, що контрольованими операціями є:
господарські операції з придбання (продажу) товарів (робіт, послуг), що здійснюються платниками податки? з пов’язаними особами – нерезидентами;
господарські операції з придбання (продажу) товари? (робіт, послуг), що здійснюються платниками податків з пов’язаними особами – резидентами, які:
– задекларували від’ємне значення об’єкта оподаткування з податку на прибуток за попередній податковий (звітний) рік;
– застосовують спеціальні режими оподаткування станом на початок податкового (звітного) року;
– сплачують податок на прибуток підприємств та/або податок на додану вартість за іншою ставкою, ніж базова (основна), що встановлена відповідно до цього Кодексу, станом на початок податкового (звітного) року;
– не були платниками податку на прибуток підприємств та/або податку на додану вартість станом на початок податкового (звітного) року.
Варто звернути увагу на те, що основною задумкою ОЕСР є поширення трансфертного ціноутворення тільки на транснаціональні корпорації, проте поширення даних норм на внутрішній бізнес допускається.
Щодо нерезидентів діє стаття 39.2.1.2 Податкового кодексу: «операції, однією зі сторін яких є нерезидент, зареєстрований у державі (на території), в якій ставка податку на прибуток (корпоративний податок) на 5 і більше відсотків нижче, ніж в Україні, або який сплачує податок на прибуток (корпоративний податок) за ставкою на 5 і більше відсотків нижчою, ніж в Україні. Перелік таких держав (територій) затверджується Кабінетом Міністрів України…».
Досить недавно Міністерство доходів і зборів роз’яснило, що 5% – це не 19% мінус 5%, а 19% помножити на 95% – отримуємо ставку податку, яка вважається низькоподатковою. Таким чином у нас виходить 18,9% – це низькоподаткова ставка.
З огляду на зміст статті 39.2.1.2 Податкового кодексу, виникає цікава ситуація, коли будь-яка операція з нерезидентом стає контрольованою та підлягає моніторингу. Навіть та операція, яка не дає прибутку.
Загалом передбачено п’ять методів регулювання трансферного ціноутворення. Ці методи досить складні, проте вони чимось схожі між собою -у всіх є порівняння та співмірність, різні рентабельності.
Проблеми трансферного ціноутворення полягають у тому, що воно важке, в Україні на сьогодні відсутні кваліфіковані спеціалісти з трансфертного ціноутворення (їх немає як у бізнесі, так і в податкових органах).
Якщо бізнесу буде важко діяти за нормами трансфертного ціноутворення, тим більше, що це потрібно робити вже зараз, то податкова діятиме як завжди: писатиме рішення «зі стелі» й робитиме дуже великі донарахуван-ня бізнесу.
Платники податків, які здійснюють операції, що підлягають контролю, зобов’язані надавати звіт про контролюючі операції. Такий звіт подається в електронній формі до 1 травня 2014 року.
На запит податкової інспекції платники податків зобов’язані надати первинну документацію відносно угод, що підлягають контролю.
Платникам податків варто звернути увагу на звітність, що подається до 1 травня 2014 року. Справа в тому, що ця звітність не є декларацією, по ній платник податків не до-нараховує податки, хоч, у принципі, Міністерство доходів і зборів пообіцяло форму декларації до 10 жовтня, а тому в Міністерстві цей звіт, можливо, і приймуть як декларацію. У Росії такий звіт узагалі називається повідомленням.
Тим не менше, за неподання цього звіту в Україні встановлено штраф у розмірі 5% від операцій, що підлягають контролю. Мінімальний розмір такої операції – 50 млн грн, а тому за неподання звіту штраф становить 2,5 млн грн.
Оскільки Закон набрав чинності з 1 вересня цього року, а операції, що контролюються, розраховуються за весь 2013 рік, якщо в підприємства за цей рік укладено угоду з відповідним контрагентом на суму 50 млн грн, а з вересня у нього були угоди лише на суму 1 млн грн, то остання операція буде такою, що підлягає контролю.
Про судову практику у спорах з податковими органами розповіла екс-керівник відділу перевірок великих платників податків Департаменту податкового контролю ДПА України Олена Ґуль.
Зокрема, судову практику з податковими органами пані Олена поділила на два блоки: позитивна для платників податків та негативна для платників податків.
Під негативною практикою мається на увазі виявлення органами податкової служби дефектності документів. Поняття дефектності документів згадується у листі ВАСУ від 06.05.2011 р. № 742/11/13-11.3 цього листа можна зробити висновок, що дефектними договорами є договори, де дефектними є дата, місце складання, зміст господарської операції та підпис особи, що склала документ.
