Развитие мировой экономики приводит к тому, что хозяйственная деятельность осуществляется субъектом хозяйствования одновременно на территории многих стран, то есть имеет трансграничный характер. Новая редакция Закона Украины “О восстановлении платежеспособности должника или признании его банкротом” от 22.12.2011 учитывает это обстоятельство.
Правовым вопросам, связанным с трансграничным банкротством в Украине, посвящена настоящая публикация, которая сопровождается комментарием эксперта «Однією з основних проблем нової редакції Закону буде саме визнання іноземного провадження». В комментарии затронуты вопросы определения понятия банкротства в других странах. Значительное внимание уделяется автором также международному правовому регулированию трансграничного банкротства.
Розвиток світової економіки призвів до того, що провадження суб’єктами господарювання здійснюється одночасно на території багатьох країн, тобто господарська діяльність все частіше має транснаціональний характер. Правове регулювання ведення транснаціонального бізнесу потребує неабияких зусиль від юриста. При цьому однією серед найскладніших правових процедур є провадження у справах про банкрутство стосовно транснаціональних корпорацій. Донедавна вітчизняне законодавство не визнавало іноземних процедур банкрутства, а ведення спільного з іноземними судами провадження, спрямованого на відновлення платоспроможності або визнання банкрутом транснаціональної компанії, узагалі не існувало.
22.12.2011 року Закон України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» видадено у новій редакції. Одним із найцікавіших нововведень є впровадження процедури банкрутства, пов’язаного з зземною процедурою банкрутства, звичайно, ще зарано говорити про судову практику застосування цього правого інституту. Втім, у цій статті ми хотіли б висловити свої думки та окреслити перспективні проблеми щодо застосування тих чи інших його положень. Новий Закон про банкрутство ввів термінологію: іноземний суд, іноземна процедура банкрутства, визначив поняття керуючого іноземною процедурою банкрутства.
Законом визначено принципи співвідношення основних та похідних проваджень банкрутства. На нашу думку, такий розподіл зроблено з метою визначення суду, який здійснюватиме формування реєстру вимог кредиторів (основне провадження), а завданням похідних проваджень є здебільшого надання допомоги в здійсненні процесуальних дій, як то: збирання доказів, забезпечення вимог кредиторів тощо. Похідними провадженнями закон називає банкрутство постійних представництв компаній, а основними – самих компаній. При цьому закон покладає на суд обов’язок узгоджувати судову допомогу за похідними процедурами із основними. Можна прогнозувати, що в судів виникатимуть сумніви стосовно класифікації того чи іншого іноземного банкрутства, адже яким чином слід трактувати поняття «постійне представництво», закон не вказує.
На відміну від встановленої ЦПК України процедури визнання іноземних судових рішень, закон про банкрутство передбачає, що визнання іноземної процедури банкрутства включає визнання всіх судових рішень, прийнятих іноземним судом під час цього провадження, а також рішень щодо призначення, звільнення чи заміни іноземного арбітражного керуючого, рішень щодо перебігу іноземного провадження, його зупинення чи завершення. Отже, достатньо однин раз визнати іноземну процедуру банкрутства, аби процесуальні рішення за цією процедурою набували в Україні законної сили. Ми схиляємося до думки, що подальше визнання нових іноземних судових рішень у визнаній іноземній процедурі банкрутства не повинно здійснюватися. Відповідні рішення іноземного суду, ухвалені в рамках процедури банкрутства,
Попри наявність майна у власності суб’єкта господарювання, що перебуває в процесі банкрутства, старе законодавство не завжди було на боці кредиторів, оскільки механізми передачі майна, що знаходиться за кордоном, не були чітко встановлені законодавчо
(доцільно – апостильовані та перекладені на українську мову) матимуть, як ми вважаємо, статус визнаних.
Потенційну проблему ми бачим у формулюванні частини 1 статті 12 Закону про банкрутство, відповідн до якої керуючий іноземною процед рою банкрутства для реалізації прав і обов’язків в Україні має підтвердити свої повноваження. Закон не визначає перелік документів та вимог, що ставляться до керуючого іноземною процедуро банкрутства. На наше переконана належним доказом має бути рішення іноземного суду про призначення керуючого іноземною процедурою банкрутства (арбітражного керуючого). Разом із тим, наявність у нього сертифікату чи посвідчення на здійснення діяльності арбітражного керуючого за кордоном, договору між боржником і керуючим іноземною процедурою банкрутства, підтвердження знаходженн особи в іноземному реєстрі арбітражних керуючих тощо, ми вважаємо, не повинні вимагатися з боку українського суду.
