В статье детально анализируются способы защиты прав кредиторов, исследуются таможенные отношения при временном ввозе предметов договора лизинга на территорию Украины, а также иные отношения, связанные с лизингом воздушных судов, в частности, залога (ипотеки) воздушного судна и регистрации его в соответствующем Международном реестре. При этом авторами отмечается обременительный и не до конца понятный процесс таковой регистрации.
Статья сопровождается комментарием специалиста “ІДЕРУ має видавати саме власник, а не експлуатант повіиряного судна”, в котором отмечается, что Украина сделала шаг в направлении облегчения обновления парка воздушных судов отечественными операторами.
У зв’язку з банкрутством найбільшої української авіакомпанії, що контролює майже 40% ринку авіаційних пасажирських перевезень, інші оператори наразі активно намагаються зайняти її нішу. Так, протягом кількох останніх місяців юридична фірма «Василь Кісіль і партнери» супроводжувала передачу трьох повітряних суден (далі-ПС) у лізинг двом провідним українським авіакомпаніям.
Варто зазначити, що договір лізингу ПС є лише одним елементом із цілог0 комплексу договірних інструментів, пов’язаних з таким правочином. З огляду на значну вартість ПС, лізинг та пов’язані трансакції найчастіше реалізуються через кредитування лізингодавців іноземними банками. Права останніх зазвичай забезпечуються іпотекою за іноземним правом (як правило, англійським) і засобами захисту прав кредиторів, передбачених Конвентцією про міжнародні гарантії стосовно рухомого обладнання від 16 листопада 2001 року та Протоколом з авіаційного обладнання (далі – Кейптаунська конвенція). Проте внаслідок невпевненості іноземних кредиторів у можливості належного захисту своїх прав від порушень з боку боржника через механізми Конвенції та іноземною іпотекою, для зменшення можливих ризиків зазвичай ПС також передається в іпотеку за українським правом.
На відміну від оперативного лізингу ПС, механізми захисту прав кредиортів за Кейптаунською конвенцією та іпотека ПС за українським правом все ще залишаються terra incognita в нашій країні, тому саме на них, а також на деяких аспектах митного оформлення ПС ми зупинимося детальніше у цій статті.
Способи захисту прав кредиторів за Кейптаунською конвенцією
Кейптаунська конвенція набрала чинності 1 березня 2006 року і станом на травень 2013 року ратифікована 56 державами та регіональними економічними організаціями. Конвенція та Протокол ратифіковані Верховною Радою України 6 червня 2012 року і набрали чинності для нашої держави 1 листопада 2012 року.
Кейптаунська конвенція зменшує ризики фінансування авіаційної галузі шляхом створення уніфікованої системи захисту прав кредиторів. Причому для цілей Конвенції термін “кредитор” має дуже широке значення і може серед іншого означати лізингодавця, продавця, іпотекодержателя ПС залежно від правочину. Для досягнення цієї мети Конвенція створює ефективний міжнародний режим захисту інтересів кредитора за допомогою встановлення способів захисту порушених прав і створення міжнародної системи реєстрації гарантій кредиторів у Міжнародному реєстрі майнових прав на рухоме авіаційне обладнання (далі-Міжнародний реєстр). Міжнародний реєстр встановлює правила визначення пріоритетності гарантій кредиторів, а внесення до нього запису про правочин жодним чином не впливає на реєстрацію ПС у національних реєстрах.
Конвенція застосовується до угоди, коли задоволено такі умови: (а) угоду укладено в письмовій формі; (б) авіаційні об’єкти, до яких належать авіаційні двигуни, планери ПС і вертольоти, включно з усім додатковим обладнанням та документами, відповідають певним параметрам і можуть бути ідентифіковані; (в) заставодавець, потенційний продавець або лізингодавець мають належні права на розпорядження такими об’єктами; (г) у момент укладення угоди, що передбачає створення міжнародної гарантії, авіаційні об’єкти (крім авіаційних двигунів) зареєстровані в реєстрі ПС або боржник знаходиться в державі – учасниці Конвенції.