Якщо говорити про первинні документи, то найважливішим є договір. Основними розповсюдженими дефектами в договорах є невідповідність реквізитів договору даті, яка міститься в ньому. Наприклад, коли укладено договір про надання послуг про пошук покупців, аналіз ринку збуту чи надання інших послуг, які мають тривалий час до їх виконання, але саме сьогодні потрібна податкова накладна, акт виконаних робіт і т. д. Проте підприємці не завжди звертають увагу на те, що рахунок, зазначений у договорі, ще не було відкрито на дату підписання договору, а тому договір потрібно «помістити» у відповідні терміни.
Подібні ж ситуації трапляються зі свідоцтвом платника ПДВ, адресою платника податку. Отже, загалом варто звертати увагу на відповідність реквізитів договору на дату його укладення.
Зазвичай платники податків вважають, що в суді на такі факти не беруть до уваги. Проте в сукупності з іншими дефектами вони матимуть значення.
У податкових органів є право проводити експертизу документів, чим податківець може скористатися. Тож коли він бачить, що документ складено «заднім числом», то може організувати таку експертизу. Подібні експертизи підтверджують, що договір був складений та підписаний не в ту дату, що вказана в договорі.
Іншим моментом, який буває дефектним у договорах, – це умови договору. У практиці пані Олени є рішення судів з цього приводу.
Зокрема, умови договору не відповідають документам, які оформлені на виконання умов договору. Наприклад, при поставці від нерезидента обладнання українській компанії та відповідному оформленні цього обладнання в лізинг на українську компанію в договорі зазначається, що право власності на обладнання переходить на момент останньої оплати. Проте сумно визнавати, що платники податків до моменту останньої оплати вже продали таке обладнання та беруть його в іншого власника у фінансовий лізинг. Звісно, в такому випадку можна оформити додаткову угоду. Але після проведення експертизи вся правда розкриється.
Під час форуму було проведено презентації, з яких учасники мали змогу отримати додаткові знання та поділитися власним досвідом.
Автор: В. Бездітний
Источник: Юридична Газета. – 2013. – № 42. – С. 4 – 7.
Практически за каждым договором, за каждым шагом должностного лица компании существует та или иная опасность столкнуться с Уголовным и Уголовным процессуальным кодексами.
Всем известно, что есть ст. 56 Налогового кодекса, которая гласит: «Якщо платник податків оскаржує рішення контролюючого органу в адміністративному Порядку та/або до суду, повідомлення особі про підозру у вчиненні кримінального правопорушення щодо ухилення від сплати податків не може грунтуватися виключно на цьому рішенні контролюючого органу до закінчення процедури адміністративного оскарження або до остаточного вирішення справи судом».
Известно и то, что эта норма не спасает, поскольку действует новый УПК, согласно ст. 214которого следователь, прокурор безотлагательно, но не позднее 24 часов после подачи заявления, сообщения о совершенном уголовном правонарушении или после самостоятельного выявления им из любого источника обстоятельств, которые могут свидетельствовать о совершении уголовного тэеступления, обязан внести соответствующие сведения в Единый реестр досудебных расследований и начать расследование.
Если во времена старого УПК 1960 года издания, который не имел статьи старше конца 80-х годов, можно было оспорить постановление об открытии уголовного дела, то сейчас нельзя. И если следователь получил сведения из любых источников, то он открывает уголовное производство и получает весь арсенал гласных и негласных действий.
На сегодняшний день существует такая «фишка» прокуратуры, когда в ходе проверки обнаруживают небольшие суммы доначислений, которые не дотягивают до ст. 212 УК, составляют акт и протокол об административном правонарушении, согласно которым 170 грн. – штраф с бухгалтера и энное количество тысяч с предприятия. При этом все остаются друзьями.
Но когда дело попадает в суд как административное правонарушение, судья административное дело прекращает, указывает на состав уголовного преступления и направляет материал в прокуратуру по местонахождению предприятия для принятия решения о регистрации сведений в Едином реестре досудебных расследований.
Но это не стало бы неожиданностью и для тех предпринимателей, которые помнили бы о том, что Уголовный кодекс маячит за каждой хозяйственной операцией.
Более того, на предприятии должна вестись правовая работа, участниками которой являются не только юристы, но и все другие сотрудники, которые выписывают квитанции, оформляют накладные и т. п. Юристы занимаются организацией и реализацией правовых норм, они должны подсказать, где существуют риски возникновения возможных проблем. А директор или же другое лицо, которое имеет властные полномочия, должен приказать исполнять подсказки юриста.