Викликає питання описаний принцип взаємності, який зазвичай розуміється іншим чином. Так, за Законом про банкрутство взаємність вважається існуючою, якщо буде встановлено, що міжнародним договором України, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, передбачена можливість такого співробітництва іноземної держави з Україною. Це дуже специфічне положення, адже зазвичай принцип взаємності застосовується тоді, коли міжнародний договір відсутній. Більшість норм законодавства України встановлює презумпцію наявності взаємності. Тобто вона вважається такою, що існує, оскільки не доведено інше.
Отже, можна зробити висновок, що взаємність у процедурі визнання іноземного банкрутства має дещо інший зміст – це презумпція про потенційну можливість співробітництва із іноземною державою на підставі певного міжнародного договору. Яким чином це положення буде застосовуватися в подібному формулюванні – передбачити важко, з огляду на те, що спеціальні ліжнародні договори про співробітницгво у справах про банкрутство Україна не підписує. Утім, надію дає ч. 8 ст. 2 Закону про банкрутство, яка дозволяє изнавати іноземні рішення за відсутності міжнародного договору за принципом взаємності (у даному випадку, вочевидь, у сенсі звичайної презумпції про її існування).
Одночасно з питанням взаємності неоднозначним є положення про повноваження іноземного арбітражного керуючого. Закон вказує, що ці повноваження встановлюються міжнародними договорами України. У разі відсутності відповідного міжнародного договору можна передбачити складнощі із визначенням повноважень керуючого, а відповідно й обсягу тієї допомоги, яку може запросити іноземний арбітражний керуючий у іноземного суду.
Встановлена Законом про банкрутство процедура визнання іноземного провадження містить ще один недолік, виправлення якого можливе, як ми це бачимо, лише за допомогою системного тлумачення. Так, заява про визнання іноземної процедури банкрутства подається до господарського суду, яким здійснюється провадження у справі про банкрутство. Це положення може розумітися як правило про підсудність, за яким іноземне банкрутство визнається тим же судом, який здійснює провадження у справі про банкрутство, порушене в Україні. Однак інше положення закону (і вся логіка цього інституту) передбачає можливість визнання іноземного провадження до порушення провадження у справі про банкрутство національним господарським судом.
Отже, виникає питання: якому суду підсудні питання визнання іноземного банкрутства? Як діяти іноземному керуючому збанкрутілої транснаціональній корпорації, яка створена та здійснює діяльність за межами України, проте частина її майна знаходиться в Україні (наприклад, якщо ця іноземна корпорація передала різним українським компаніям у лізинг транспортні засоби для здійснення перевезень на території України)? До якого саме господарського суду має звернутися керуючий іноземною процедурою банкрутства, аби зупинити розпорядження належного іноземному боржникові майна на території України?
На наш погляд, найдоцільнішим буде подання заяви до господарського суду за місцезнаходженням майна, оскільки заява про визнання іноземного банкрутства відповідно до статті 122 Закону має містити відомості щодо місцезнаходження майна. Водночас, перелік підстав для відмови у визнанні іноземного банкрутства передбачений ст. 125 Закону про банкрутство не містить такої підстави, як неналежне місце подання заяви. У зв’язку із цим, якщо судова практика у відношенні підсудності найближчим часом піде іншим шляхом, ризик відхилення заяви з цієї підстави є незначним. У гіршому випадку, іноземного керуючого може очікувати передача справи до іншого господарського суду в порядку ст. 17 ГПК України.
Окремим питанням, яке може становити інтерес серед правників, є норма частини 2 статті 119 Закону про банкрутство, відповідно до якої Положення розділу ІХ не застосовуються до процедур банкрутства банків та інших фінансових установ. Так, предметом дебатів може стати питання, чи відноситься ця норма до процедур провадження іноземних банків та фінансових установ, чи стосується лише банків та фінансових установ, створених в Україні відповідно до вітчизняного законодавства. Наше бачення цього питання є таким.
Так, стаття 1 Закону України «Про банки та банківську діяльність» визначає, що банком є юридична особа, яка на підставі банківської ліцензії має виключне право надавати банківські послуги, відомості про яку внесені до Державного реєстру банків (реєстр, що ведеться Національним банком України і містить відомості про державну реєстрацію усіх банків).
Закон України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» встановлює, що фінансовою установою є юридична особа, яка відповідно до закону надає одну чи декілька фінансових послуг, а також послуги (операції), пов’язані з наданням фінансових послуг, у випадках, прямо визначених законом, та внесена до повідного реєстру в установленому законом порядку. До фінансових установ належать банки, кредитні спілки, ломбарди, лізингові компанії, довірчі вариства, страхові компанії, установи накопичувального пенсійного запезпечення, інвестиційні фонди і компанії та інші юридичні особи, виключним видом діяльності яких є надання фінансових послуг, а у випадках, прямо визначених законом, – інші послуги (операції), пов’язані з надання фінансових послуг.