Відповідно до ст.ст. 8-9 Конвенції у разі порушення боржником своїх зобов’язань, кредитор на власний вибір може скористатися такими засобами захисту своїх прав (якщо вони передбачені у відповідній угоді):
– прийняти у володіння авіаційний об’єкт або встановити контроль над ним для забезпечення виконання зобов’язань з боку боржника;
– продати або передати авіаційний об’єкт у лізинг іншій особі за умови попереднього повідомлення в розумні терміни зацікавлених осіб;
– отримати прибуток від управління або використання авіаційного об’єкта;
– звернутися до суду з вимогою про перехід права власності щодо авіаційного об’єкта, на який поширюється забезпечувальна гарантія;
– скористатися спеціальними засобами захисту прав у разі ініціювання процедури банкрутства проти боржника;
– просити вжиття одного або декількох заходів забезпечення позову (до винесення остаточного рішення судом) як-от: про збереження авіаційного об’єкта та його вартості, про передачу авіаційного об’єкта у володіння, під контроль або на зберігання, про забо-
«ЧЕРЕЗ ВІДСУТНІСТЬ ШИРОКОЇ ПРАКТИКИ ЗАСТОСУВАННЯ КЕЙПТАУНСЬКОЇ КОНВЕНЦІЇ НАРАЗІ ВАЖКО СКАЗАТИ, ЯКОМУ РЕЄСТРУ (МІЖНАРОДНОМУ ЧИ НАЦІОНАЛЬНОМУ) СУДИ НАШОЇ ДЕРЖАВИ НАДАВАТИМУТЬ ПРІОРИТЕТ ПРИ ЗВЕРНЕННІ СТЯГНЕННЯ НА ПОВІТРЯНІ СУДНА КРЕДИТОРАМИ»
рону зміни місцезнаходження авіаційного об’єкта, про передачу авіаційного об’єкта в лізинг або в управління з отриманням доходу, про продаж авіаційного об’єкта (якщо погоджено між боржником і кредитором).
Крім цього, кредитор може вимагати вилучення ПС з національного реєстру, подавши уповноваженому державному органу належним чином оформлене безвідкличне повноваження (довіреність) на дереєстрацію та експорт рухомого авіаційного обладнання (далі-Повноваження) та може вимагати вивозу і фізичного переміщення авіаційного об’єкта з території, на якій він знаходиться.
Оскільки відповідно до ст. 13 Проколу Повноваження на реєстрацію до уповноваженого органу видає боржник, серед багатьох учасників авіаційного ринку склалася думка, що у випадку лізингу ПС Повноваження видається резидентом-лізингоодержувачем. Проте насправді Повноваження має видаватися саме власником ПС. Річ у тім, що форма Повноваження, яка затверджена у додатку 1 до Протоколу, передбачає вибір між оператором і власником ПС. З огляду на те, що в Україні (як і в США) реєстрація ПС здійснюється саме за критерієм власності (тобто в реєстраційному посвідченні ПС зазначається не оператор, а власник), власник може видавати Повноваження на дереєстрацію і вивезення на користь третіх осіб (переважно на користь кредиторі). Спираючись на наш практичний досвід, саме такої позиції дотримується і Державна авіаційна служба України (далі – Державіаслужба) як уповноважений орган з реєстрації Повноваження на дереєстрацію і вивезення.
Щодо інтересів власника ПС, то їх захищає п. 6.1 Правил реєстрації цивільних повітряних суден в Україні, відповідно до якого власник ПС може у будь-який момент подати до Державіаслужби заявку на виключення з Державного реєстру цивільних повітряних суден України.
Міжнародний реєстр та коди авторизації
Згідно зі ст. 29 Конвенції зареєстрована гарантія на авіаційний об’єкт має пріоритет над незареєстрованими гарантіями та гарантіями, що зареєстровані в подальшому. Таким чином, Кейптаунська конвенція захищає лише зареєстровані гарантії кредиторів. Останні повинні враховувати значення такої реєстрації, якщо хочуть, щоб їхні гарантії були захищені і механізмами Конвенції і мали пріоритет перед гарантіями інших кредиторів, з цією метою відповідно до ст. 16 Конвенції було створено єдиний Міжнародний реєстр.