Автор: И. Головань
Источник: Юридична Газета. – 2013. – № 42. – С. 4.
З огляду на те, що нині активно обговорюються Кримінальний та Кримінальний процесуальний кодекси, варто наголосити й на інших документах, роль яких має бути відомою бізнесу.
Я хочу акцентувати на статтях 15,16 Закону України «Про статус народного депутата». Усі звикли до того, що права бізнесу можна захищати кількома способами: контролюючими органами, правоохоронними органами, судовими органами, але мало хто згадує про народних депутатів – представників народу в парламенті.
Дійсно, захист бізнесу з притягненням депутатського корпусу є досить корисним не тільки з юридичної, але й з комунікаційної та психологічної точки зору.
Уявімо ситуацію з конкурентами, які на локальному рівні можуть бути сильнішими та намагаються нейтралізувати чи послабити слабший бізнес. Нерідко до цього процесу долучаються правоохоронні та податкові органи, які тиснуть на небажаного конкурента.
Проте якщо до керівника відповідного органу або ж підприємства надійде депутатський запит, тиск жертви може припинитися або ж суттєво знизитися. Більше того, у багатьох випадках не зважають на те, що написано в запиті, оскільки факт втручання третьої сили свідчить, що потрібно зупинитися.
Аналогічно можна використовувати цей механізм при рейдерських атаках.
По суті, існує два документи, що дозволяють використовувати народних депутатів у цілях захисту свого бізнесу: депутатське звернення та депутатський запит.
Депутатське звернення – лист депутата, в якому він вимагає від державного органу, посадової особи щось зробити: припинити дії, надати інформацію або ж відповісти на звернення громадян.
За невиконання депутатського звернення встановлено відповідальність, але вона не персоніфікована, і тому більше значення має депутатський запит.
Запит – вагомий інструмент при захисті бізнесу. Його особливість у тому, що за один місяць депутат не може подати більше чотирьох депутатських запитів.
Вагомість запиту очевидна і з погляду його публічності. Багато державних органів дають завдання власним прес-службам, щоб вони відслідковували, чи не було озвучено депутатського запиту щодо них. Важливим є і те, що за невиконання депутатського запиту встановлено персональну відповідальність.
У Апараті Верховної Ради існує відділ, який відслідковує депутатські запити та відповіді на них (або ж відсутність відповідей). У разі відсутності відповіді складають відповідний протокол і винну особу притягають до відповідальності.
Автор: Т. Крюков
Источник: Юридична Газета. – 2013. – № 7. – С. 4 – 5.
Остап Бендер казав, що потрібно поважати Кримінальний кодекс, проте це не завадило йому працювати та займатися вельми специфічним бізнесом. Він знав, які дії можуть бути кваліфіковані як злочини, а які не можуть отримати статус злочину.
На сьогодні стандартною ситуацією є співпраця з фіктивними контрагентами або з контрагентами з ознаками фіктивності, а тому стосовно таких обо-рудок досить часто відкривається кримінальне провадження. І є стандартною ситуація, коли під сумнівом знаходиться податковий кредит, а податкові накладні свідчать про суму, що майже дотягує до визначеної ч. 1 ст. 212 КК України.
Досить часто клієнти намагаються самі вирішити питання з правоохоронними органами, що приходять до офісів з метою виїмки. Іноді, звертаючись до юристів, директор чи засновник компанії отримували пораду вирішувати питання і домовлятись зразу. Щодо подібних ситуацій я наголошую, що це представники правоохоронних органів і недобросовісні юристи пропонують вирішувати неіснуючі проблеми.
Цих проблем не існує, бо процедура доступу до речей та документів з виїмкою – це спосіб збору слідчим доказів по кримінальному провадженню щодо контрагента, а клієнт, до якого приходять відповідні органи, є лише джерелом інформації. Дійсно, у такому випадку підприємець лише надає інформацію стосовно іншого суб’єкта господарювання.
Проте з причини відсутності інформації та досвіду роботи з правоохоронцями, кожен директор, що отримує постанову слідчого судді, вважає, що в нього проблеми. Однак якщо в постанові вказана виїмка документів стосовно конкретних контрагентів, то в 90% випадків такі виїмки не впливають негативно на роботу підприємства.