З огляду на наведене доходимо висновку, що вітчизняне законодавство визнає банком та фінансовою установою лише таку установу, яка зареєстрована в українському державному реєстрі та має ліцензію на провадження господарської діяльності щодо надання відповідних послуг. Водночас, у випадку, якщо фінансова установа зареєстрована в іноземній державі та перебуває у процесі іноземного банкрутства національні господарські суди не вправі відмовляти у визнанні такої процедури банкрутства, оскільки відсутність іноземної фінансової установи в національному реєстрі автоматично позбавляє статусу фінансової установи в Україні.
Підсумовуючи, варто відзначити, що в Україні ще з 2009 року приймалися спроби впровадження аналогічного інституту визнання іноземного провадження у справі про банкрутство. Утім, підтримки такі проекти не знаходали. Введена ж в новому законі процедура, можливо, і не повністю досконала, проте це великий крок назустріч проблемам транснаціонального бізнесу.
Автори:
Арсен Мілютін,
Руслан Квітін
Источник: Юридична газета. – 2013. – № 13. – С. 25 – 26.
«Однією з основних проблем нової редакції Закону буде саме визнання іноземного провадження»
До проблематики транскордонного банкрутства слід віднести визнання іноземного провадження і допуск представника іноземного провадження до справи, а також розмежування основного та похідних проваджень.
Стосовно визнання іноземного провадження на території України слід перш за все зазначити дифузність термінології. Так, у законодавстві Великої Британії термін «банкрутство» (bankruptcy) стосується лише фізичних осіб; щодо юридичних осіб застосовується процедура адміністрування (administration) або ліквідації (liquidation) у разі неплатоспроможності (insolvency); це три різні за змістом процедури і провадяться вони різними державними органами, причому не завжди судами (напр., Агентством з питань неплатоспроможності – Insolvency Service). Директори і акціонери можуть почати процес ліквідації без участі суду за рішенням акціонерів і призначення ліцензованих практикуючих ліквідаторів – зазвичай не-юристів. У законодавстві США термін «банкрутство» (bankruptcy) застосовується як до юридичних, так і до фізичних осіб. Тому однією з основних проблем нової редакції Закону буде саме визнання іноземного провадження.
Українські суди повинні будуть з’ясовувати наявність міжнародних договорів про взаємне надання правової допомоги між Україною і державою, про визнання й виконання рішення суду якої надійшло клопотання.
Правова колізія може полягати в тому, що міжнародні договори про правову допомогу поширюються лише на суб’єкти держав – учасниць. Однак може виникнути ситуація, коли юридична особа-банкрут є транснаціональною компанією і має центральний орган управління в державі, з якою в України немає відповідного договору про правову допомогу. Станом на 13.02.2012 р. Україною були укладені 27 таких договорів і ще стосовно 22 договорів було оформлене правонаступництво за договорами колишнього СРСР. До переліку країн, з якими укладено такі договори, входять країни, що є колишніми республіками СРСР (т. зв. Мінська конвенція), а також колишні країни РЕВ, Канада та Фінляндія. Це все. Ані з США, ані з Великобританією, ані з Німеччиною, ані з Францією, тобто з основними світовими економіками, станом на сьогодні таких договорів не укладено.
Стосовно розмежування основного та похідних проваджень слід зазначити, що відповідно до п. 6 статті 119 цього Закону провадження у справі про банкрутство боржника, який створений та здійснює свою діяльність відповідно до законодавства України з місцезнаходженням на її території, є основним провадженням стосовно будь-якого іншого іноземного провадження; а провадження у справі про банкрутство боржника, який створений та здійснює свою діяльність відповідно до законодавства іншої держави з місцезнаходженням за межами України, порушене в іноземній державі, є основним іноземним провадженням. Ще однією новелою Закону є те, що відповідно до п. 1 ч.1 статті 132 цього Закону в разі одночасного здійснення провадження у справі про банкрутство, порушеного згідно з цим Законом, та іноземної процедури банкрутства, якщо заява про визнання іноземної процедури банкрутства подається після порушення провадження у справі про банкрутство відповідно до цього Закону, надання судової допомоги згідно з вимогами цього Закону не повинно виключати можливість задоволення вимог кредиторів України.
Слід також враховувати, що у випадку транснаціональних компаній, відповідно до статті 133 цього Закону, у разі визнання кількох іноземних процедур банкрутства стосовно одного і того само боржника господарський суд надає судову допомогу керуючому іноземною процедурою банкрутства похідної іноземної процедури банкрутства, узгоджуючи її з наданням допомоги під час основної іноземної процедури банкрутства; а якщо після визнання похідної іноземної процедури банкрутства визнається інша похідна іноземна процедура банкрутства господарський суд надає, змінює або припиняє надання судової допомоги з метою узгодження таких проваджень.
Автор:
Дмитро Тупчіснко |
Источник: Юридична газета. – 2013. – № 13. – С. 26.