Розглянемо конкретну ситуацію: лізингодавець передає ПС у лізинг лізингоодержувачу без реєстрації їх прав (вимог) у Міжнародному єстрі. Якщо надалі лізингоодержувач передасть ПС у сублізинг (незалежно від того чи сублізинг дозволений основним договором лізингу, чи ні) і зареєструє свої права (вимоги) у Міжнародному реєстрі, сублізинг має пріоритет над основним договором лізингу. Навіть якщо основний договір лізингу буде розірвано, лізингоодержувач за сублізинговим договором матиме право користуватися ПС, як бачимо, пріоритет вимог кредитора залежить саме від черговості реєстрації гарантій (вимог) у Реєстрі, що слід враховувати на практиці. Оскільки базові концепції Конвенції не повною мірою вкладаються в рамки національного законодавства, реалізація її положень на практиці може бути проблематичною в нашій державі.
Міжнародний реєстр є електронним, відкритим і доступний за адресою: https://www.internationalregistry. aero. Контролює порядок функціонування Міжнародного реєстру Міжнародна організація цивільної авіації (ІКАО), адмініструє Реєстр приватна компанія. Пошук інформації в реєстрі є безкоштовним, а внесення запису про гарантії – платним (наразі становить 100 доларів США). Для внесення записів необхідно пройти досить складну процедуру акредитації в Реєстрі, що також потребуватиме оплати (перший рік – 300 доларів США, подальші роки – 200 доларів США).
Згідно зі ст. 19 Протоколу договірна держава може призначити на своїй території організацію як пункт введення інформації до Міжнародного реєстру. Крім того, держава може встановити низку додаткових вимог – наприклад, видачу кодів на платній основі. Ратифікуючи Конвенцію, Україна зробила застереження, за яким уповноваженим пунктом введення інформації в Реєстр визначено Державіаслужбу. Українським законодавством не передбачено стягнення плати за видачу кодів авторизації. Отже, для того щоб скористатися механізмами Кейптаунської конвенції та мати пріоритет перед іншими кредиторами, необхідно внести запис про певний правочин до Міжнародного реєстру, попередньо отримавши в Державіаслужбі код авторизації (Authorising Entry Point Code). He видаються коди авторизації щодо двигунів, оскільки, на відміну від планерів і вертольотів, їх реєстрація не здійснюється в державних реєстрах окремих держав.
Незважаючи на те, що Кейптаунська конвенція набрала чинності для України 1 листопада 2012 року, лише 16 серпня 2013 року було затверджено Інструкцію з надання коду авторизації щодо доступу до Міжнародного реєстру майнових прав на рухоме авіаційне обладнання та реєстрації безвідкличного повноваження (довіреності) над дереєстрацію та експорт рухомого авіаційного обладнання (далі-Інструкція). Відповідно до п. 2.4 Інструкції до заявки на отримання коду авторизації додається нотаріально засвідчена копія або оригінал договору, а у випадку коли договір викладено іноземною мовою, – засвідчений переклад українською або російською мовою.
Проте оскільки договори лізингу ПС та інші пов’язані документи (іпотека, поступка прав тощо) є зазвичай дуже об’ємними (у середньому не менше ніж 100 аркушів), переклад цих документів українською/російською мовою та їх нотаріальне засвідчення потребуватиме багато часу та значних додаткових витрат. Зважаючи на те, що головна мета Кейптаунської конвенції полягає в спрощенні та здешевленні авіаційного фінансування, такі внутрішні процедури видаються вкрай обтяжливими та незрозумілими.
Іпотека ПС
Ст. 181 (2) Цивільного кодексу України передбачає, що режим нерухомої речі може бути поширений законом на повітряні судна. Відповідно до ст. 1 (1) Закону України «Про іпотеку» від 5 липня 2012 року № 5059-VI (далі – Закон про іпотеку) застава повітряних суден регулюється правилами, визначеними цим Законом. Таким чином, для цілей застави Закон про іпотеку поширює режим нерухомої речі на ПС. Закон про іпотеку також передбачає, що договір іпотеки підлягає нотаріальному посвідченню та державній реєстрації. Відповідно до ст. З вказаного Закону пріоритет права іпотекодержателя на задоволення забезпечених іпотекою вимог за рахунок предмета іпотеки відносно зареєстрованих у встановленому законом порядку прав чи вимог інших осіб на передане в іпотеку нерухоме майно виникає з моменту державної реєстрації іпотеки. Зареєстровані права та вимоги на нерухоме майно підлягають задоволенню згідно з їх пріоритетом – у черговості їх державної реєстрації.