Виклики на допит директора або головного бухгалтера також є джерелом інформації, що мають залякуючий ефект, а тому 70-80% підприємців, які вперше проходять подібну процедуру, яких викликають на абсолютно стандартні допити щодо взаємовідносин з певним контрагентом, намагаються знайти виходи з ситуації і починають домовлятися. Таким чином вони вирішують проблему, якої не існує.
Проте страх перед такими заходами є в недосвідчених директорів або ж у керівників, які не мають юридичної освіти, але мають друзів з негативним досвідом роботи з правоохоронними органами. Керівники все ще думають, що їх можуть заарештувати та відправити до СІЗО, де вони у всьому зізнаються, або ж отримають судимість – клеймо на власній біографії.
Існує ціла низка причин, з яких підприємці не думають, як урятувати свій бізнес, а починають вирішувати проблему за допомогою хабарів. Однак, вирішуючи проблему таким чином, підприємець не отримує позитивного досвіду роботи з правоохоронними органами, не дізнається, як насправді цей процес проходить і як закінчується.
Тому не варто підходити до таких питань зразу ж з грошима. Потрібно вивчити ситуацію, що склалася, і потім діяти.
Утім, слід пам’ятати, що співробітник правоохоронних органів, який отримав від вас гроші, більше не забуде вас. І при першій нагоді знову ж звернеться, бо легше отримати гроші у того, хто давав, а не в того, хто не хоче давати.
Підприємцям варто розуміти проблемні ситуації та відрізняти їх від не проблемних. Необхідно навчитися відокремлювати порушення кримінально карані від простих правопорушень у сфері податкового, земельного чи іншого законодавства.
Автор: Д. Гарний
Источник: Юридична Газета. – 2013. – № 42. – С. 6.
Часто поднимается вопрос о необходимости НДС для Украины. Увы, ситуация не так проста, как нам хотелось бы: НДС – косвенный налог, который принят как обязательный в европейских странах, а потому он у нас будет и с ним нужно жить.
Доля НДС в бюджете составляет от 30 до 40% – это достаточно существенный показатель. В европейских странах он составляет около 20%.
Принятие Налогового кодекса стало значительным шагом вперед, что позволило унифицировать правила налогообложения. И все же на сегодня необходимо искать пути усовершенствования норм Кодекса.
О системе украинского налогообложения свидетельствует 165-е место Украины среди доступности и ясности системы налогообложения по рейтингам Всемирного банка. Это говорит о том, что, в принципе, в последние два года мы имеем динамику к улучшению (в прошлом году мы были 177-ми), но все-таки мы еще далеки от систем, которые более просты.
Автор: Д. Сушко
Источник: Юридична Газета. – 2013. – № 42. – С. 6.
В Україні кіберзлочини посідають п’яте місце серед економічних злочинів. Кожна п’ята компанія постраждала від цих злочинів. Більше за все страждають фінансові компанії та рітейл.
Одна зі справ про хакерів: вірусами заражається певна кількість комп’ютерів компанії, які просто стежать, що відбувається на даному комп’ютері. Якщо вірус знаходить систему «Клієнт-Банк», яка потребує для активізації двох електронних ключів, то він очікує моменту, коли з’являться обидва ключі на цьому комп’ютері. Як тільки ключі з’являються на комп’ютері, -відбувається крадіжка.
Щодо розслідування подібних справ. Декілька місяців тому СБУ з ФСБ провели спільні заходи, в ході яких виявили правопорушників і сказали, що повернуть кошти по гарячих слідах. Практика свідчить, що «по гарячих слідах» – це не 2 години, а 1,5 року, оскільки потрібно провести експертизу. Для того щоб провести експертизу, треба все погодити, відкрити кримінальне провадження, відправити запит у США, Німеччину або іншу країну, з якої було проведено кібератаку або в яку пішли гроші, – це все питання нешвидке.
Якщо у вас вкрали гроші, то протягом перших декількох годин потрібно заблокувати рахунок, і упродовж наступних б днів Держфінмоніторинг має заблокувати рахунок, а це вже в рамках кримінального провадження. Таким чином, хакера можна не спіймати, але гроші все ж повернуться.
Якщо ж гроші вкрали о 18.00 і банк вже закритий, то на ранок грошей не буде і скоріше за все їх не повернути.
Для того щоб уникнути подібних ситуацій, потрібно установлювати ліцензійне програмне забезпечення на комп’ютери, використовувати антивірус перед використанням флеш-карти.
Автор: Д. Гадомський
Источник: Юридична Газета. – 2013. – № 42. – С. 7.