У ст. 1 (2) Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено, що дія цього Закону не поширюється на державну реєстрацію прав на ПС. Відповідно до п. 1(1) Порядку ведення Державного реєстру обтяжень рухомого майна, який затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 5 липня 2004 р. № 830, державна реєстрація застави ПС проводиться відповідно до вказаного порядку.
Отже, з огляду на наш досвід забезпечення прав кредиторів іпотекою, можна зробити такі висновки: (а) застава ПС здійснюється шляхом укладання договору іпотеки; (б) для того щоб іпотекодержатель мав пріоритет перед іншими кредиторами, договір іпотеки ПС підлягає державній реєстрації в державному реєстрі обтяжень рухомого майна.
Через відсутність широкої практики застосування Кейптаунської конвенції наразі важко сказати, якому реєстру (Міжнародному чи національному) суди нашої держави надаватимуть пріоритет при зверненні стягнення на ПС кредиторами.
Митні формальності щодо ПС
Ввезення ПС на митну територію України за договорами оперативного лізингу здійснюється у режимі тимчасового ввезення, строк якого дорівнює строку лізингу. Згідно зі ст. 105 Митного кодексу України до ПС, які ввозяться на митну територію України українськими авіакомпаніями за договорами оперативного лізингу, застосовується умовне повне звільнення оподаткування митними платежами. Крім того, згідно із Митним тарифом України, до усіх цивільних ПС (код за УКТ ЗЕД 8802) застосовується нульова ставка ввізного мита. Отже, при масовому ввезенні ПС на митну територію України, ввізне мито не справляється, а ПДВ нараховується умовно, проте не сплачується до бюджету.
Сподіватимемося, що з часом існуючі недоліки імплементації буде усунуто, і приєднання України до Кейптаунської конвенції не лише в теорії, а й на практиці сприятиме оновленню вітчизняного авіаційного парку сучасними ПС з мінімальними затратами часу та коштів.
Автори: І. Юрченко, О. Терещенко
Источник: Юридична Газета. – 2013. – № 38. – С. 20 – 21.
На початку 2013 року була сформована робоча група з підготовки інструкції до конвенції. Процес був складним і довготривалим. Проводилися планові зустрічі, залучалися міжнародні експерти, узагальнювався досвід країн – членів Кейптаунської конвенції. В основу правил доступу до міжнародного реєстру, наприклад, було покладено процедуру, що застосовується Федеральним управлінням цивільної авіації СІЛА, а форма заяви на видачу коду авторизації практично повністю повторює американську.
Відповідно до нових Правил реєстрації цивільних повітряних суден в Україні, затверджених у жовтні 2012 року, реєстрація повітряного судна та його виключення з реєстру здійснюється за заявою власника або уповноваженої ним особи. Виходячи з цього, ІДЕРУ має видавати саме власник, а не експлуатант повітряного судна. Безвідкличні повноваження, таким чиномс не можуть бути оформлені при 0пераційному лізингу між іноземним лізингодавцем-власником та українським лізингоотримувачем (у такій ситуації власник мав би одночасно виступати у ролі довірителя та довіреної особи стосовно повітряного судна), але можуть видаватися у відносинах між таким лізингодавцем та його кредитором. Зазначене питання, до речі, викликало чи не найбільше дискусій під час розробки інструкції, адже до моменту її затвердження до Державіаслужби вже було подано декілька заяв на реєстрацію безвідкличних повноважень, оформлених оператораторами. У результаті робоча група була змушена звертатися за експертними висновками до одного з авторів авіаційного протоколу.
Незважаючи на те, що Україну сьогодні не включено до переліку країн ОЕСР, які виконали умови для отримання так званої Кейптаунської знижки, затвердження інструкції має розглядактись як вагомий крок на шляху до оновлення парку повітряних суден вітчизняними операторами.
Автор: О. Дерев’янко
Источник: Юридична Газета. – 2013. – № 38. – С. 21.
Незважаючи на те, що Україї сьогодні не включено до перелік} їн ОЕСР, які виконали умови для ( мання так званої Кейптаунської зю затвердження інструкції має розг, тись як вагомий крок на шляху до і лення парку повітряних суден ві няними операторами. Ш